حکم شیر دادن بیش از دو سال چیست؟

0

آیا شیر دادن به بچه بیش از دو سال ضرر دارد؟!

بیشترین وزن گیری کودک پس از دو سالگی و استفاده از غذای روزانه خانواده است. کودکانی که پس از این سن با شیر مادر تغذیه شوند، دچار مشکلاتی همچون سوء تغذیه و کاهش وزن غیر طبیعی می شود …

بهترین تغذیه برای کودک، شیر مادر است که موجب رشد بهتر و سلامت بیشتر کودک در آینده خواهد شد. به همین دلیل شیر مادر تا شش ماهگی کودک منبع غنی غذایی محسوب می‌شود.

بیشترین وزن گیری کودک پس از دو سالگی و استفاده از غذای روزانه خانواده است. کودکانی که پس از این سن با شیر مادر تغذیه شوند، دچار مشکلاتی همچون سوء تغذیه و کاهش وزن غیر طبیعی می شود.

شیردهی به کودک نه فقط برای کودک مفید بوده بلکه به سلامت مادر و کاهش افسردگی بعد از زایمان و کاهش استرس نیز کمک می‌کند.

اما برخی مادران تصور می‌کنند شیر مادر بهترین غذا برای کودک حتی بعد از دو سالگی است، اما بر اساس تحقیقات جدید مشخص شده شیردهی نوزاد بعد از دو سالگی موجب پوسیدگی دندان در آینده خواهد شد.

در این تحقیق محققان شیردهی و مصرف قند را در ۱۱۲۹ کودک در برزیل ارزیابی کردند. سپس این کودکان در پنج سالگی توسط دندانپزشک برای پوسیدگی، افتادن دندان و ترمیم مورد معاینه قرار گرفتند.

نتایج نشان داد حدود ۲۳.۹ درصد از این کودکان پوسیدگی دندانی شدید و ۴۸ درصد پوسیدگی سطحی دندان داشتند.
محققان دریافتند کودکانی که دو یا بیش از دو سال از شیر مادر تغذیه کردند ۲.۴ برابر بیشتر از دیگر کودکانی که کمتر از یک سال از شیر مادر تغذیه کرده بودند، پوسیدگی دندانی داشتند.

سرپرست این تحقیق کارن پرز – استاد دانشگاه آدلاید استرالیا اظهار کرد: دلایل زیادی برای این ارتباط وجود دارد. کودکانی که تا دو سالگی از شیر مادر تغذیه می‌کنند، در شب هنگام شیر می‌خورند و تمیز کردن دندان کودک بعد از شیردهی شبانه دشوار است.

با این وجود محققان اظهار کردند:

شیردهی بین ۱۲ تا ۲۳ ماه موجب پوسیدگی شدید دندان نخواهد شد.
نتایج نشان داد حدود یک چهارم کودکان ۲۴ ماه یا حتی بیشتر از این مدت از شیر مادر تعذیه کرده‌اند.

مارسیا ویتولو استاد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی فدرال در پورتو آلگره برزیل اظهار کرد:

شیردهی بیش از اندازه موجب افزایش خوردن مواد قندی می‌شود که نتیجه آن آسیب به دندان‌هاست.

البته وی در این تحقیق مشارکت نداشته اما تحقیقات مشابهی در این زمینه داشته است. به نظر وی بین پوسیدگی دندان با شیردهی روزانه و شبانه و مصرف شیرینی و شکلات ارتباط وجود دارد.

البته در این تحقیق میزان تحصیلات والدین و درآمد و تاثیر آن بر سلامت دندان کودکان نیز ارزیابی شد و نتایج نشان داد تحصیلات و درآمد والدین نیز با سلامت دندان کودک مرتبط است.
آیا شیر دادن به کودک خود به مدت دو سال واجب و کمتر و بیشتر از آن حرام است؟

جواب:‌ صاحب مجمع البیان گوید: واجب نیست و در قرآن کریم می‌فرماید: «فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَنْ تَرَاضٍ مِنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ» دلیل بر آن است که شاید با تراضی و مشورت از دو سال کمتر شیر دهند ولو کمتر از ۲۱ ماه و همچنین بیش از دو ماه اضافه بر دو سال و دلیلی بر حرمت آن نیست، ولی احتیاط شدید در مراعات آن است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ