وقتی برای انجام «سی تی اسکن» وثیقه ۲ میلیاردی لازم است!

0

اضافه وزن و چاقی از جمله معضلاتی است که وقتی گریبان‌گیرتان شود مشکلات زیادی را برای شما بوجود خواهد آورد، از سختی خرید و لباس گرفته تا مشکل نشستن روی صندلی‌ اتوبوس و هواپیما!

در بین این انبوه مشکلات ناشی از اضافه وزن اگر به بیماری هم مبتلا شوی سختی درمان و در دسترس نبودن برخی از امکانات درمانی نیز نمکی می‌شود بر روی زخم‌هایت.

از آن‌جا که بیماران چاق به دلیل اضافه وزن با آسیب‌های استخوانی، عضلانی و سایر مشکلات مواجه می‌شوند، مانند تمام افراد عادی انتظار دریافت خدمات تشخیص پزشکی را دارند، اما نپذیرفتن بیماران چاق توسط مراکز «سی‌تی‌اسکن» مشکلات زیادی را برای آن‌ها به‌وجود آورده است.

*پاس کاری بیمار در مراکز «سی‌تی‌اسکن»

محمود بیمار ۱۴۰ کیلوگرمی است که به دلیل برخی از مشکلات ناشی از چاقی دچار سکته مغزی شده؛ پس از مراجعه به یکی از بیمارستان‌های تهران پزشک معالج برای تشخیص عارضه او را به یکی از مراکز خصوصی انجام «سی تی اسکن» ارجاع می‌دهد.

وقتی این بیمار به مرکز مورد نظر مراجعه می‌کند، یکی از مسئولان آنجا می‌گوید: به دلیل اضافه وزن، از پذیرش شما معذوریم؛ این بیمار بلافاصله توسط آمبولانس به یکی دیگر از بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران ارجاع داده می‌شود که این مرکز درمانی هم با علام اینکه وزن بالا باعث خراب شدن دستگاه خواهد شد از پذیرش وی خودداری می‌کنند.


مضرات چاقی مشکلات افراد چاق مراکز سی تی اسکن دولتی مراکز ام آر آی سنگین وزن مجله سلامت سی تی اسکن بالای 100 کیلو رادیولوژی چاقی و اضافه وزن تحقیق در مورد اضافه وزن بهترین مرکز ام آر آی
 

این بیمار درباره پاس‌کاری شدنش در این مراکز گفت: برای گرفتن عکس به ۶ مرکز تصویربرداری رفتم. هیچ‌کدام من را پذیرش نکردند. وقتی دلیل این موضوع را از آنها می‌پرسیدم، در جواب به من می‌گفتند، چون وزن شما بالا است، احتمال دارد دستگاه خراب شود، در نهایت با مراجعه مجدد به پزشک، وی گفت: به جای «سی‌تی‌اسکن» در یکی از مراکز شمال تهران «ام آر آی» انجام دهم.

وی افزود: مسئول یکی از مراکز پس از اصرار خانواده من برای انجام تصویربرداری به من گفت که باید وثیقه ۲ میلیارد تومانی نزد آن‌ها قرار دهم تا در صورت خراب شدن دستگاه بتوانند آن را تعمیر کنند!

*دستگاه‌ها توان ارائه خدمات به افرادی که وزن‌شان بالای ۱۲۰کیلوگرم است را ندارند

حسین کرمپور نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران دلیل عدم پذیرش بیماران دارای اضافه وزن توسط مراکز ام‌آر‌‌آی و سی‌تی‌اسکن را محدودیت‌های تعیین شده از طرف شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات پزشکی دانست و توضیح داد: این دستگاه‌ها عمدتاً از کشورهای اروپایی و چین وارد می‌شود و به دلیل استانداردهایی که از طرف شرکت‌های سازنده تعیین شده برخی از دستگاه‌ها توان ارائه خدمات به افرادی که وزن‌شان بالای ۱۲۰کیلوگرم است را ندارند.

وی تصریح کرد: اگر استاندارد تعیین شده از طرف شرکت رعایت نشود ممکن است دستگاه مورد نظر آسیب ببیند.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد:‌ در برخی از کشورها برای این طیف از بیماران از دستگاه‌های ویژه یا تخت‌هایی که توان تحمل وزن بالا را دارند استفاده می‌کنند که لازم است مراکز درمانی ما این دستگاه‌ها را وارد کند.

کرمپور ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که هزینه خرید و وارد کردن این دستگاه‌ها بسیار بالا بوده و برای مراکز خصوصی استفاده از آنها مقرون به صرفه نیست.

وی در پایان گفت:‌ باید توجه داشته باشیم که در زمان استفاده از دستگاه و رعایت نکردن وزن استاندارد اگر مشکلی برای دستگاه به وجود بیاید مرکز مربوطه مجبور است هزینه سنگینی را برای تعمیر آن بپردازد. همچنین هزینه دستگاه جدید برای این مراکز حدود ۱۰ میلیارد تومان خواهد بود.

* در دسترس نبودن مراکز انجام MRI برای افراد چاق

علیرضا رادپور، رئیس کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران، در خصوص نبود تجهیزات پزشکی MRI و سی‌تی‌اسکن برای افرادی که دارای اضافه‌وزن هستند، توضیح داد: متاسفانه یکی از مشکلاتی که افراد دارای اضافه‌وزن در زمان بروز بیماری به آن مواجه می‌شوند در دسترس نبودن مراکز انجام MRI و سی‌تی‌اسکن است.

وی اضافه کرد: باید توجه داشته باشیم تعرفه‌های خدمات رادیولوژی چندین سال است که به نسبت شرایط و تورم موجود تغییر چندانی نداشته است و از آنجاکه تمام وسایل و تجهیزات مورد استفاده این مراکز وارداتی هستند، آنها نمی‌توانند دستگاه‌های خود را به دلیل برخی مشکلات مالی ارتقا دهند.

رادپور با بیان اینکه برخی از مراکز از دستگاه‌های قدیمی‌تر برخوردار هستند که توان تحمل وزن بالا را دارند، گفت: این مراکز نیز به دلیل احتمال شکستن تخت یا از کار افتادن آن و همچنین هزینه بالای خریداری تجهیزات جدید و تعمیر دستگاه‌ها از ارائه خدمات خودداری می‌کنند.

*بخشنامه وزارت بهداشت برای پذیرش بیماران

وی ادامه داد: تخت‌ها و تجهیزات MRI و سی‌تی‌اسکن از استانداردهای خاصی برخوردار هستند به‌طوری‌که ولتاژ معمول دستگاه‌های مراکز خصوصی حدود ۶۰۰ میلی‌آمپر در نظر گرفته شده و مراکز دولتی نظیر بیمارستان‌ها که ملزم به ارائه خدمات بیشتری هستند، استاندارد این دستگاه‌ها برای آنها تا ۱۸ هزار میلی‌آمپر تعیین شده است که این مراکز درمانی به دلیل مشکلات مالی توان ارتقای تجهیزات خود را ندارند.

رئیس کمیته حقوقی انجمن رادیولوژی ایران توضیح داد: بخشنامه‌ای از طرف وزارت بهداشت در خصوص ملزم کردن بیمارستان‌ها برای پذیرش و انجام خدمات MRI برای تمام افراد انجام شد که با توجه به مشکلات موجود و احتمال بالای خراب شدن دستگاه‌ها برخی از بیمارستان‌ها نیز از ارائه خدمات خودداری می‌کنند.

به گفته وی درصورتی که قطعه ای از دستگاه به علت وزن بالای بیمار بشکند مراکز تصویربرداری ناچار می شوند برای مدت طولانی مراکز خود را تعطیل کنند و زیان های زیادی را متحمل شوند تا زمانی که قطعه جدید برایشان وارد شود.

*۲۹ میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه وزن هستند

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با استناد به نتایج مطالعه جهانی «میزان شیوع و عواقب اضافه وزن و چاقی در کشورهای مختلف» که وی از نویسندگان همکار این مطالعه بوده است، با بیان این که ۲۹ میلیون نفر در ایران، دارای چاقی و اضافه وزن، هستند، افزود: در سال ۱۹۸۰ (۱۳۵۹)، تعداد افراد چاق در ایران، معادل ۲ میلیون نفر بوده که به ۱۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۴) رسیده و ۵.۵ برابر افزایش یافته است. همچنین تعداد افراد دچار اضافه وزن در ایران، طی همین دوره، از ۵ میلیون نفر به ۱۸ میلیون نفر افزایش یافته و بیش از ۳.۵ برابر شده است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت، هزینه های چاقی را فقط شامل ابتلا به بیماری های غیرواگیر مزمن ندانست و گفت: در حال حاضر نزدیک به یک میلیون ایرانی نیازمند عمل جراحی چاقی هستند و هزینه های این عمل بسیار زیاد است.

*راه حل مشکل چیست؟

هرچند در سال ۸۷ بخشنامه‌ای از سوی وزارت بهداشت برای پذیرش بیماران دارای اضافه وزن به این مراکز صادر شد اما پس از گذشت چندین سال همچنان شاهد عدم ارایه خدمات به آن‌ها هستیم.

حال با توجه به افزایش روز افزون عارضه چاقی در جامعه و بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری در این افراد، سوال اساسی اینجا است که اگر فردی که وزنش بالای ۱۲۰ کیلو گرم باشد و دچار عارضه‌ و بیماری شود برای تشخیص دقیق بیماری‌اش باید دست به دامان کدام مراکز تصویر برداری شود؟

همچنین وقتی تنها در شهر تهران یک الی دو مرکز به سختی این خدمات را به بیماران ارایه می‌دهند باید دید تکلیف افراد سنگین وزنی که در سایر شهرستان‌ها نیازمند خدمات تصویربرداری هستند چیست و آیا آن‌ها هم باید برای دریافت این خدمت به پایتخت مراجعه کنند؟

لازم است مسئولان وزارت بهداشت با توجه بیشتر به مشکلات بیمارانی که از اضافه وزن رنج می‌برند چاره‌ای برای حل این معضل بیاندیشند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ