آیا تولی پرس هم تعطیل شد؟ +تاریخچه شرکت تولی پرس

0

روزنامه شرق نوشته است:‌ در یک سال گذشته، اخبار زیادی از وضعیت نامناسب هلدینگ داروگر (که شرکت‌های متعددی ازجمله کف، تولی‌پرس، روغن جهان و… را در بر دارد)، منتشر شده است. کم‌وبیش اخباری نیز درباره اعتراض‌های کارگران شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ در رسانه‌ها درج شده است؛ اما مسئولان و مدیران این هلدینگ همواره این اخبار را تکذیب کرده‌اند. بررسی شواهد و اسناد مالی از بروز مشکلات عدیده در این هلدینگ خبر می‌دهد که در این گزارش به بررسی وضعیت یکی از شرکت‌ها (تولی ‌پرس) پرداخته شده است.

‌ تاریخچه

تولی‌پرس در سال ۱۳۴۳ در کارخانه تولیددارو با نام واحد «دترجنت» شکل گرفت و در ۱۵ اسفند ۱۳۵۱ به شماره ثبتی ۱۶۶۴۹ با نام «تولی‌پرس» به ثبت رسید. کارخانه این شرکت تولیدکننده انواع مواد شوینده، پاک‌کننده، آرایشی و بهداشتی در شهر صنعتی البرز استان قزوین مستقر شد. اولین محموله این شرکت در سال ۱۳۴۳ با نام «کاروان دریا» از زیر قرآن عبور کرد و روانه بازار شد. در ۲۵ آذر ۱۳۷۵ این شرکت از سهامی خاص به عام تغییر ماهیت داد و از اسفند همان سال با نماد «شتولی» وارد بورس اوراق بهادار تهران شد.

ظرفیت اسمی این کارخانه در ابتدا معادل ۱۵۰ هزار تُن در سال بود که در آن زمان بالاترین ظرفیت اسمی تولید پودر در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شد و به بیش از ۲۰ کشور جهان صادرات داشت. در دهه ۱۳۷۰، تولی‌پرس بزرگ‌ترین تولیدکننده پودر لباس‌شویی در ایران با بیش از ۲۳ درصد سهم بازار داخلی بود؛ اما در چند سال اخیر این شرکت نیز به دلایل عدیده به وضعیت نامناسبی دچار شده است؛ به‌طوری‌که براساس صورت‌های مالی رسمی حسابرسی شده، زیان انباشته دو شرکت تولی‌پرس و کف (متعلق به هلدینگ داروگر) در سال ۱۳۹۵ به بیش از ۵۵۶ میلیارد تومان افزایش یافته است.

‌ زیان انباشته ۱۹۷ میلیارد تومانی

براساس گزارش سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران بورسی، زیان انباشته شرکت تولی‌پرس در پایان اسفند ۱۳۹۵ به بیش از ۱۹۷‌میلیاردو ۱۷۷ میلیون تومان رسیده که در قیاس با سال مالی ۱۳۹۴ حدود ۲۷ درصد افزایش یافته است. براساس‌این، مانده طلب و بدهی‌های شرکت دارای روند صعودی بوده و بدهی‌ها بر دارایی‌ها فزونی یافته و حقوق صاحبان سهام شرکت منفی شده است؛ به‌طوری‌که امکان اخذ تسهیلات از سیستم بانکی با کارمزد پایین مقدور نشده و هزینه‌های مالی چشمگیری از بابت تسهیلات مالی سنوات قبل به شرکت تحمیل شده است.

‌ مسدودبودن حساب‌های بانکی

مسدودبودن حساب‌های بانکی شرکت به دلیل معوقات بانکی، مدیران را مجبور به استفاده از شرکت‌های واسطه کرده است؛ به‌عنوان مثال براساس گزارش حسابرس قانونی، بخش عمده‌ای از مخارج انجام‌شده، پرداخت هزینه‌ها و بدهی‌های شرکت در دوره رسیدگی‌شده (حدودا  ۲۰۲۰۰۰میلیون ریال)، از طریق شرکت «کیوان تجارت دارو»، پرداخت و در حساب‌های فی‌مابین منظور شده است. متقابلا مبلغ ۲۶۴۶۰۱میلیون ریال درآمد خدمات کارمزدی در دوره در چارچوب قرارداد فی‌مابین به بدهکار شرکت «کیوان تجارت پاسارگاد» منظور شده است.

‌ توقیف دارایی‌ها

براساس بند ۲۰ صورت‌های مالی، اسناد مالکیت زمین و ساختمان محل کارخانه (واقع در قزوین)، دفتر مرکزی شرکت واقع در خیابان عاطفی، همچنین سایر ساختمان‌ها شامل ساختمان شاه‌ محمد دوست، سبلان، عادل فرجی و یک باب مغازه تعاونی مصرف الوند و ۸۶ واحد آپارتمان واقع در شهر صنعتی البرز (که گاهی در اختیار کارکنان اسبق شرکت قرار گرفته)، ۱۶ دستگاه وسایل نقلیه، اوراق سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و همچنین صورت ریز اسناد انتظامی که متکی به دفاتر باشد، در اختیار حسابرس قانونی قرار نگرفته است. همچنین ساختمان دفتر مرکزی شرکت در قبال واگذاری ۱۸ واحد آپارتمان و پرداخت مابه‌التفاوت معامله انجام‌شده در سال ۱۳۸۸ از «شرکت گلوبال پتروتک کیش» خریداری شده که به دلیل وثیقه‌بودن ملک دفتر مرکزی در قبال تسهیلات دریافتی از بانک ملت، درباره نقل‌وانتقال رسمی ساختمان مذکور و متقابلا ۱۸ واحد آپارتمان واگذارشده به خریدار اقدام نشده است.

‌ تصمیم‌گیری درباره انحلال یا بقا

براساس بند ۲۲ صورت‌های مالی حسابرسی‌شده، زیان انباشته شرکت در تاریخ ترازنامه حدود ۹.۷ برابر سرمایه شرکت است؛ بنابراین شرکت مشمول ماده ۱۴۱ اصلاح قانون تجارت بوده و باید مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام تشکیل و درباره انحلال یا بقای آن در چارچوب مقررات اصلاحیه قانون تجارت تصمیم‌گیری شود.

‌ معاملات فی‌مابین شرکت‌های گروه

براساس بند ۲۵ صورت‌های مالی، تمامی معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت که در سال مالی گزارش‌شده صورت گرفته و از سوی هیئت‌مدیره به اطلاع این مؤسسه رسیده است. درباره معاملات یادشده مفاد ماده فوق مبنی بر کسب مجوز از هیئت‌مدیره و شرکت‌نکردن مدیر ذی‌نفع در رأی‌گیری رعایت نشده است. به نظر می‌رسد حسابرس قانونی، معاملات ذکرشده تحت روابط خاص فی‌مابین شرکت‌های گروه صورت گرفته و تأیید نهایی آن منوط به تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام است.

‌ پرداخت‌نشدن حق شیفت و بیمه کارکنان

نکته مهم دیگر که در بند ۲۷ به آن اشاره شده است مربوط به مالیات‌های تکلیفی و کسورات مربوط به حق بیمه‌های کسرشده از کارکنان است که در مواعد مقرر در وجه سازمان تأمین اجتماعی پرداخت نشده است. براساس گفته کارکنان شرکت، با وجود حضور و فعالیت در ساعات مقرر و اضافه‌کار اجباری، برای برخی ماه‌ها حق بیمه برای آنها واریز نشده است. ضمن اینکه حق شیفت کارگران از تیرماه ۱۳۹۴ از ۲۲.۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است.

‌ رعایت‌نشدن ضوابط سازمان بورس

همچنین براساس گزارش حسابرس قانونی، ضوابط و مقررات وضع‌شده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار در موارد متعددی از جمله نسبت حقوق صاحبان سهام شرکت به کل دارایی‌ها معادل ۳۰ درصد، ارائه صورت‌های مالی تلفیقی، ارائه دلایل زیان‌دهی و برنامه‌های آتی شرکت برای رفع موانع و سودآورشدن شرکت به سازمان بورس، افشای صورت‌های مالی حسابرسی‌شده میان‌دوره‌ای، ایجاد واحد حسابرسی داخلی و تشکیل کمیته حسابرسی رعایت نشده است.

‌ تعطیلی نزدیک است

به نظر می‌رسد پس از تعطیلی ارج و آزمایش باید منتظر تعطیلی تولی‌پرس باشیم. این شرکت که در دهه ۱۳۷۰ دوران رونق خود را سپری می‌کرد و بزرگ‌ترین صادرکننده مواد شوینده بود، هم‌اکنون با شرایطی مواجه شده که کارگران خود را به مرخصی اجباری فرستاده است. بررسی دلایل این موضوع از حوصله گزارش حاضر خارج است و مجال دیگری می‌طلبد. هم‌اکنون لازم است مدیران این شرکت به ارائه گزارش شفاف و دقیق از وضعیت شرکت بپردازند و در صورت عدم توانایی، کار را به کاردان بسپارند.

منبع : مشرق

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ