بیوگرافی خالو قنبر راستگو +دانلود آهنگ های خالو قنبر راستگو

0

دانلود اهنگ مش احمد از خالو قنبر ،  قنبر راستگو جدید ،  متن آهنگ مش احمد قنبر راستگو ، دانلود آهنگ قنبر راستگو مکن سگده ، قنبر راستگو کوکو ، اهنگ جدید قنبر راستگو مش احمد

قنبر راستگو (متولد ۱۳۲۴، روستای سرریگان میناب) یکی از نوازندگان مطرح ساز جفتی در ایران و جهان است.

در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس، شیوه نوازندگی نی جفتی استاد قنبر راستگو در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ملی شد.

نوازنده موسیقی نوازنده معروف ایرانی ساز جفتی بندری دانلود آهنگ های سنتی معروف ایرانی دانلود آهنگ های خالو قنبر راستگو دانلود آهنگ مش احمد از خالو قنبر دانلود آهنگ شاد دانلود آهنگ زیبا و برتر

زندگینامه خالو قنبر راستگو

قنبر راستگو که اهل و ساکن استان هرمزگان در جنوب ایران است در بین نزدیکان و دوست‌دارانش به “خالو قنبر” و “قنبر احمد” هم شناخته می‌شود.

او نوازنده‌ی “جفتی” و از شروه‌خوانان به نام منطقه ایران است و گویی پرداختن به مقوله‌ی جفتی به عنوان یکی از سازهای مهم جنوب، با نام خالو قنبر در حافظه‌ی هرمزگانی پیوند خورده است.

قنبر راستگو ضمن وفاداری به موسیقی منطقه، شاید تنها بازمانده‌ی نسلی است که موسیقی ناب جفتی را سینه به سینه به یکدیگر رسانده‌اند.

جفتی از سازهای ویژه‌ی منطقه است و به عبارتی صدای جفتی از بارزترین نواهای جنوبی‌ست که در هر نقطه از خطه جنوب اعم از جنوب غربی و شرقی، یا هرمزگان به عنوان مرکزیت جنوب ایران، صدای خود را در اشکال یا ساختارهای مختلف نمایان ساخته است.

کودکی و نوجوانی

قنبر راستگو از کودکی تاکنون زندگی سختی گذرانده است.  نواختن جفتی را در ۱۲ سالگی از دایی‌اش آموخته است.

خودش می‌گوید: ما زیر دست دائی (عمه‌ی مادری) بزرگ شدیم و پدر و مادر خود را ندیده‌ایم. دائی ما را به زحمت بزرگ کرد، تا ما هم بعدها بزرگتر شدیم و زمستان‌ها به بندر می‌آمدیم و کار می‌کردیم. روی کشتی، برای ماهیگیری.

از دوازده سالگی آمدیم بندرعباس و همین‌جا ماندیم. از همان سال‌ها تا امروز جفتی زدن برایم کار واجب شده است. ساعت‌ها می‌نوازم و از صدایش دل نمی‌کنم. ” برای خودم و دلم ساز می‌زنم و شروه می‌خوانم و زندگی پرمشغله و سختم را می‌گذرانم.

جوانی

«جوانی من به سختی سپری شد. تابستان‌ها در کارخانه پارچه‌بافی میناب کار می‌کردم. زمستان‌ها هم به بندرعباس می‌آمدم و در محله خواجه‌عطاء بشکه‌های نفتی که از آبادان می‌آمد را تخلیه می‌کردم. من آن موقع جزو سرکارگرها بودم. ۱۰ تا ۱۵ تومان هم حقوق می‌گرفتم. زندگی‌ام با کارگری سپری می‌شد.

شرایط زندگی

خالو قنبر درباره شرایط زندگی خودش و هنرمندان هم‌دوره‌اش می‌گوید: «من اجاره‌نشین هستم. هنرمندان و پیشکسوتان بسیاری مثل من هستند که به نان شب محتاج‌اند و کسی سال و ماه سراغ‌شان را هم نمی‌گیرد، مگر وقتی جشنواره یا برنامه‌ای باشد.

دوست دارم به موسیقی هرمزگان خدمت کنم. همه گوشه‌های مقام‌های موسیقی هرمزگان در حال فراموشی هستند، حتی زار هم کمرنگ شده با اینکه خود من هم بابای زار هستم اما می‌بینم این موسیقی هم دارد به فراموشی سپرده می‌شود. امیدوارم به این امر توجه شود و بعد از مرگ به سراغ ما نیایند.»

سعی کردم تا جایی که می‌توانم ساز جفتی را به شاگردانم یاد دهم؛ اینکه بتوانند از عهده‌ی کار بربیایند یا نه را نمی‌دانم. باید به داد این موسیقی رسید؛ همه‌ی گوشه‌هایش دارد فراموش می‌شود.»

ساز جفتی

” ساز جفتی در هرمزگان عبارت از دو ساقه‌ی نی موازی است که در هفت بند، جفت یکدیگر (با ۱۴سوراخ موازی) قرار گرفته‌اند. این دو نی با موم عسل و در بافته‌هایی محلی به نام “خوس” به یکدیگر چسبانده می‌شود، با دو دهانه برای دمیدن که همزمان با هم نواخته شده و بدین ترتیب با صدایی مضاعف نوای اصلی را برجسته می‌کند. ”

شیونی نواختن جفتی، دل شیونی می‌خواهد و قنبر احمد راستگو آتش به جان گرفته‌ی این کار است. استادی مسلم که در کمال خضوع برای هر گونه همکاری در جهت اشاعه‌ی فرهنگ موسیقی جنوب کوتاهی نمی‌کند.

قنبر راستگو با وجود سن بالا، ساز نفس‌گیر جفتی را چنان ماهرانه می‌نوازد که شنونده را مجذوب خود می‌کند. شاگردانی را هم تربیت کرده تا این ساز به فراموشی سپرده نشود.

قنبر راستگو با ۳۳سال سابقه کار در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان هم‌اکنون بازنشسته است.

قنبر راستگو وقتی که ۲۲ ساله بود با خانه فرهنگ و هنر میناب آشنا شد و آنجا به کارهای هنری‌اش ادامه داد. در آنجا وظیفه‌اش نواختن ساز جفتی و خوانندگی در پشت صحنه تئاتر بود.

قنبر راستگو در سال ۱۳۶۶ مقام اول نوازندگی جفتی را در جشنواره سراسری موسیقی فجر کسب کرد.

او همچنین در زمینه‌ی موسیقی تئاتر هم فعالیت‌داشته است. از جمله نخستین تئاتری که راستگو در آن همکاری داشته پُتُروک (به معنای جرقه در گویش هرمزگانی) با موضوع زار بود که این تئاتر را در میناب، سیرجان، کرمان، تهران و بندرعباس اجرا کرده‌اند. همچنین تئاتر موزیکال سبزپری به کارگردانی ابراهیم زارعی که ۱۳۶۷ اجرا شد.

نوازنده موسیقی نوازنده معروف ایرانی ساز جفتی بندری دانلود آهنگ های سنتی معروف ایرانی دانلود آهنگ های خالو قنبر راستگو دانلود آهنگ مش احمد از خالو قنبر دانلود آهنگ شاد دانلود آهنگ زیبا و برتر

همکاری با سایر هنرمندان

قنبر راستگو که نوای سازش شهرت جهانی دارد، در طول دوران فعالیت‌اش با هنرمندان زیادی همکاری داشته است. از چهره‌های مطرح موسیقی پاپ همچون رضا صادقی تا گروه‌های موسیقی سنتی و تلفیقی همچون داماهی.

در قطعه هیچ جا بندر نابو از آلبوم وایسا دنیا (۱۳۸۵، ایران‌گام) رضا صادقی قنبر راستگو هم نواخته و در بخشی آهنگ می‌خواند. وی همچنین در تک آهنگ بهارنارنج رضا صادقی با او و چند خواننده ی دیگر همکاری و خوانندگی کرده است.

جمعه ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ در مراسم رونمایی از آلبوم داماهی اثر گروه داماهی در شهر کتاب فرشته حضور داشت و به اجرای قطعه «محله خاموشان» پرداخت. پس از چند دقیقه تک‌نوازی راستگو، نوازندگان گروه داماهی هم روی صحنه آمدند و در کنار این جفتی‌نواز برجسته جنوبی قرار گرفتند و او را همراهی کردند.

قنبر راستگو تاکنون اجراهای بسیاری در کشورهای اروپایی داشته است. مرداد ۱۳۹۵ قنبر راستگو در قالب گروه موسیقی لوور با همراهی علیرضا ملاحسینی (نوازنده دف و تامییرا و سرپرست گروه)، امین باصره (نوازنده عود و کسر)، حسین اصیلی (خواننده و دهل‌نواز) و ملیحه شاهین‌زاده دیگر هنرمند هرمزگانی به اجرای برنامه پرداختند.

نوازنده موسیقی نوازنده معروف ایرانی ساز جفتی بندری دانلود آهنگ های سنتی معروف ایرانی دانلود آهنگ های خالو قنبر راستگو دانلود آهنگ مش احمد از خالو قنبر دانلود آهنگ شاد دانلود آهنگ زیبا و برتر

دانلود آهنگ زیبای مش احمد قنبر راستگو ( خالو قنبر ) با کیفیت بالا و عالی ۳۲۰ لینک مستقیم

Download Ghanbar Rastgoo Mash Ahmad

ترانه و آهنگ : قنبر راستگو – تنظیم : حمید باقری

دانلود آهنگ با کیفیت ۳۲۰

دانلود آهنگ زیبای مکن سگده قنبر راستگو با کیفیت بالا و عالی ۳۲۰ لینک مستقیم , دانلود آهنگ بندری بسیار زیبا از قنبر راستگو خواننده محلی هرمزگانی

Download Ghanbar Rastgoo Makon Sagde

دانلود آهنگ با کیفیت ۳۲۰

دانلود آهنگ شروند بندری قنبر راستگو با کیفیت بالا و عالی ۳۲۰ لینک مستقیم

Download Ghanbar Rastgoo Shervand

دانلود آهنگ با کیفیت ۳۲۰

دانلود آهنگ بندری میناب گلستونن قنبر راستگو ( خالو قنبر ) با کیفیت بالا و عالی ۳۲۰ لینک مستقیم به همراه متن آهنگ

Download Ghanbar Rastgoo Minab Golestoonen

متن آهنگ :

مینو گلستونن بوستون مینو

همون فصل گرماشم زمستونن مینو

دانلود آهنگ با کیفیت ۳۲۰

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ