کدام گروه های بورسی از شانس بالاتری برای صعود در سال ۹۳ برخوردارند؟

0
با توجه به مقطع زمانی که در آن قرار داریم و با توجه به شرایط بازار سرمایه که در بیش از یک ماه گذشته شاهد آن هستیم نمی توان توقع زیادی از بازار سرمایه داشت اما سوال اصلی اینجاست که روند بازار سرمایه در سال آینده چگونه خواهد بود؟

سهیلا فروزانی کارشناس بازار سرمایه در این رابطه اظهار داشت: وضعیت بازار سرمایه در سال آینده به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله بودجه سال آتی و طرح تحول اقتصادی می باشد.

وی گروه های پتروشیمی، بانکی ها، معدنی و فلزی ها به همراه خودرویی ها را به ترتیب از جمله گروه هایی دانست که در سال آیند می توانند از شانس بالاتری به منظور رشد برخوردار باشند.

وی در خصوص گروه پتروشیمی تأکید کرد: این گروه همچنان می تواند با افزایش سودآوری از محل افزایش تولید و فروش صادراتی با توجه به کاهش سطح تحریم ها مواجه شوند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص گروه بانکی نیز گفت: این گروه نیز در سال آینده با دو نکته مثبت مواجه خواهد بود در ابتدا با توجه به تأکید دولت بر افزایش رونق اقتصادی کشور انتظار می رود این گروه که در سال جاری با توجه به رکود اقتصادی با افت گردش مالی مواجه شده بود در سال آینده حجم مبادلات مالی آنها افزایش یابد. در گام بعدی هم انتظار می رود در سال آینده با کاهش سطح تحریم ها اوضاع بهتری برای این گروه اتفاق افتد البته افزایش نرخ سود بانکی می تواند به یک عامل خطر برای این گروه تبدیل شود چراکه در صورت تداوم رکود اقتصادی حجم سپرده های کوتاه مدت و بلند مدت در بانک ها افزایش یافته و در مقابل دریافت تسهیلات کاهش می یابد و در این صورت بانک ها نیز برای تأمین سود به دلیل وجود رکود در اقتصاد کشور با مشکل مواجه می شوند. فروزانی این مسئله را مشکل اصلی این گروه در سال جاری دانست و اظهار امیدواری کرد در سال آینده شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص گروه معدنی و فلزی هم به خبرنگار بورس نیوز گفت: متأسفانه با توجه به مزیت های کشور در عرصه معدن و فلزات به دلیل عدم مدیریت صحیح پتانسیل های این دو گروه همچنان بالقوه باقی مانده است که امید می رود با رویکرد جدید اقتصاد کشور معضل مدیریت در این دو گروه مرتفع گردد و در سال پیش رو گروه های معدنی و فلزی هم که در سال جاری نتوانستند همپای بازار سرمایه حرکت کنند در سال آیند عقب ماندگی نسبی خود را در بازار سرمایه جبران نمایند.

سهیلا فروزانی در خصوص وضعیت گروه خودرویی و پیش بینی روند سال آتی آن نیز گفت: در سال اخیر این گروه به دلایلی که بارها به آن اشاره شده با مشکلات شدیدی مواجه شد که در نهایت با افزایش هزینه های تولید در اثر عواملی مانند افزایش نرخ ارز و اعمال تحریم ها حاشیه سود اکثر شرکت های اصلی این گروه از بین رفت و متعاقباً شاهد شناسایی زیان در این گروه بودیم اما در سال آینده با توجه به خروج این گروه از موضوع تحریم ها و از سوی دیگر با توجه به ارزش ذاتی بالای هرسهم نمادهای اصلی این گروه، امید بالایی برای خروج خودرویی ها از بحران وجود دارد.

 لازم به ذکر است در راستای اظهارات این کارشناس بازار سرمایه می توان گفت آمار و ارقام معاملات بازار سرمایه نیز نشان می دهد در گروه های مذکور بخصوص بانکی ها و خودرویی ها حجم معاملات یا به عبار ت دیگر میزان سرمایه گذاری ها به شکل معنی داری در حال افزایش است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد: با توجه به میزان تعطیلات رسمی کشور در نیمه اول هر سال و با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه به صورت منطقی نمی توان انتظار بالایی از بهار ۹۳ بورس داشت اما با پایان فصل مجامع و به خصوص در نیمه دوم سال آتی به احتمال قوی تری رشد بورس و رونق در بازار سرمایه را شاهد باشیم.

وی تأکید کرد: برای رشد پایدار بورس باید مسائل بازار ارز بصورت اصولی مدیریت شود و از جهات دیگر نیز مجلس و دولت با همکاری یکدیگر خلأهای قانونی که موجب ایجاد جریان ناسالم اقتصادی می شود را به حداقل رساند.

بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ