واردات تشتک نوشابه به ایران در سال ۹۶ چقدر است؟!

1

بر این اساس، اولویت گروه اول به کالاهای اساسی و ضروری با ارز ناشی از صادرات نفت درنظر گرفته شده، گروه دوم کالایی نیز که شامل مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است، منابع ارزی خود را از محل صادرات پتروشیمی، فولاد و مواد معدنی در سامانه بانک مرکزی (نیما) با قیمت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان دریافت می‌کند.

در نهایت اولویت سوم به کالاهای مصرفی اختصاص دارد که ارز آنها با دلار صادرات کالاهایی تامین خواهد شد که ملزم به ارائه آن در سامانه نیما نیستند، البته علاوه بر نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دلار، قیمت توافق برای پیمان اظهارنامه‌های صادراتی نیز درنظر گرفته می‌شود.

اولویت‌های سه‌گانه از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تهیه شده تا به آنها ارز اختصاص یابد. اطلاعات به دست آمده از گروه‌های کالایی نشان می‌دهد تشتک با کد تعرفه ۸۳۰۹۱۰۰۰ با حقوق ورودی ۳۲ درصد در گروه کالایی ۳ قرار گرفته و ارز آن ناشی از صادرات + قیمت اظهارنامه یا پیمان صادراتی تامین خواهد شد.

واردات در دولت حسن روحانی نحوه خروج ارز از کشور کالاهایی که در ایران تولید نمی شوند قیمت تشتک نوشابه عمده‌ترین اقلام وارداتی علت افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر سود واردات سامانه نیما خرید ارز دنیای اقتصاد چی تولید کنم بفروشم چه کالاهایی وارد ایران میشود تجارت نیوز اخبار واردات کالا آمار واردات و صادرات

جزئیات مربوط به این ردیف کالایی نشان می‌دهد در سال ۹۶ بالغ بر ۲ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۴۱۴ دلار تشتک به کشور وارد شده که در نوع خود آماری جالب و قابل تأمل است، سوال اینجاست که آیا واردات تشتک توجیه اقتصادی و فنی دارد یا خیر و آیا امکان تهیه تجهیزات و ماشین‌آلات موردنیاز وجود دارد یا خیر.

گفته می‌شود، که داخل کشور نمی‌توان تشتک تولید کرد آیا این امکان وجود ندارد که با هزینه‌ای اندک با توجه به داشتن مواد اولیه پتروشیمی و فلزات، شرایط تولید و اشتغال آن را داخل کشور فراهم کرد تا ارز از کشور به سادگی و برای محصولات این چنینی خارج نشود.

علاوه بر آن، مواردی مانند رخت‌آویز، قفسه‌های مختلف، دستگیره و قفل با رقم واردات آن در سال ۹۶ به چشم می‌خورد. این کالاها گوشه‌ کوچکی از واردات کالاهای اولویت سه است که به آن ارز دولتی اختصاص خواهد یافت.

پیشتر محمدباقر نوبخت گفته بود کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند به آنها ارز دولتی نخواهیم داد، اگر مداقه‌ای روی اولویت‌ تهیه ‌شده داشته باشیم، به وضوح روشن است که می‌توان در این گروه‌های کالایی به منظور تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در کنار جلوگیری از خروج ارز برای کالاهایی که امکان تولید آن در داخل فراهم است، اشتغال را دنبال کرد، بنابراین تجدیدنظر و برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسئولان، امری ضروری تلقی می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. توحید می گوید

    پس چی میگن ایران ماهواره و هواپیمای جنگنده میسازه ، پس واردات تشتک چیه