حرف و حدیث پشت سر سرپرست جدید بانک شهر

0

حدود چهار سال پیش بود که انتشار خبر یک اختلاس بزرگ، فضای رسانه‌ای کشور را در بر گرفت و منشا این فساد مالی، تعجب بسیاری از صاحبنظران را برانگیخت.

در سال ۱۳۹۳ محسن صرامی‌فروشانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بدهی چند صد‌میلیارد تومانی دو تن از فعالان اقتصادی به بانک سرمایه خبر داد. با وجود این اختلاس بزرگ موضوعی که بسیار تامل برانگیز بود، تعلل بانک برای به اجرا گذاشتن وثیقه‌های سپرده شده بود. بانک با وجود اینکه هر دو متهم در زندان بودند، اقدامی برای به اجرا گذاشتن وثیقه‌ها نکرد و همین اقدام احتمال تبانی در این زمینه را افزایش داد.

تخلفات  بانک سرمایه حتی از این نیز فراتر رفته و پس از تحقیقات مشخص شد حتی وثیقه‌های سپرده نیز از نظر ارزش بسیار نازلتر از تسهیلات ارائه شده بود.

احمد درخشنده به عنوان مدیر عامل وقت بانک به مجلس احضار و در نهایت اعلام شد عمده اتفاق رخ داده در بانک سرمایه این است که بانک شخص‌محور عمل کرده و در سایه شخص‌محور عمل کردن بانک، چند نفر سوء استفاده حداکثری کرده‌اند.

وثایق مورد استفاده بانک نیز در این خصوص قابل توجه نبوده و در اصل وثایقی که برای پرداخت تسهیلات در اختیار بانک بوده با مبلغ دریافت شده برابری  نداشته است.

هرچند تخلف صورت گرفته در زمان درخشنده صورت نگرفته است، اما مدیریت دقیق مالی از جمله اجرایی کردن وثایق موجود می‌توانست از ابهامات این پرونده بکاهد که چنین نشد و درخشنده در این خصوص نمره قبولی نگرفت و باعث شد تا ضرر و زیان بانک در این خصوص افزایش یابد.

حال سوال اینجاست که با وجود روشن نشدن تمام ابعاد اختلاس ۸ هزار میلیاردی از بانک سرمایه، بانک مرکزی و هیأت مدیره بانک شهر چگونه دست به انتخاب مدیر سابق بانک سرمایه به عنوان سرپرست زده اند.

زهرا نژادبهرام عضو شورای شهر تهران نیز با تأیید خبر سپردن سرپرستی بانک شهر به احمد درخشنده در گفتگو با  باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بر اساس قانون پس از انفصال یا استعفای مدیریت عامل موسسات مالی، باید یکی از اعضای هیات مدیره که مورد تائید بانک مرکزی نیز هستند، سرپرستی موسسه را بر عهده بگیرند.

نژادبهرام افزود: بر اساس همین قانون و با تائید بانک مرکزی، فعلا تا زمان انتصاب مدیرعامل جدید، درخشنده وظیفه سرپرستی بانک شهر را عهده‌دار شده است.

لازم به ذکر است؛ علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در این باره اظهار بی اطلاعی کرد. همچنین مجید فراهانی عضو دیگر شورای شهر تهران گفت: هیچگونه صحبتی در این خصوص نمی‌کند.

سمیع الله مکارم معاون امور مالی و اقتصادی نیز در این خصوص گفت: شهرداری هیچگونه دخل و تصرفی در این انتصاب نداشته است.

حمیدرضا عظیمی روابط عمومی بانک شهر در این خصوص گفت: در زمان احمد درخشنده موضوع اختلاس از صندوق فرهنگیان کشف شد. در واقع می‌توان گفت با تدبیر درخشنده این موضوع مطرح شد و رسانه‌ای نکردن جزئیات این موضوع از جمله وثیقه‌ها نیز از تدبیر درخشنده برای فراهم آوردن فضای اکتشافات بیشتر بود.

وی تایید بانک مرکزی را گواه این امر دانست و گفت: اگر چنین موضوعی در پرونده درخشنده بود، هیچ وقت بانک مرکزی تاییدیه حضور ایشان در هیات مدیره بانک شهر را نمی‌داد.

در همین حال با این همه انتشار خبر انتصاب درخشنده به سرپرستی بانک شهر اقدامی تامل برانگیز و پر ابهام است، در حالی که هنوز پرونده اختلاس از بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان مفتوح است، این انتصاب می‌تواند سوالات زیادی را در فضای مالی جامعه ایجاد کند.

باید گفت پاسخگوی اصلی به سئوالات مطرح شده در این خصوص، مدیرانی هستند که بدون شفاف سازی عملکرد گذشته اقدام به تصمیم گیری‌های تامل برانگیز کرده و بدون توجه به بازتاب چنین تصمیمات و انتصاباتی در دایره تنگ مدیران، اقدام به جابجایی آن‌ها می‌کنند.

گفتنی است؛ اختلاس بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ صورت گرفته است. احمد درخشنده در تاریخ ۹۲/۱۲/۵ به عنوان رئیس بانک سرمایه انتصاب شد و در تاریخ ۹۳/۸/۲۱ از این سمت برکنار شد که علت برکناری او مشخص نیست. همچنین در سال ۱۳۹۵ موضوع اختلاس افشا شد.

گزارش از عاطفه عبدی اینانلو / باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ