استاندارد و تعرفه واردات لاستیک و تایر بازنگری شود

0

وزارت صنعت با تعرفه ۲۲ درصدی موافقت کرد ولی در نهایت، این تعرفه در کمیسیون ماده یک مصوب نشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنعت تایر با اشاره به واردات برخی تایرهای بی کیفیت چینی به کشور، بازنگری در استاندارد تایرهای وارداتی و افزایش تعرفه واردات این محصول را خواستار شد.

عباس عباسی ابیانه امروز در یک نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ واحد تولیدی در صنعت تایر فعال هستند و یک واحد جدید نیز در حال احداث است.

وی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال ۲۰۰ هزار تن تایر در کشور تولید شد، افزود: سال گذشته ۱۰۰ هزار تن واردات تایر داشتیم که این رقم امسال با مقداری کاهش روبرو است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد نیاز کشور به تایر از طریق واردات تأمین می‌شود، تصریح کرد: در ۱۰ ماهه امسال تولید تایر در کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱ درصد رشد داشته است.

به گفته عباسی، ۲۷ درصد تایرهای سنگین خارجی از کره جنوبی، ۶۴ درصد از چین و بقیه از سایر کشورها به ایران وارد می‌شود و در مورد تایرهای سبک نیز باید گفت که ۴۰ درصد واردات از کره جنوبی، ۳۰ درصد از چین، ۱۰ درصد از تایلند، ۸ درصد از تایوان و ۳ درصد نیز از ژاپن صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ برند چینی تایرهای خود را در بازار ایران عرضه می‌کنند، گفت: برخی از این تایرهای وارداتی کیفیت مطلوبی ندارند و به همین دلیل به سازمان استاندارد پیشنهاد کرده‌ایم تا استاندارد تایرهای وارداتی مورد بازنگری قرار گیرد و استانداردهای جهانی برای این محصول اعمال شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنعت تایر با بیان اینکه تایرهای تولیدی در کشور بر اساس فناوری اروپایی و یا ژاپن تولید می‌شوند، گفت: ۷۰ درصد نیاز کشور از طریق تولید داخل تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تایرهای چینی با کیفیت پایین و از طریق دمپینگ در بازار ایران عرضه می‌شوند، گفت: این مسئله باعث شده تا علاقمندی به سرمایه‌گذاری در تولید تایرهای سنگین وجود نداشته باشد و ریسک تولید در این بخش افزایش یابد.

وی افزود: اخیراً درخواستی را برای جلوگیری از قیمت‌شکنی تایرهای چینی ارائه کرده‌ایم تا تعرفه واردات تعرفه سنگین مقداری افزایش یابد.

به گفته عباسی، در حال حاضر تعرفه واردات تایر اتوبوس ۶ درصد و تایر تریلر ۱۵ درصد است که پیشنهاد ما حداقل تعرفه ۳۰ درصدی بوده است.

وی اظهار داشت: وزارت صنعت با تعرفه ۲۲ درصدی موافقت کرد ولی در نهایت، این تعرفه در کمیسیون ماده یک مصوب نشد.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان تایر در ایران برنامه بلندمدت خود را با هدف دو برابر شدن تولید فعلی تا سال ۱۴۰۴ تدوین کرده‌اند، گفت: در اطراف ایران بازار ۱.۵ میلیون تنی تایر وجود دارد که در صورت حمایت از تولید داخل می‌توانیم صادرات قابل توجهی را داشته باشیم.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنعت تایر افزود: قیمت تمام شده تولید تایرهای ایرانی قابل رقابت با تایرهای اروپایی و کره‌ای است، ولی قیمت تمام شده این محصول در چین یا برخی کشورهای آسیای جنوب شرقی از ایران پایین‌تر است که تولیدکنندگان داخلی برای کاهش قیمت تمام شده تولید خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی افزود: ۴ کارخانه تولید تایر در ایران با تکنولوژی جدید احداث شدند که بیش از ۶۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص دادند و ۴ واحد نیز در حال بازسازی برای بهبود قیمت تمام شده تولید خود هستند.

فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ