رواج مصرف «ریتالین» در میان دانش آموزان!

0

مسئول آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از ۱۲۰۰ نوع ماده مضر و توهم‌زا در جهان تولید شده است.

خاکشور در همایشی با عنوان «بررسی عملکرد و تبیین برنامه‌های پیشرو مبارزه با مواد مخدر» که در دادگاه مرکزی انقلاب اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: ‌در حال حاضر آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر تمام نمونه‌های کشف شده در خراسان‌رضوی و شمالی نمونه‌برداری می‌کند. بیشترین میزان مواد مخدر وارد شده در آزمایشگاه پلیس صنعتی بوده است. یکسری مواد روانگردانی هستند که در برخی از موارد نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها برای مبارزه با این امر اطلاعات کافی ندارند.

وی افزود: بیشترین مواد مخدر مورد مصرف در ایران بر اساس آمار سازمان جهانی هروئین است که حدود ۴۲ درصد از مصرف مواد مخدر اختصاص به این ماده دارد که مخرب‌ترین ماده مخدر در جهان است. نکته اینجاست که در زمینه تولید مواد مخدر ایران در پیش‌سازها و مواد اولیه نیازمند به کشورهای دیگر است چراکه توانایی تولید این پیش‌سازها را ندارد، بنابراین این ابزار به ایران قاچاق می‌شود.

خاکشور تصریح کرد: در برخی از روستاها می‌توان به راحتی مواد مخدر سنتی موجود را به مواد مخدر صنعتی تبدیل کرد. همچنین برخی از افراد مواد مخدر قدیم را با یکسری از تغییرات شیمیایی تبدیل به داروهای توهم‌زا کرده‌اند. بیش از ۱۲۰۰ نوع ماده مضر و توهم‌زا در جهان تولید شده است. متاسفانه ماده ریتالین در میان دانش‌آموزان و دانشجویان رواج پیدا کرده است که برای بیداری از آن استفاده می‌کنند و در واقع از لحاظ کارکرد همانند ماده مخدر شیشه است.

مسئول آزمایشگاه پلیس مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ال. سی.دی یکی از قوی‌ترین ماده توهم‌زا دنیاست. از سویی دیگر کتامین از جمله مواد توهم‌زایی است که برخی از افراد برای انجام آزارهای جنسی از آن استفاده می‌کنند و متاسفانه در قانون مجازاتی برای آن در نظر گرفته نشده است و تنها در زمینه قاچاق آن مجازات‌هایی وجود دارد.

در بخش دیگری از این نشست صفدری، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان خراسان‌رضوی مطرح کرد: سال گذشته ۲۸ تن مواد مخدر کشف شده است که در مقایسه با سال جاری ۸۳ درصد افزایش داشته است. در دو ماه سال جاری هشت تن مواد مخدر و حدود ۱۱ باند خلافکار متلاشی شده است. از ابتدای سال تاکنون ۳۸۸۴ نفر اعم از خرده‌فروش و … دستگیر شده‌اند. همچنین دو عملیات صورت گرفته که یکی از آن‌ها در داخل شهر انجام شده است و علی‌رغم تیراندازی‌های صورت گرفته ماموران ما توانستند قاچاقچی مورد نظر را به هلاکت برسانند و یک تن و ۱۸۵ کیلوگرم مواد مخدر اعم از تریاک و… بوده است.

وی افزود: عملیات دیگر در شهرستان هامون صورت گرفت که ۷۱۳ کیلوگرم مواد مخدر کشف شده است و چهار نفر نیز در جریان آن دستگیر شده‌اند. یکی از برنامه‌های ما در سال جاری اجرای طرح‌های پاک‌سازی نقاط آلوده از مصرف‌کنندگان و توزیع‌کنندگان، تامین امنیت، اجرای برنامه کنترل محورهای ارتباطی در جاده‌ها، راه‌اندازی ایست بازرسی‌های مقطعی در محورهای آلوده سطح استان، اجرای برنامه‌های آموزشی و پیشگیری برای کارکنان و عموم مردم.

صفدری ادامه داد: در طی جلساتی که با آموزش و پرورش داشته‌ایم، این سازمان موظف شد که تعدادی از از مدیران مدارس را شناسایی و به نیروی انتظامی معرفی کنند تا کلاس‌های آموزشی در زمنیه مواد مخدر برای آن‌ها برگزار شود. از سویی دیگر کلیپ‌هایی امنیتی در زمینه مواد مخدر و مبارزه با آن فراهم شده است و در اختیار صدا و سیما قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ