هزینه میلیاردی برای حضور کارلوس پویول و مانیش در برنامه فردوسی پور!

0

با وجود آنکه هنوز خبر حق پخش بازیهای جام جهانی روسیه از سوی صداوسیما به صاحب حق پخش بازیها پرداخت نشده و این نگرانی وجود دارد که پخش کننده این بازیها در میانه جام جهانی از ارائه سگینال کلین بازیها استنکاف ورزد، اطلاعات دریافتی خبرنگار «تابناک» حکایت از آن دارد که برای برخی بخش‌های حاشیه‌ای برنامه به نسبت حق پخش، رقمی میلیاردی هزینه شده از اسپانسرینگ برنامه کسر شده است.

ویژه برنامه جام جهانی ۲۰۱۸ با تهیه کنندگی و اجرای عادل فردوسی پور توانسته توقعات را برآورده نماید اما این مسئله باعث نشده حاشیه‌های مدیریت پخش مسابقات جام جهانی در شبکه سوم سیما به چشم نیاید. چالش اصلی در فاصله اندک تا بازی ایران – اسپانیا همچنان عدم پرداخت هزینه حق پخش بازیها است. اگرچه مسئولان امر در صداوسیما تاکید کرده‌اند که رقم ۲۰ میلیون دلار حق پخش آماده است و در پی راهکار انتقال این رقم هستند اما بعید به نظر می‌رسد اگر رقمی وجود داشت، انتقالش به این میزان زمان نیاز داشت؛ هرچند نمی‌توان با قطعیت در این زمینه موضع گرفت.

در این شرایط برخی اتفاقاتی که در ویژه برنامه جام جهانی رخ داد، قابل تامل است. حضور ساموئل اتوئو بازیکن بازنشسته تیم ملی فوتبال کامرون برای کارشناسی بازی تیم ملی فوتبال ایران مقابل مراکش در برنامه شبکه سوم سیما، اتفاق جالبی بود.

همسر کارلوس پویول مجریان با نفوذ صدا و سیما مانیش بازیکن پرتغال کارلوس پویول کیست درآمد عادل فردوسی پور ثروت عادل فردوسی پور بیوگرافی عادل فردوسی پور اخبار فوتبال داخلی اخبار جام جهانی 2018

بر اساس اطلاعات دریافتی، برای بازی ایران و اسپانیا کارلس پویول بازیکن بازنشسته تیم ملی اسپانیا میهمان فردوسی پور خواهد بود و برای بازی ایران و پرتغال نیز مانیش بازیکن بازنشسته تیم ملی فوتبال پرتغال به تهران خواهد آمد و در این برنامه حضور می‌یابد.

همسر کارلوس پویول مجریان با نفوذ صدا و سیما مانیش بازیکن پرتغال کارلوس پویول کیست درآمد عادل فردوسی پور ثروت عادل فردوسی پور بیوگرافی عادل فردوسی پور اخبار فوتبال داخلی اخبار جام جهانی 2018

اینکه چهره‌های خارجی برای چنین برنامه‌هایی دعوت کرد، اتفاق قابل توجهی است اما باید در نظر داشت که این اتفاق جالب به چه قیمتی رخ می‌دهد؟ شنیده‌ها حکایت از آن دارد که هزینه دعوت این سه مهمان برای صداوسیما ۲ میلیارد تومان بوده که توسط اسپانسر برنامه به عنوان بخشی از تعهد مالی به صداوسیما پرداخت شده است. این رقم که با دلار آزاد در حدود ۳۰۰ هزار دلار است، برای بازیکنان بازنشسته که شاید برای دهه هفتاد و هشتادی‌ها نیز شناخته شده نباشند، رقم قابل توجهی است.

بالا بودن این رقم را با در نظر گرفتن رقم تولید کل برنامه که معادل ۲ میلیارد تومان بوده، می‌توان درک کرد و در واقع در شرایطی که چنین برنامه‌ای دو میلیارد تومان هزینه داشت، واقعاً قابل درک نیست که چرا در این شرایط به اندازه برآورد برنامه برای سه مهمان ساعتی هزینه شده است. این هزینه می‌توانست بخشی از منابع مالی مورد نیاز برای حق پخش یا اعتبارات صداوسیما برای تولید برنامه‌های مرتبط باشد و با استفاده از بازیکنان ایرانی که تجربه بازی اروپایی داشتند، نظیر مهدوی کیا و نکونام می‌توانست علاوه بر حفظ منابع، جذابیت برنامه نیز حفظ می‌شد.

در عین حال در شرایطی که مسئولان صداوسیما هر از چند گاهی از عدم وجود منابع مالی گلایه می‌کنند، این نوع هزینه کرد که با کلیت پوشش جام جهانی روسیه نیز قابل تطبیق نیست، آیا رویکرد لوکس آن هم در سازمانی نیست که گاهی در پرداخت هزینه‌ها با چالش مواجه است، محسوب نمی‌شود؟

به نظر می‌رسد باید در جریان جام جهانی به ویژه در تزریق منابع مدیریت جدی تری اعمال می‌شد، چرا که طبیعتاً امکان حضور خبرنگاران صداوسیما در جایگاه خبرنگاران و پوشش نزدیک بازیها به جای گزارش از خیابان‌های مسکو، سن پترزبورگ و کازان، به مراتب پراهمیت تر از دعوت از چنین مهمانانی بود؛ اتفاقی که با پرداخت به موقع حق پخش و صدور آی دی کارت خبرنگاری برای خبرنگاران اعزامی صداوسیما تحقق می‌یافت و بدون تردید این اتفاق خوبی نیست که تا این لحظه خبرنگاران صداوسیما آی دی کارت مخصوص عوامل تصویری را ندارند و فرصت‌های پوشش اختصاصی این رویداد را از دست می‌دهند.

منبع: تابناک
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ