چگونه عمر باتری لپ تاپ را بالا ببریم؟ +ترفندها

1

چگونه عمر باتری لپ تاپ را افزایش دهیم؟

امروز قصد داریم در مورد افزایش عمر باتری لپ تاپ صحبت کنیم.باتری‌ها یکی از مهم ترین اجزاهای جدانشدنی و حیاتی وسایل الکترونیکی مانند لپ تاپ و موبایل‌ها در عصر تکنولوژی امروز هستند و بدون وجود باتری قابل استفاده نیستند. عمر باتری لپ تاپ در مقایسه با باتری گوشی هوشمند کوتاه تر می باشد.

باتری نیز همانند سایر قطعات الکترونیکی به مراقبت‌های ویژه خود نیاز داشته و اگر توجه کافی به حفظ و نگهدای آن نشود موجب کاهش عمر و کارایی‌ اش می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که طول عمر باتری وابسته به نحوه نگهداری ما می باشد. عمر باتری های لپ تاپ ها در اثر استفاده مکرر هرچند دیر یا زود به پایان خواهد رسید ولی می توان با یک سری مراقبت های خاص این زمان را افزایش داد. برخی از روش ها می تواند باعث “افزایش عمر باتری لپ تاپ” شود که در زیر به چند ترفند اشاره می کنیم.

نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ عمر باتری لپ تاپ چقدر است روش صحیح شارژ باتری لپ تاپ راهنمای خرید لپ تاپ دانستنی های جالب ترفند کامپیوتر بهترین ترفندها بالا بردن طول عمر باتری لپ تاپ اخبار تکنولوژی آموزش کامپیوتر

چندترفند افزایش عمر باتری لپ تاپ

  • از شارژ مداوم لپ تاپ  خودداری کنیم!

ترجیح بیشتر کاربران حتی در محیط های کاری هم، استفاده از لپ تاپ شخصی خودشان می باشد که ندانسته با شارژ مداوم به باتری ضربه زده و بعضی دیگر نیز با مصرف شارژ تا حد آخر به نوعی دیگر باعث کاهش طول عمر باتری می شوند.

در هنگام خرید لپ تاپ باید به نکته مهمی توجه داشته باشید و آن استفاده از لپ تاپ بعد از خرید می باشد تا شارژ آن به صورت کامل تمام شود، در ادامه بعد ازخاموش شدن لپ تاپ، باید آن را به مدت ۱۲ ساعت به شارژ بگذارید و در این زمان هرگز از آن استفاده نکنید. یادتان نرود که اگر باتری لپ تاپ مدام در  شارژ باشد به سرعت از طول عمر باتری لپ تاپ کاسته خواهد شد.

  • عملیات Defragmentation را هرچند یکبار در سیستم انجام دهید.

انجام منظم و مرتب عـملیات Defragmentation (یکپارچه سازی اطلاعات روی هارد دیسک، با ابزار Defragment ویندوز) به شما این امتیاز را می دهد که اطلاعات خود را به طور کارآمدتری مرتب کنید و نتیجه آن این خواهد بود که هارد دیسک تلاش کمتری برای دسترسی به اطلاعات خواهد کرد. در نتیجه یک هارد دیسک مرتب و منظم باعث افزایش کارایی باتری لپ تاپتان تا بیشترین حد خود خواهد شد. زمانی که درایو هارد دیسک بتواند اطلاعات را سریع تر بخواند، مقدار مصرف انرژی آن نیز کمتر شده و درنتیجه این کار باعث افزایش عمر باتری لپ تاپ خواهد شد.

  • نور صفحه را  برای افزایش عمر باتری لپ تاپ کم کنید.

زمانی که مشغول گوش دادن به موزیک هستید و یا به هر علتی به نور صفحه نمایش نیازی ندارید، بهتر است نور آن را از حد معمول کمتر کنید. یکی دیگر از مصرف کنندگان بزرگ نیروی باتری، صفحه LCD لپ تاپ می باشد. بنابراین می توانید با استفاده از تنظیمات نمایشگر (Display Setting) درControl Panel، به راحتی روشنایی صفحه را روی کمترین مقداری که قابل تحمل است، قرار دهید.

  • باتری را تمیز نگه دارید.

برای اینکه تبادل انرژی میان باتری و لپ تاپ به نحو درست و راحت تری صورت بگیرد لازم است که همیشه باتری و اتصالات آن را تمیز نگه دارید. با کمک پارچه ای تمیز و اندکی الکل به آسانی می توان اتصالات لپ تاپ را تمیز کرد. باید بدانید که هنگام درآوردن باتری از لپ تاپ، با تمیز کردن نقاط اتصال باتری و محفظه داخلی آن به گرم نشدن بیشتر باتری کمک خواهید کرد. گردو غبار جمع شده در بین اتصالات، مثل یک مقاومت در برابر جریان هوا عمل می کند و در نتیجه گرمای بیشتری تولید می شود. یادتان باشد که هرگز باتری شارژ شده را مدت زمان زیادی بدون استفاده نگه ندارید و باتری شارژ شده را بیشتر از دو هفته بدون استفاده نگذارید. استفاده نکردن از باتری آن را سالم نگه نمی دارد.

  • باتری لپ تاپ  را خنک نگه دارید.

یکی از دشمنان اصلی باتری و سایر قطعات لپ تاپ گرما است . باید دقت کنید که همه خروجی های هوای لپ تاپ در هنگام کار باز باشند. همچنین از قرار دادن لپ تاپ در روی فرش، بالشت، زیر نور مستقیم خورشید و درون اتومبیل دربسته پرهیز کنید. باید بدانید که گرمای بیش از حد، باتری را به طور حتم اما به آرامی در طول زمان خراب می کند. بنابراین خنک نگه داشتن باتری یکی از عوامل موثر در افزایش عمر باتری لپ تاپ است.

  • استفاده از باتری را با باز کردن برنامه های کمتر بهینه بکنید.

از کار کردن برروی چندین برنامه به طور همزمان در لپ تاپ خودداری کنید. چون این کار باعث افزایش شدید میزان مصرف انرژی می شود. استفاده از برنامه های با گرافیک بالا را کم کنید. برای افزایش عمر باتری لپ تاپ فقط یکی دو برنامه را یکجا باز کرده و اجرا کنید.

  • RAM  لپ تاپ را افزایش دهید.

در کل، رم دستگاه هر چقدر بیشتر باشد، نیاز به استفاده از حافظه مجازی و مراجعه به هارد کمتر می شود.  فراموش نکنیدکه RAM اضافه به تنهایی باعث مصرف انرژی بیشتر می شود، اما در کل مقدار مصرف انرژی پایین می آید چونکه نیاز به دسترسی به هارددیسک که خود انرژی بیشتری مصرف می کند کمتر می شود.

  • برای افزایش عمر باتری لپ تاپ  به جای Sleep یا Standby از Hibernate استفاده کنید.

در حالت Stand By (یا Sleep Mode)، نمایشگر و درایو هارددیسک خاموش می شود اما عملکرد CPU کند شده و حافظه فعال می ماند. که در این حالت مصرف باتری افزایش می یابد. حالت Hibernation برای کاهش مصرف باتری و افزایش عمر باتری لپ تاپ مناسب است. چون کامپیوتر در این حالت وضعیت کنونی خود را حفظ کرده و به طور کامل خاموش می شود و اینکار باعث کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی می شود.

  • دستگاههای خارجی را از لپ تاپ جدا کنید.

بیشترین مصرف کننده انرژی باتری، دستگاههای USB هستند. پس هرچه زودتر برای افزایش عمر باتری لپ تاپ، همه دستگاههای خارجی متصل با USB مانند ماوس های خارجی، PC Card ها، بلندگوهای خارجی، بلوتوث و حتی iPod را از لپ تاپ جدا کنید. باید درایوهای CD /DVD را همیشه خالی نگه دارید چرا که اگر بدون استفاده در درایوشان باقی بمانند، درایو CD/DVD کل نیرو و شارژ باتری را در خود کشیده و مصرف خواهد کرد.

  • از منابع محلی کامپیوتر خود برای افزایش عمر باتری لپ تاپ استفاده کنید.

برای افزایش عمر باتری لپ تاپ، هنگام اجرای سیستم خود بر روی باتری هرگز از درایوهای DVD یا درایوهای خارجی استفاده نکنید. بنابراین محتویات دستگاههای خارجی را به فضای هارددیسک منتقل کرده و اجرا کنید.

  • از امکانات پنجره Power Options استفاده کنید.

بررسی تنطیمات ذخیره انرژی لپ تاپ را فراموش نکنید و برای بهتر شدن آن به Control Panel بروید و در قسمت Power Option آن را به شکلی مناسب تنظیم کنید. اگر مشخصه Max battery را از قسمت (Power Schemes) انتخاب کنید اینکار باعث بهترین عملکرد و حداکثر کارایی و افزایش عمر باتری لپ تاپ می شود.

همه ما با چند روش برای حفظ ماندگاری و افزایش عمر باتری لپ‌تاپ خود آشنا هستیم. مثلا می‎‌دانیم که کاهش نور صفحه ‌نمایش و غیرفعال کردن بلوتوث و وای‌فای به افزایش عمر باتری کمک خواهد کرد. اما جالب است بدانید که همواره به راههای موثرتر دیگر بی‌توجه بوده‌ایم که در این مقاله ما همه آن ها را برای افزایش عمر باتری لپ تاپ شما شرح دادیم.

منبع : باشگاه خبرنگاران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. باتری لپ تاپ می گوید

    ممنون زا مطلب مفیدتون.راجب کالبیره کردن باتری لپ تاپ هم توضیح بدین.ممنون