آب گرمی در ایران برای درمان تمامی امراض

0

استاد دانشگاه استانبول درباره توسعه گردشگری سلامت آب‌های گرم معدنی شهرهای سرعین، مشگین‌شهر و نیر گفت: آب گرم گاومیش‌گلی برای امراض استخوان و رماتیسم، آبگرم بیله‌درق برای امراض دستگاه گوارش و پوست و آبگرم پهن‌لو برای تمامی امراض ذکرشده مفید است.

مکان های دیدنی ایران مراکز آب درمانی فواید آب درمانی خواص چشمه های آب گرم چشمه آب گرم سرعین جاهای دیدنی ایران در تابستان جاهای دیدنی ایران جاهای دیدنی اردبیل توریستی سرعین اخبار سرعین اخبار اردبیل آدرس آبگرم گاومیش گلی آبگرم خصوصی سرعین آبگرم پهنلو سرعین

نادر فلاحی در نشست هم‌فکری با استاد دانشگاه استانبول “زک کارگوئه” در خصوص توسعه آب‌درمانی‌های اردبیل تصریح کرد: «استان اردبیل توانمندی‌های کم‌نظیری در برخورداری از آب‌های گرم معدنی دارد».

وی افزود: «به‌واسطه برکت کوه سبلان آب‌های گرم معدنی متنوعی در دامنه آن و در شهرهای سرعین، مشگین‌شهر، و نیر وجود دارد».

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با تأکید به اینکه تاکنون مجتمع‌های آب‌درمانی به‌شکل مطلوب توسعه نداشته و  اغلب در حد استخر شنا باقی مانده است، اضافه کرد: «ضروری است  نسبت به توسعه مجتمع‌ها اقدام کرد».

فلاحی ادامه داد: «به‌منظور توسعه استاندارد مجتمع‌های آب‌درمانی از تجربیات کشورهای همسایه به‌ویژه ترکیه استفاده می‌شود تا بتوانیم مجتمع‌های مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و اجرا کنیم».

وی با بیان اینکه گروهی از اداره‌کل میراث فرهنگی استان برای بازدید از مراکز آب‌درمانی استانبول اعزام می‌شود، اضافه کرد: «در این بازدید طراحی‌های جدید مورد بررسی قرار گرفته و با کمک کارشناسان پیاده‌سازی آن در استان عملیاتی می‌شود».

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تأکید کرد: «به‌دلیل اینکه در طراحی و ساخت مجتمع‌های آب‌درمانی اداره‌کل میراث فرهنگی استان نسبت به صدور مجوز اقدام کند، پس از این طراحی بر اساس استانداردهای جهانی مورد توجه و تأکید قرار خواهد گرفت».

در این دیدار عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه استانبول نیز به قابلیت‌های کم‌نظیر آب‌های گرم معدنی اردبیل اشاره کرد.

“زک کارگوئه” با یادآوری اینکه آب‌های گرم معدنی سرعین در سال ۲۰۰۶ مورد مطالعه قرار گرفته است، ادامه داد: «در این مطالعات مشخص شد که آب گرم گاومیش‌گلی برای امراض استخوان و رماتیسم، آبگرم بیله‌درق برای امراض دستگاه گوارش و پوست و آبگرم پهن‌لو برای تمامی امراض ذکرشده مفید است».

وی تأکید کرد: «دانشگاه استانبول آماده همکاری با ادارات استان اردبیل در خصوص توسعه مراکز درمانی است و به‌ویژه راه‌اندازی مجتمع‌های آب‌درمانی مطابق با استانداردهای جهانی می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه و مشاوره عملیاتی شود».

استاد دانشگاه استانبول با تأکید به قابلیت کم‌نظیر استان اردبیل در برخورداری از آبهای گرم معدنی اضافه کرد: «دانشگاه استانبول حاضر به آموزش پزشکان اردبیلی و در ادامه ارائه مدرک بین المللی است».

آبگرم گاومیش گلی | پر آب‌ترین و بزرگترین چشمه آب معدنی ایران

آبگرمی با درجه ۴۶ سانتی گراد، بی رنگ و ترش مزه در حوض که به صورت دائمی جوشان است و از لحاظ وسعت و آبدهی، پرآب ترین چشمه معدنی سرعین شناخته شده است که روی دره در ارتفاع ۱۹۴۰ متری از سطح دریا واقع شده است. آب این چشمه در ردیف آب های کلروره ، بی‌کربنات سدیک و کلسیک گرم است.

بوی هیدروژن سولفوره را از این آب استشمام خواهید کرد. این چشمه آب معدنی دارای استخری روباز به بزرگی ۴۰۰ متر و عمق ۱۳۰سانتی متر می باشد.

آدرس: سرعین. مرکز شهر.

آبگرم پهنلو ( پهن‌سو )

شرقی ترین و پست ترین آبگرم سرعین ، آب گرم پهنلو یا پهن سو است که آبی نیمه اسیدی با دمای تقریبی ۴۳ درجه سانتیگراد با رنگی متمایل به سبز می دارد که از چشمه ای همیشه جوشان و در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا حاصل می شود.

حوض این آب گرم روباز است و امکاناتی نظیر رختکن مسقف، ۶ عدد دوش آبگرم ، حوضچه کلر ، سرویس بهداشتی و غرفه لوازم بهداشتی و آرایشی را داراست.

امروز با انتقال آب به این استخر ، هم حجم آن و هم میزان دمای آب افزایش یافته و به همین دلیل این چشمه از گرم ترین چشمه های آب گرم سرعین به حساب می آید .

آب گرم پهنلو تنها میزبان آقایان است و برای ورود اطفال باید بلیت تهیه کنید.

آب چشمه پهنلو جزو آب های کلرو بی کربنات سدیم می باشد و دارای ترکیباتی چون کلرو، سدیم، پتاسیم و سولفات می باشد.

آدرس: سرعین. خیابان ولیعصر. جنب  هتل ارشاد.

بیله‌درق یا ویلا دره روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان سرعین، بخش مرکزی، دهستان آب‌گرم قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ