بسته جدید تسهیلات دولت برای خانه دار شدن مردم

0

از زمانی که در ابتدای دولت یازدهم وام خرید مسکن ۲۰ میلیون تومان بود تا امروز که سقف آن به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده، قدرت خرید متقاضیان مسکن به میزان زیادی افزایش یافته است. هرچند که دراین مدت قیمت مسکن نیز پس از خروج نسبی از رکود سه ساله خود رشد بالایی را تجربه کرده است و همچنان خریداران مسکن باید اندوخته شخصی خود را به کار گیرند. برهمین اساس در سال‌های اخیر دولت با هدف تحریک تقاضا در دو فاز اقدامات خود را کلید زد. فاز نخست به افزایش سقف وام خرید مربوط می‌شد و در فاز دوم نیز تسهیل شرایط دریافت وام، کاهش نرخ سود و مدت زمان بازپرداخت آن در دستور کار قرار گرفته است که طی هفته‌های اخیر با ابلاغ چند مصوبه گام‌های بلندی دراین بخش برداشته شد. به گفته مسئولان، دولت سعی دارد تا با پرداخت وام خرید مسکنی که در استطاعت اقشار مختلف جامعه باشد، زمینه خانه‌دار شدن جمعیت بیشتری را مهیا کند. درهمین زمینه طبق مصوبات جدیدی که به بانک‌ها ابلاغ شده است تسهیلات بیشتری برای خریداران و سازندگان مسکن درنظر گرفته شده است.

سود و مدت انتظار وام مسکن در بافت‌های فرسوده کم شد

در همین زمینه هیأت وزیران در جلسه عصر یکشنبه، بانک مرکزی را موظف کرد پس از تصویب شورای عالی پول و اعتبار، نسبت به فراهم کردن تمهیدات لازم جهت کاهش سود تسهیلات خرید مسکن (صندوق یکم) در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از ۸ درصد به ۶ درصد و کاهش مدت سپرده‌گذاری از ۶ ماه به ۵ ماه و نیز افزایش دوره بازپرداخت از ۱۲ سال به ۱۵ سال اقدام کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، به منظور تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، تمامی وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده‌ها و محله‌های دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

دولت جهت ایجاد مشوق‌های لازم برای تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار، تمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را موظف کرد حداقل ۳۰ درصد از اعتبارات بودجه‌های سنواتی مربوط به فعالیت‌‌های خود در شهرها را به برنامه اجرایی بازآفرینی محدوده‌ها و محله‌های هدف، اختصاص دهند.

همچنین میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول این طرح را در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده به ترتیب ۵۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات یاد شده را به ترتیب ۴۰۰ میلیون و ۱۵۰ میلیون ریال تعیین کرد.

پرداخت وام ۵۰ میلیونی نوسازی مسکن اجباری شد

درهمین راستا عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران از مصوبه هیأت دولت مبنی بر تکلیفی شدن اعطای وام ۵۰ میلیون تومانی نوسازی مسکن از سوی بانک‌ها با سود ۹ درصد خبر داد.

مجید روستا در گفت‌و‌گو با مهر درباره مصوبه اخیر هیأت دولت گفت: پیشتر نیز اعطای این وام به تصویب رسیده بود اما شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی در ابلاغیه خود به بانک‌ها، پرداخت این وام از سوی بانک‌ها را «مشروط به وجود منابع و مصارف» کرده بودند اما در مصوبه جدید، بانک‌ها «مکلف» به پرداخت این تسهیلات شده‌اند.
وی تصریح کرد: همچنین در این مصوبه قرار است به متقاضیان نوسازی مسکن در تهران، علاوه بر ۵۰ میلیون تومان وام نوسازی مسکن به صورت مشارکت مدنی، ۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه برای اسکان موقت هم اعطا شود که این تسهیلات در طول دوره مشارکت مدنی و نوسازی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و پس از تکمیل ساخت و ساز و انتقال خانوار به واحد مسکونی نوسازی شده، این مبلغ به صورت یکجا مجدداً به بانک عامل برگردانده می‌شود.

شرایط اخذ دوباره تسهیلات مسکن زوجین

یکی دیگر از تسهیلات جدیدی که ابلاغ شده امکان دریافت وام برای زوجینی است که پیش از این از وام خرید مسکن استفاده کرده‌اند. براین اساس چنانچه زوج متقاضی تسهیلات خرید مسکن برای دومین بار، به‌دنبال اخذ تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا تسهیلات مشارکت مدنی از محل صندوق پس‌انداز ساخت مسکن باشد، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از تسهیلات وجود ندارد.

برای دریافت تسهیلات با سپرده از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن، حساب پس‌انداز مسکن جوانان و همچنین تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه از محل صندوق پس‌انداز ساخت مسکن مجدد، باید ۵ سال از تاریخ اخذ تسهیلات با سپرده قبلی گذشته باشد و درعین حال عملیات تسویه یا انتقال تسهیلات به غیر، انجام شده باشد.
مصوبه جدید بانک مسکن برای بافت‌های فرسوده نیز امکان استفاده دوباره زوجین از تسهیلات را فراهم کرده است. در بافت‌های فرسوده شهری، شرط خانه اولی بودن متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم ضروری نیست اما در صورتی که متقاضی، خانه اولی نباشد، نرخ سود این تسهیلات، ۸ درصد محاسبه
خواهد شد.

شرط بازپرداخت ۱۵ ساله تسهیلات اوراق مسکن

طی هفته‌های اخیر با مصوبه دولت قرار شد تا مدت بازپرداخت تسهیلات اوراق مسکن از ۱۲ به ۱۵ ساال افزایش یابد. رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن، استفاده از قابلیت بازپرداخت ۱۵ ساله در تسهیلات اوراق خرید مسکن را مستلزم رعایت دو شرط همزمان، از سوی تسهیلات گیرنده‌ها عنوان کرد.

مهدی احمدی در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری این بانک اعلام کرد: بر اساس ضوابط تعیین شده از سوی بانک مسکن، بازپرداخت ۱۵ ساله صرفاً برای تسهیلات اوراق خرید مسکن و فقط مختص صاحب خانه شدن در بافت‌های فرسوده شهری در تمام شهرهای کشور است. شرط دوم به روش بازپرداخت ارتباط دارد. به این معنا که متقاضیان این تسهیلات باید در قرارداد بانکی خود، فقط بازپرداخت به روش ساده را انتخاب کنند.

استفاده از تسهیلات یکم در بافت فرسوده نیازی به رعایت شرط خانه اولی ندارد.نرخ سود تسهیلات اوراق خرید مسکن در بافت فرسوده نیز ۱.۵ واحد درصد کمتر از سایر مناطق است و با نرخ ۱۶ درصد پرداخت می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ