جنگ تعرفه ای آمریکا با چین شدت گرفت

0

آمریکا با فهرست کردن کالاهای تازه ای به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار که قصد اعمال تعرفه بر آنها از ماه سپتامبر را دارد جنگ تجاری با چین را تشدید کرده است.

این تصمیم چند روز پس از آن گرفته می شود که دو کشور تعرفه های تلافی جویانه ای بر کالاهایی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار علیه یکدیگر اعمال کردند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده بود که اگر چین دست به تلافی جویی بزند تعرفه های بیشتری در نظر خواهد گرفت.

فهرست تازه شامل بیش از شش هزار کالا از جمله محصولات غذایی، مواد معدنی و کالاهای مصرفی مثل کیف دستی است.

این تعرفه ها به میزان ۱۰ درصد از پایان ماه اوت اعمال خواهد شد که پس از یک دوره برای دریافت و بررسی نظر عمومی است.

کاخ سفید می گوید که این تعرفه ها واکنشی به شیوه های غیرمنصفانه تجاری چین است.

دولت ترامپ از چین می خواهد از اقداماتی که ادعا می کند باعث تشویق انتقال محصولات فکری – طرح و ایده ساخت محصولات – به شرکت های چینی می شود را متوقف کند؛ از جمله این شرط پکن که شرکت های خارجی برای دسترسی به بازار چین با شرکت های محلی سهیم شوند.

رابرت لایتهایزر نماینده تجاری آمریکا گفت که تلافی جویی چین “هیچ توجیهی ندارد.”

او گفت: “مثل گذشته آمریکا مایل به مشارکت در تلاش هایی است که می تواند به حل نگرانی های ما در مورد شیوه های غیرمنصفانه تجاری چین و باز شدن بازار چین به روی کالاها و خدمات آمریکایی منجر شود.”

‘بیش از پیش نگران’

بسیاری از شرکت های آمریکایی مخالف استفاده دولت این کشور از تعرفه علیه چین هستند، چون می گویند که خطر آسیب رساندن به کسب و کارها و اقتصاد آمریکا را به دنبال دارد و بعید است رفتار چین را عوض کند.

اد بریزیتوا مدیر تجات بین المللی در شورای شیمی آمریکا که نماینده شرکت های مواد شیمیایی است روز سه شنبه پیش از اعلام تعرفه های تازه به بی بی سی گفت: “برای بعضی از شرکت های ما وضعیت سخت شده. آنها بیش از پیش نگرانند که این روند به کجا ختم می شود.”

“آنها نمی توانند درک کنند که هدف نهایی (دولت) از این اقدامات چیست.”

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ