بحران اوکراین چه تاثیری بر روند قیمتی بازارهای کالایی دارد؟

0

در حالی که بحران سیاسی اوکراین روز به روز وخیم تر شده و شاهد افزایش تنش ها بین این کشور و روسیه هستیم، دوچ بانک در گزارشی به بررسی آثار این بحران بر روی بازارهای کالایی پرداخته است.

بر طبق این گزارش از آنجا که بیش از نیمی از تولید ناخاصل داخلی اوکراین از صادرات محصولاتی همچون فلزات اساسی، نهاده های کشاورزی، محصولات شیمیایی و چوب ناشی می شود ، مسلما بحران اخیر بر بازار این محصولات به خصوص در منطقه اروپا فشار وارد خواهد ساخت و بنابراین رشد قیمت محصولات مذکور دور از انتظار نخواهد بود.

در عین حال بحران کنونی باعث شده تا تقاضا برای طلا به عنوان دارایی امن بالا رفته و انتظار می رود که این روند کماکان نیز ادامه داشته باشد.

همچنین اگر تهدیدهای غریب مبنی بر وضع پاره از تحریم ها علیه روسیه در صورت اقدام نظامی این کشور عملی شود، باید شاهد تاثیر گذاری شدید این روند بر بازار فلزاتی همچون پلاتین و پالادیم بود و از آنجا که روسیه به عنوان بزرگترین تولیدکننده پالادیم در جهان شناخته می شود، این محصول با جهش قیمت محسوسی روبرو خواهد شد.

در عین حال روسیه به عنوان یکی از تولیدکنندگان عمده نفت و فرآورده های مرتبط، نیکل و آلومنیوم به حساب می آید و ایجاد هرگونه تنش جدی در اوکران از سوی این کشور، بازار این محصولات را بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شایان ذکر است که بر طبق اعلام نظر تحلیلگران دوچ بانک، از میان محصولات ذکر شده آلومینیوم کمترین جهش قیمتی را در صورت وخیم تر شدن بحران اوکراین تجربه خواهد کرد چرا که مازاد عرضه وسیع در سطح جهانی، تاثیرپذیری قیمتی این محصول از جانب کم شدن عرضه را محدوده می سازد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ