قانون جدید و عجیب محاسبه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی

2

قرار است نحوه محاسبه مستمری دوران بازنشستگی بیمه شدگان تامین اجتماعی، دوباره دستخوش تغییر شود به طوری که با تصویب طرح جدید ملاک تعیین مستمری بازنشستگی دیگر دو سال پایانی کار نخواهد بود.

به گزارش مهر، نحوه محاسبه مستمری بازنشستگی موضوعی است که همیشه برای بیمه شدگان و شاغلان سازمان تامین اجتماعی سوال است و نمی دانند که تامین اجتماعی بر چه اساسی برای تعیین حقوق بازنشستگی آنان اقدام می‌کند و چگونه است که برخی با شرایط کاری یکسان بعد از بازنشستگی حقوق بیشتری می گیرند و برخی کمتر.

تاکنون مستمری بازنشستگی براساس دستمزدهای پنج و دو سال پایان فعالیت بیمه شدگان تعیین می شد و افرادی با دانستن این موضوع سعی می کردند در سال های پایانی حق بیمه بیشتری بپردازند تا در زمان بازنشستگی حقوق بیشتری دریافت کنند در حالی که این اقدام باعث تضییع حقوق دیگر بیمه شدگان می شد.این موضوع باعث شد تا سازمان تامین اجتماعی به فکر تغییر نحوه محاسبه مستمری دوران بازنشستگی بیمه شدگان بیفتد به طوری که معاون بیمه ای این سازمان از تدوین طرح و سیستم امتیازی برای تعیین مستمری بازنشستگی خبر می دهد تا با اجرای آن دیگر حقی از فردی ضایع نشود.

۲ سال آخر کار مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی

محمدحسن زدا معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی درباره محاسبه سنوات بازنشستگی گفت: در گذشته پنج سال آخر ملاک بازنشستگی بود که این موضوع در برنامه پنجم در نظر گرفته شده بود و به محض اتمام برنامه پنجم ما به همان قانون قبلی خود برگشتیم و هم اکنون مبنای محاسبه سال های بازنشستگی دو سال آخر کار است.وی گفت: چنان چه تغییرات نامتعارفی در حقوق شاغلان در دو سال آخر صورت گرفته باشد، بازرسان ما ورود می کنند و مانع افزایش حقوق بازنشستگی نامتعارف خواهند شد.زدا با تأکید بر این که روی دو گروه کار می کنیم ، گفت: برای شرکت هایی که حقوقی هستند و پرونده هایی که طرح طبقه بندی مشاغل دارند، این افزایش باید معنادار باشد یعنی طرف یا  ارتقای شغلی داشته یا پستی گرفته باشد و باید به تأمین اجتماعی ثابت شود که این افزایش و ارتقا بابت چه چیزی بوده است.

بررسی و کنترل ارتقای شغل و افزایش حقوق در سال‌های آخر

معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: ماده ۳۹ قانون تأمین اجتماعی به سازمان این اجازه را داده است که شش ماه لیست های بیمه ای را بررسی کند و چنان چه اتفاقی در لیست افتاده باشد، باید ببیند آیا واقعی است یا خیر و در هر صورت این کنترل را هم اکنون انجام می دهیم .

وی افزود: در شرکت ها و موسساتی که طرح طبقه بندی مشاغل و دفاتر رسمی ندارند باید به ما ثابت شود که دلیل این افزایش حقوق ناگهانی چه بوده است.زدا از تدوین طرحی در کنار این اقدامات برای محاسبه مستمری بازنشستگی در سازمان تأمین اجتماعی خبر داد و تصریح کرد: این طرح را بعد از تدوین نهایی به وزارت کار و رفاه اجتماعی ارسال می کنیم تا پس از تایید آن ها به دولت ارسال شود.

تدوین طرح جدید براساس سیستم امتیازی

وی به طرح جدید اشاره کرد و گفت: بر این اساس ملاک بازنشستگی را از دو سال و پنج سال خارج  و یک سیستم امتیازی ایجاد می‌شود؛ به طوری که فرد از روز اولی که به کار مشغول می شود، بداند که پرداختی در حقوق بازنشستگی وی تاثیر دارد.معاون بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: بر اساس سیستم امتیازی حق کسی ضایع نمی شود و همچنین فرار بیمه ای نیز از بین خواهد رفت.وی گفت: قانون گذار وقتی می گوید ۲۸ سال رها هستید و فقط دو سال آخر مدنظر است، بر این اساس در ۲۸ سال حداقل ها را پرداخت می کنند و در دو سال آخر برای این که از حقوق بیشتری برخوردار شوند، به یک باره حق بیمه را افزایش می دهند که این موضوع خوب نیست و باعث می شود صندوق های بیمه ای ضعیف شوند و بعد اصل مطلب زیر سوال برود. این مشکل را باید حل کنیم و رسانه ها هم باید کمک کنند.زدا در خصوص اجرای این طرح طی امسال خاطرنشان کرد: بعید می دانم طرح جدید برای اجرا امسال عملیاتی شود چون بحث های بیمه ای طولانی و زمان بر است و باید نظرات شرکای اجتماعی را بگیریم، همچنین نظر مجلس، کارفرمایان، بیمه شدگان و بازنشستگان برای ما مهم است و در تصمیم گیری های این چنینی دلمان می خواهد نظرات همه را جمع کنیم و پس از تعیین و تأیید آن را اجرایی می کنیم. به همین دلیل بعید می‌دانم برای سال ۹۷ این اتفاق رخ دهد.

امکان پرداخت دوبار حق بیمه تاسقف حقوق وجود دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا فرد امکان پرداخت دو بار حق بیمه را برای استفاده از مزیت در دوران بازنشستگی دارد؟ گفت: بله می تواند دو بار پرداخت کند. سقف حقوق که برای امسال در نظر گرفته شده هشت میلیون تومان است براین اساس افرادی می توانند دوبار حق بیمه پرداخت کنند که حقوق آن ها بیش از سقف در نظر گرفته شده برای امسال نباشد.

وی گفت: افرادی که در چند  شرکت کار می کنند و تا سقف هشت میلیون تومان حقوق دریافت می کنند، می توانند از دو جا حق بیمه پرداخت کنند اما این به آن معنا نیست که وقتی یک جا ۳۰ سال کار کرده و حقوق بازنشستگی شان دو میلیون تومان می شود و در دو سال آخر یک جای دیگر کار می‌کنند که دو میلیون می‌گیرند؛ حقوق بازنشستگی آن ها چهار میلیون تومان شود .

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. منصور می گوید

    همیشه روز ۲۰هر ماه حقوق مستمری تامین اجتماعی واریز میشد به خاطر عیدی ۲۲ بهمن هنوز واریز نشده است

  2. فریده نفیسی می گوید

    باسلام ۱-کارمندشرکت مخابرات ایران شاغل درتهران بودم شش ماه پس از بازنشستگی شامل یک گروه تشویقی (به علت کارمند نمونه بودن سال قبل) شدم متاسفانه چندسالی است که حکم گروه تشویقی ام را به شعبه ۹ تامین اجتماعی داده ام ولی متاسفانه عمل نمیکند.
    ۲-وقتی تقاضای بازنشستگی کردم کلیه پرداختهای ۶۰٪پایه حقوقی که درزمان استعلاحی به من پرداخت شده بود تامین اجتماعی از من گرفت و همینطور مرخصی نیمه وقت که داشتم پرداخت کامل بیمه را داشتم برای سنوات بازنشستگی من منظور نکردند درمورد مرخصی استعلاجی ضمن اینکه پرداختها را ازمن بازپس گرفتند گفتند بایستی مخابرات کامل حقوق ومزایای شما را پرداخت کندکه مخابرات قبول نکرد هم سنوات من محسوب نشده وهم پول پرداختی راتانین احتماعی ازمن پس گرفت لطفا مرا راهنمائی کنید متشکرم