پردرآمد‌ترین رشته های دانشگاهی جهان در سال ۲۰۱۸

0

برترین رشته‌های دانشگاهی جهان تا پایان سال ۲۰۱۷، از نظر درآمد و رضایت شغلی مشخص شدند.

امروزه، میزان تقاضای مدارک دانشگاهی، علاوه بر ارزش علمی، به میزان درآمد آنها نیز بستگی دارد. با افزایش تعداد افراد تحصیلکرده، تمایل شرکت‌ها به استخدام افرادی با تحصیلات دانشگاهی بالا، افزایش می‌یابد و در مقابل، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیز در پی کسب درآمد بالاتر و رضایت شغلی بیشتر هستند.

پژوهشی که در پایان سال ۲۰۱۷ در آمریکا انجام شد، برترین رشته‌های دانشگاهی را از نظر میزان درآمد و رضایت شغلی مشخص کرد.

“مهندسی پزشکی” (Biomedical engineering)

مهندسی پزشکی، تلفیقی از علوم مهندسی و پزشکی است تا نیازهای پزشکی را در زمینه ساخت و نگهداری تجهیزات و نیز ابداع ابزارهای پزشکی برای کاربردهای پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها برطرف کند. این رشته، علوم فنی و مهندسی را برای کمک به پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌ها به کار می‌گیرد.

میزان درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته تا پایان سال ۲۰۱۷، بین ۶۲.۷۰۰ تا ۱۰۴ هزار دلار و میزان رضایت شغلی آنان، تا ۷۵ درصد گزارش شده است.

“کاردرمانی” (Occupational therapy)

کاردرمانی، استفاده درمانی از کارها و فعالیت‌های روزمره زندگی برای افراد و گروه‌ها با هدف تسهیل مشارکت آن‌ها در نقش‌های زندگی و موقعیت‌های منزل، مدرسه، محیط کار و اجتماع است. خدمات کاردرمانی با هدف ارتقای سلامت و بهزیستی و برای کسانی که دچار یا در خطر بیماری، ضایعه، اختلال، عارضه، نقص، ناتوانی، محدودیت فعالیت یا محدودیت در مشارکت هستند، ارائه می‌شود.

میزان درآمد حاصل از این رشته در سال ۲۰۱۷، بین ۴۹.۵۳۲ تا ۸۴.۹۷۰ هزار دلار بوده و همچنین، رشد این رشته از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴، ۲۷ درصد ذکر شده است.

“مهندسی سازه” (Structural engineering)

مهندسی سازه، بخشی از مهندسی عمران و مهندسی هوافضا است. مهندسی سازه، گرایشی از مهندسی است که با طراحی سیستم‌های سازه‌ای، در پی ایجاد مقاومت در برابر نیروهای گوناگون وارد بر سازه است. مهندسی سازه، عمدتا با طراحی ساختمان‌ها و سازه‌های غیر ساختمانی سر و کار دارد و همچنین، نقش مهمی در طراحی ماشین آلات و در تاثیر یکپارچگی سازه‌ای بر ایمنی و اطمینان‌پذیری ماشین، ایفا می‌کند.

میزان درآمد این رشته در سال ۲۰۱۷، بین ۵۸.۷۰۰ تا ۱۰۴ هزار دلار و میزان رضایت از آن تا ۷۱ درصد گزارش شده است.

“پزشکیاری” (Physician assistant studies)

پزشکیار، عضوی از گروه سلامت است که زیر نظر پزشک، در بررسی‌های پزشکی و آزمایشگاهی فعالیت می‌کند.

درآمد پزشکیاران در سال ۲۰۱۷، بین ۸۵.۲۰۰ تا ۱۰۳ هزار دلار و میزان رضایت آنها تا ۸۵ درصد گزارش شده است.

“مهندسی محیط زیست” (Environmental engineering)

مهندسی محیط زیست، کاربرد علوم مهندسی برای بررسی و ارزیابی شرایط و بهبود محیط زیست است. این علوم، در امور اجرائی و ساختمانی در زمینه طرح‌های عمرانی زیر بنایی، شهری، صنعتی و مسکونی کاربرد دارند. تخریب محیط‌های طبیعی و افزایش درصد آلودگی‌های گوناگون ناشی از اجرای طرح‌های زیر بنایی و صنعتی به‌خصوص در نواحی شهری و روستایی و به خطر انداختن منابع طبیعی و انسانی، از مسائل مورد توجه در مهندسی محیط زیست هستند.

رشد این رشته از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، ۱۵ درصد پیش‌بینی شده و میزان درآمد فارغ‌التحصیلان آن تا سال ۲۰۱۷، ۵۳.۹۰۰ تا ۹۲.۸۰۰ هزار دلار گزارش شده است.

“توسعه وب” (Web development)

به هرگونه فعالیتی که به توسعه یک وبگاه بر روی وب جهان‌گستر یا یک شبکه اینترانت منجر شود، توسعه وب می‌گویند. توسعه وب، از توسعه ساده‌ترین برگه‌های ایستا(Static Pages) با محتوای متن ساده تا پیچیده‌ترین نرم‌افزارهای مبتنی بر وب، تجارت‌های الکترونیکی یا خدمات شبکه‌های اجتماعی را شامل ‌می‌شود.

رشد این رشته از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴، ۲۷ درصد تخمین زده شده و میزان درآمد فارغ‌التحصیلان آن تا سال ۲۰۱۷، بین ۳۷.۸۰۰ تا ۸۴.۹۰۰ هزار دلار بوده است.

” مهندسی مکانیک پرواز” (Aeronautical enjeneering)

مکانیک پرواز، بخشی از دانش مکانیک است که به قانون‌های فیزیکی حاکم بر وسایل پرنده مانند هواپیما می‌پردازد.

درآمد فارغ‌التحصیلان این رشته تا سال ۲۰۱۷، بین ۶۳ تا ۱۱۳ هزار دلار گزارش شده و میزان رضایت از آن، تا ۶۱ درصد بوده است.

“علوم رایانه و ریاضیات” (computer science and mathematics)

امروزه، فرصت‌های شغلی بسیاری برای دانشجویان “علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات” (STEM) فراهم است که حرفه‌های مربوط به فناوری و داده‌های ریانه‌ای، مهندسی نرم‌افزار، برنامه‌نویسی رباتیک، تحلیل اعداد و مشاغلی از این دست را در بر می‌گیرد.

میزان رضایت شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها، تا ۳۶ درصد و میزان درآمد آنها بین ۶۳.۵۰۰ تا ۱۱۱ هزار دلار گزارش شده است.

“پرستاری” (Nursing)

پرستار، فردی است که در زمینه اصول علمی و مهارتهای حرفه‌ای مراقبت، درمان و آموزش بیماران تحصیل کرده و در آن مهارت داشته باشد.

میزان درآمد پرستاران تا پایان سال ۲۰۱۷، بین ۷۱.۷۲۸ تا ۱۱۳.۰۵۰ هزار دلار گزارش و رشد آن از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴، ۳۰ درصد پیش‌بینی شده است.

لازم به ذکر است که این پژوهش، در رابطه با شرایط و بازار کار آمریکا در سال ۲۰۱۷ صورت گرفته و در نتیجه ممکن است هر سال با توجه به شرایط جدید، تغییر کند.

منبع: ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ