سوداگری خرید ملک از دبی تا گرجستان

0

«۴۸ متر یکخوابه نوساز ۶ ماه ساخت با مبلمان کامل (تمامی وسایل و مبلمان به‌تازگی خریداری شده و دارای ۶ ماه گارانتی است.)، طبقه هفتم از هفت طبقه، ۲۷۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان» تا اینجا، همه چیز شبیه به یک آگهی معمولی خرید ملک در سایت‌های واسطه خرید و فروش است اما چند جمله این آگهی را از بقیه متمایز می‌کند: «سند آماده به‌نام، اخذ اقامت رایگان گرجستان؛ دوستان توجه داشته باشید که برای خرید ملک در گرجستان به هیچ عنوان کمیسیون پرداخت نکنید. قانون املاک در گرجستان به این صورت است که مشاورین املاک فقط از فروشنده ۳ در صد کمیسیون دریافت می‌کنند.»

آگهی‌های خرید ملک در کشورهای همسایه، به سایت‌های واسطه‌ای نیز همراه با تصاویر خانه و محله راه یافته‌اند، قیمت در اکثر آنها نیز به صورت توافقی اعلام شده است. سایت‌ها و مشاوران املاک مختلفی نیز به صورت مجازی و حقیقی فعالیت و املاک در کشورهای همسایه را معامله می‌کنند. طی چند سال اخیر، تب خرید ملک در گرجستان، دبی و ترکیه داغ بوده است اما حالا با محدودیت‌های ارزی، اوضاع تغییر کرده است. خروج ارز همراه مسافر بیش از ۵ هزار دلار ممنوع شده است که همین مسأله به محدودیت خرید و فروش ملک دامن می‌زند. البته برخی گمانه زنی‌ها ادعا داشت که حالا طلا از کشور خارج می‌شود و از طریق خروج طلا، در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری می‌شود اما مسئولان اتحادیه طلا و جواهر چند روز پیش در گفت‌و‌گو با «ایران» این مسأله را تکذیب کردند. به این ترتیب، بررسی‌ها نشان می‌دهد تب خرید ملک در کشورهای همسایه نه آنقدر بازار گرمی دارد که در بعضی حرف‌های دهان به دهان می‌چرخد و نه آنقدر هم بی‌متقاضی و بی‌سوداگری است.

تب خرید در دبی، ترکیه و گرجستان

در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بحران مسکن برای گروهی از ایرانیان زیان‌دیده از خرید ملک خارجی در دبی ایجاد شد و پس از آنکه تب دبی مقداری فروکش کرد آگهی‌ها برای فروش ملک در ترکیه اوج گرفت. خرید ملک در ترکیه نیز با سودای اخذ اقامت دائم همراه بود. گزارش مؤسسه آمار ترکیه نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ در ترکیه ۲۲ هزار و ۸۳۰ فقره ملک به خارجی‌ها فروخته‌شده است. که مجموعاً هفت هزار و ۴۹۳ فقره ملک در استانبول و شش هزار و ۷۲ فقره ملک در آنتالیا و باقی نیز در دیگر شهرها بوده است. از این میان تنها در ماه دسامبر سال ۲۰۱۵، ایرانی‌ها ۷۹ فقره ملک در ترکیه خریدند و بعد از آذربایجانی‌ها در جایگاه هشتم قرار گرفتند.

طی یکی دو سال اخیر نیز خرید و فروش ملک در گرجستان، بازار پر سودایی را رقم زد. در تفلیس، قیمت خانه از ۲۰هزار دلار تا چند‌ میلیون دلار است که براساس متراژ و محل فرق می‌کنند ولی برای دریافت اقامت باید ارزش ملکی که خریده می‌شود، حداقل ۳۵هزار دلار باشد. روند کار هم به این صورت است که با خرید ملکی با این قیمت، یک‌سال اقامت موقت به خریدار اعطا می‌شود که پس از تکرار این اقامت موقت در ۶سال، اقامت دایم برای مهاجران فراهم می‌شود.

یک شرکت مشاوره و سرمایه‌گذاری مهاجرت که در حوزه معاملات املاک در گرجستان فعال است، حاضر به ارائه اطلاعات تلفنی نیست و می‌گوید:«باید شماره موبایلی که با آن در تلگرام یا واتس‌آپ عضو باشید به ما بدهید، بعد یک گروهی با حضور مشاوران اختصاصی برای شما تشکیل می‌شود و در همان جا پاسخ سؤال‌هایتان را دریافت خواهید کرد.» اما در سایت این شرکت، اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای درباره قیمت زمین تفلیس در سال ۲۰۱۸ وجود دارد که بر اساس آن، قیمت هر متر مربع زمین مسکونی در مناطق عالی ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار، در مناطق خوب ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار و در مناطق متوسط، ۵۰ تا ۲۰۰ دلار است.

رقم دقیقی از تعداد ایرانیان حاضر در گرجستان در دسترس نیست. برخی از ۶ هزار ایرانی مقیم گرجستان و برخی نیز از ۱۰ هزار نفر صحبت می‌کنند. قوام شهیدی، سفیر ایران در تفلیس نیز می‌گوید: «تعداد آنها بین هزار تا پنج هزار نفر تخمین زده می‌شوند، رقم دقیقی در دست نیست.» تعداد ایرانیان مقیم تفلیس هرقدر که باشد، خرید ملک در آنجا آنقدر جذابیت داشته که سفیر نیز به آن واکنش نشان داده است.

قوام شهیدی ۲۰ روز پیش به متقاضیان اخذ اقامت گرجستان از طریق خرید ملک هشدار داده و گفته بود:«ایرانیانی که اقدام به خرید ملک در گرجستان می‌کنند، ابتدا اقامت یکساله به آنها اعطا می‌شود اما این به معنای تضمین اقامت این افراد در سال‌های بعد نیست؛ مگر آنکه فرد کار مولد و مشخصی در گرجستان داشته باشد و بتواند ثابت کند که می‌تواند یک شهروند مفید و مولد برای این کشور باشد.بسیاری از شهروندان ایرانی که در گرجستان اقامت یک ساله گرفته‌اند، موفق به تمدید آن نشده‌اند.»

اما هشدار به متقاضیان خرید خانه در کشورهای همسایه به همین جا محدود نمی‌شود. چند روز پیش، سرکنسولگری ایران در دبی نیز اطلاعیه‌ای برای متقاضیان خرید ملک در دبی منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده بود:«خرید املاک در دبی به هیچ وجه موجب اعطای اقامت طولانی مدت نخواهد شد.

قبل از هرگونه اقدام به نحو مقتضی از جمله مشورت با کارشناسان معتبر املاک، از صلاحیت و اعتبار شرکت طرف قرارداد اطمینان حاصل کنید. زیرا قراردادهای خرید ملک در امارات به گونه ای تنظیم می شوند که تنها در صورت عدم پرداخت یک یا دو قسط موجب از بین رفتن همه سرمایه خواهد شد بدون آنکه حتی یک متر از ملک مورد نظر به خریدار تعلق گیرد.» بر اساس این اطلاعیه، در سال‌های گذشته تعداد زیادی از ایرانی‌ها با خرید املاک در دبی، شارجه، عجمان یا سایر امارتها در دام کلاهبرداران قرار گرفته و باعث وارد آمدن خسارت‌های میلیارد درهمی به آنان شده است./ روزنامه ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ