قلعه‌گنج کجاست +عکس و نقشه

0

قلعه‌گنج شهری است در استان کرمان در جنوب شرقی ایران. این شهر مرکز شهرستان قلعه‌گنج این استان است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۹۵، برابر با ۱۵٬۹۹۷ نفر بوده‌است.

مساحت شهرستان ۱۴۲۰۰ کیلومتر مربع معادل ۳/۳ درصد از کل مساحت استان می‌باشد و فاصله تا مرکز استان ۴۲۰ کیلومتر می‌باشد.

شهرستان قلعه‌گنج دارای ۲ بخش مرکزی و چاه دادخدا و ۵ دهستان به نامان دهستان رمشک، دهستان مارز، دهستان چاه دادخدا، دهستان قلعه گنج و دهستان سرخ قلعه می‌باشد.

نقشه قلعه گنج

نقشه قلعه گنج قلعه گنج عکس شهر قلعه گنج روستاهای قلعه گنج راهنمای سفر جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی ایران توریستی کرمان اخبار کرمان

جمعیت

بر اساس سرشماری عمومی سال ۱۳۹۵ جمعیت بخش مرکزی قلعه گنج ۵۰٬۹۵۵ نفر می‌باشد، که ۱۵۹۹۷ نفر آن در شهرقلعه گنج ساکن می‌باشند.

این منطقه دارای آب و هوای نیمه مرطوب و اقلیم بیابانی می‌باشد و در سالهای اخیر به علت کاهش بارندگی شاهد خشکسالی بوده‌است. بارندگی‌های این منطقه عموماً تحت تأثیر دو تودهٔ پرفشار و کم فشار است که همه ساله در تابستان از سوی اقیانوس هند (باران‌های موسمی) و در زمستان از سوی دریای مدیترانه اند که بعضاً سیل آسا خواهند بود. میانگین ارتفاع شهرقلعه گنج از سطح دریا ۴۵۰ متر است. حداکثر دما در تابستان ۵۲ و حداقل دما در زمستان ۲ درجه می‌باشد.

رودخانه‌ها

  • هلیل رود از کوهستان هزار و ارتفاعات جبالبارز سرچشمه می‌گیرد و به هامون جازموریان می‌ریزد.
  • رودخانه پاسبین از کوه‌های ده در و اسلام‌آباد سرچشمه می‌گیرد و به هامون جازموریان می‌ریزد.
  • رودخانه سورگاه که از از کوه‌های درباغ سرچشمه و به هامون جازموریان می‌ریزد.
  • رودخانه رمشک که از ارتفاعات رمشک سرچشمه می‌گیرد.

ارتفاعات و ناهمواری‌ها

  • ارتفاعات دستجرد با ارتفاع ۱۴۰۰ متر در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان.
  • ارتفاعات کشیت با ارتفاع ۱۰۰۰ متر در ۱۵ کیلومتری غرب شهرستان.
  • ارتفاعات بشاگرد با ارتفاع ۲۱۰۰ متری در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شهرستان.
  • ارتفاعات پایی میخ با ارتفاع ۶۰۰ متری در ۱۴ کیلومتری جنوب شرق شهرستان.

مناطق جنگلی و مراتع پست

مناطق جنگلی به طول ۲۵۰ کیلومتری در شمال شرقی قلعه گنج از روستای آهوان شروع و تا جلگه چاه هاشم، دلگان، رودبار و جازموریان منتهی می‌شود.

زبان

در تقسیم‌بندی گویش‌های مختلف این شهر باید اینطور گفت که؛ مردم به زبان فارسی، زبان بلوچی و گویش محلی خود صحبت می‌کنند که این گویش محلی نسبت به سایر شهرهای همجوار خود تفاوت اندکی را دارا است. گویش محلی این شهر تلفیقی از زبانهای پارسی، بلوچی و گویش‌های بندری و بختیاری است.

مذهب

بیشتر مردم این ناحیه از شیعه هستند و اقلیت را اهل تسنن و زرتشتی‌ها تشکیل می‌دهند.

اقتصاد

به علت نبود هیچگونه معادن و کارخانجات و مراکز مهم اقتصادی در این شهرستان عمده مردم به کشاورزی و دامداری مشغول می‌باشند.

درآمد اکثر مردم به کشت محصولات سالانه اختصاص دارد و محصولات عمده زراعی شهرستان را گندم، ذرت، هندوانه، گوجه فرنگی، خیار و مرکبات نظیر خرما و پرتقال تشکیل می‌دهد.

شهر نمونه اقتصاد مقاومتی

در تاریخ ۲۶ فروردین ماه سال ۹۴، محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان کشور در جمع مردم قلعه گنج گفت:

«به دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تعیین شهر الگوی اقتصاد مقاومتی ملی، شهرستان قلعه‌گنج برای این طرح انتخاب شده‌است و طرح توسعه و آبادانی ملی شهرستان قلعه گنج به تصویب هیئت امنای بنیاد رسیده و قرار شد هر ماه گزارش کار داشته باشیم.»

راهنمای سفر به قلعه گنج

از سمت کرمان و جیرفت:

قلعه گنج از سمت کرمان بعد از شهرهای جیرفت و رودبار و در مسیری دیگر جیرفت و سپس کهنوج قرار دارد.

نقشه قلعه گنج قلعه گنج عکس شهر قلعه گنج روستاهای قلعه گنج راهنمای سفر جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی ایران توریستی کرمان اخبار کرمان

مسیر نخست (این مسیر کمتر پیشنهاد می شود): در تصویر زیر مسیر دسترسی به قلعه گنج از جیرفت و سپس رودبار را مشاهده می نمایید. این مسیر معمول ترین مسیر و حدود ۱۶۰ کیلومتر می باشد.

مسیر دوم (پیشنهادی): در این مسیر بعد از جیرفت به کهنوج و سپس قلعه گنج می رسید که در این مسیر فاصله کهنوج تا قلعه گنج حدود ۸۰ کیلومتر می باشد.

از سمت بندر عباس

از سمت بندر عباس بعد از رسیدن به منوجان و با طی فاصله حدودا ۲۰۰ کیلومتری شما به قلعه گنج خواهید رسید.

نقشه قلعه گنج قلعه گنج عکس شهر قلعه گنج روستاهای قلعه گنج راهنمای سفر جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی ایران توریستی کرمان اخبار کرمان

اولین هتل کپری ایران

اولین هتل کپری ایران در این شهر با توجه به ساختار فرهنگی و با بهره‌گیری از الگوهای معماری منطقه طراحی شده‌است که برگرفته از فضاهای اقامتی بومی آنجاست. فضاهای اقامتی منطقه قلعه‌گنج از متریال و مصالح چوب ساخته شده و از پوشش گیاهی منطقه به خصوص تنه درخت خرما در آن استفاده می‌شود که کپر نام دارد. بنیاد مستضعفان با سرمایه‌گذاری بیش از ۲ میلیارد تومان در این شهرستان که پایلوت اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شده، اقدام به ساخت هتل کپری کرده‌است.

نقشه قلعه گنج قلعه گنج عکس شهر قلعه گنج روستاهای قلعه گنج راهنمای سفر جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی ایران توریستی کرمان اخبار کرمان

 نقشه قلعه گنج قلعه گنج عکس شهر قلعه گنج روستاهای قلعه گنج راهنمای سفر جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی ایران توریستی کرمان اخبار کرمان نقشه قلعه گنج قلعه گنج عکس شهر قلعه گنج روستاهای قلعه گنج راهنمای سفر جاهای دیدنی کرمان جاهای دیدنی ایران توریستی کرمان اخبار کرمان

«نفیسه روشن» در هتل کپر شهرستان «قلعه گنج»

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ