زیان شرکت سایپا (خساپا) از هزار میلیارد تومان گذشت

0

درحالی مدیران قبلی و فعلی سایپا، اخبار خوش زیادی از بهبود شرایط تولید و فروش و محصولات جدید و وعده های متعدد داده اند که این شرکت عملکرد سال مالی اسفند ۹۶ را با زیان سنگین بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی همراه کرد و در برابر پیش بینی سود ۱۱۳ ریالی، برای هر سهم ۲۵۶ ریال زیان کنار گذاشت.

از سوی دیگر سود دو شرکت سرمایه گذاری سایپا و رنا هم ۶۴ و ۱۳ درصد کم شد و زامیاد هم برای سال مالی اسفند قبل به ازای هر سهم ۱۴۷ ریال زیان شناسایی کرد.

اما امروز گزارش حسابرسی شده سال مالی قبل “خساپا” منتشر و مشخص شد زیان هر سهم ۱۲ درصد دیگر بیشتر شده و به ۲۹۰ ریال و به بیش از ۱.۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که بنابر اعلام شرکت ناشی از کاهش سایر درآمدهای عملیاتی است.

برخی کارشناسان معتقدند با توجه به بهبود وضعیت دو سال اخیر صنعت خودرو و افزایش تولید و فروش از یک سو و افزایش دلار و هزینه های تولید محصول از سوی دیگر ، گزارش منفی “خساپا” با هدف کسب امتیاز ار دولت و مجاب کردن مسئولان برای افزایش قیمت فروش است.

بنابراین در شرایطی مجمع سالانه ۳۱ تیر ساپیا با تحقق زیان این سنگین برگزار خواهد شد که آنچه مایه تعجب این است که طی روزهای اخیر و با وجود زیانده بودن سایپا، قیمت سهام آن درحال افزایش بوده و در برخی روزها هم با صف خرید همراه بوده تا این علامت سئوال ایجاد شود چرا اقدام چند حقوقی گروه در حمایت از سهام ، طی چند روز مانده به برگزاری مجمع سالانه انجام می شود؟

آیا این اقدام در ماه ها و هفته های گذشته مخصوصا” در روزهای بهبود بورس امکان پذیر نبود ؟

و این پرسش که اصولا” خرید سهام در چند روز قبل از مجمع با چه توجیهی و از کدام منابع مالی انجام می شود؟ آیا غیر از این است که با این اقدام به بخشی از اعتراضات سهامداران در مجمع پاسخ داده شود؟

با این اوصاف باید دید مدیران این شرکت ۳.۹ هزار میلیارد تومانی که همواره خواهان انتشار اخبار مثبت بوده و هستند اما طی یک سال اخیر حرفی از وضعیت منفی سهام و ضرر سهامداران نزدند ، چه توضیحی و توجیهی برای زیان سنگین بیش از ۱.۱ هزار میلیارد تومانی و جمع آوری سهام در چند روز مانده به مجمع دارند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ