طرح جدید مشاغل خانگی ۹۷ آغاز شد

0

مهناز امامدادی، از آغاز اجرای «طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تجای‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاددانشگاهی خبرداد و گفت: در ادامه تصویب الگوی توسعه مشاغل خانگی و تصمیماتی که پیرامون اجرای این الگو گرفته شد، این طرح به صورت پایلوت در ۸ استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری و آذربایجان غربی آغاز شد که در مرحله نخست در سال گذشته مقدمات اجرا، بسترسازی و ایجاد زیرساختهای طرح در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در گام دوم توانمندسازی اشخاص برای ورود به مشاغل خانگی در دستور کار بود که خدمات مشاوره، آموزش، راهنمایی، شبکه سازی و تیم سازی را شامل می شود؛ همچنین در مرحله سوم نیز اتصال به بازار به عنوان یک اصل برای ورود به مشاغل خانگی مورد تاکید بود چراکه عمده مشکلات متقاضیان ورود به این نوع مشاغل عدم توانایی در بازاریابی و رنجیره فروش محصول است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار افزود: در سال گذشته در گام نخست مرحله اول طرح شامل شناسایی مشاغل مورد نیاز، متناسب با ظرفیت هر استان و نقش آفرینان در اجرای این طرح به صورت کامل انجام شد؛ همچنین  هماهنگی های مرحله دوم اجرای طرح که توانمدسازی و زیرساخت های آموزشی بود صورت گرفت و فیلم های آموزشی به زبان های لری، کردی، آذری و فارسی برای این ۸ استان نیز تهیه شد.

امامدادی با تاکید بر اینکه در الگوی جدید مشاغل خانگی متقاضیان می توانند از خدمات و امکاناتی نظیر آموزش و مشاوره و نحوه اتصال به بازار پیش از ورود به شغل بهره مند شوند، گفت: در راستای این تمهیدات، برای اجرای طرح ملی الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی سامانه http://www.inhb.ir/farakhan.html راه اندازی شد و متقاضیان راه اندازی مشاغل خانگی طرفا در هر یک از استان های مذکور می توانند با اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی با ورود به سامانه پس از انتخاب استان مربوطه نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

فروش برخی محصولات مشاغل خانگی توسط برندهای صاحب نام

وی ادامه داد: همچنین در قالب سومین هدف طرح ملی الگوی توسعه مشاغل خانگی که موضوع مهم «اتصال به بازار» و «شناسایی نام تجاری» است، با تعدادی از برندهای محلی، استانی، ملی صاحب نام و حتی برندهای بین المللی هماهنگی های لازم به آمده تا محصولات با کیفیت تولید شده توسط صاحبان برخی مشاغل خانگی را عرضه کنند.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار، با بیان اینکه نقطه قوت الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی، کاهش وابستگی به تسهیلات است، تاکید کرد: در نظر داریم افراد با اتصال به بازار به مرحله ای برسند که نیازی به تسهیلات نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط متقاضیان ۸ استان مذکور می توانند در سامانه اعلام شده ثبت نام کنند، گفت: اجرای طرح در حال حاضر وارد فاز عملیاتی شده است و متقاضیان در صورت تمایل پس از ثبت نام در سامانه، از خدمات و مزایای مشاوره ای و استعداد سنجی بهره مند می شوند و بعد موضوع تیم سازی و شبکه، ارتقای کمّی و کیفی و استاندارد سازی محصولات در دستور کار قرار می گیرد.

این مقام مسئول در وزارت کار با بیان اینکه پس از اجرای طرح آزمایشی در ۸ استان مذکور، به تدریج مشاغل مورد نیاز در سایر استان‌ها شناسایی و طرح به سایر مناطق نیز تعمیم داده می‌شود، درباره متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی در خارج از این ۸استان افزود:سامانه قبلی مشاغل خانگی برای افراد متقاضی ساکن در خارج از این استان‌ها نیز به نشانی http://www.mashaghelkhanegi.ir فعال است و درخواست ها طبق روال گذشته البته با نظارت‌های بیشتر برای جلوگیری از انحراف منابع مورد بررسی قرار می گیرند اما تمرکز در حال حاضر تغییر رویکر به الگوی جدید و توسعه مشاغل خانگی در استان ها متناسب با ظرفیت های استانی است.

امامدادی با اشاره به اهمیت مقوله توزیع و بسته بندی محصولات، از مشارکت با چندین شرکت فعال در عرصه بسته بندی محصولات در قالب الگوی جدید خبرداد و گفت: با این اقدام متقاضیان مشاغل خانگی با نحوه توزیع و بسته بندی محصولات خود آشنا می‌شوند چراکه در حال حاضر بسیاری از فعالان مشاغل خانگی به رغم تولید محصولات با کیفیت اما با مشکلات نحوه بسته بندی و نوع ارائه محصول شکیل و به اصطلاح مشتری پسند مواجه هستند.

پایداری شغل و پرهیز از وابستگی به وام در الگوی جدید

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار ادامه داد:تلاش می کنیم موضوع تیم سازی و شبکه سازی را مد نظر قرار دهیم چراکه در حال حاضر متاسفانه غالب علاقمندان راه اندازی مشاغل خانگی به دنبال انجام فعالیت به صورت انفرادی هستند که بسیاری از آنها حضور موفق در بازار ندارند. ضمن اینکه غالبا این افراد وابستگی زیادی به تسهیلات بانکی دارند و برای پایداری در شغل خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند که با تغییرات کوچک در فعالیت خود و نگاه جدید می‌توانند درآمد خود را افزایش دهند؛ به عبارتی ما به دنبال نگاه جدید در مشاغل خانگی هستیم و از نگاه وابستگی به تسهیلات پرهیز خواهیم کرد.

آموزش‌های مهارتی رایگان اتصال به بازار

وی همچنین با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی رایگان به متقاضیان واجد شرایط گفت: ممکن است بسیاری از افراد مدارک آکادمیک یا مهارتی داشته باشند اما شیوه بکار گیری و کسب درآمد از حرفه مدنظر را نداشته باشند بنابراین واجدین شرایط استعداد سنجی می شوند و مهارت‌های کاربردی و شناخت بازار در قالب آموزش‌های کوتاه مدت به آنها ارائه می شود که بسیاری از این دوره‌ها غیرحضوری است. هر چند ممکن است برخی متقاضیان در روند مشاوره تشخیص داده شود نیاز به آموزش نداشته باشند که این افراد نیاز به شرکت در این دوره ها ندارند.

این مقام مسئول در وزارت کار تاکید کرد: در حال حاضر الگوی جدید مشاغل خانگی در ۸ استان مذکور که غالبا در نوار مرزی شرقی و غربی کشور قرار دارند، به دلیل نرخ بیکاری بالا و ظرفیت های اشتغال، به عنوان پایلوت در اولویت قرار گرفتند و در مرحله بعد با اولویت سایر مناطق مرزی این طرح اجرا می شود تا به تدریج در کل کشور اجرایی شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ