درمان بوی بد دهان با دهان شویه طبیعی

0

متأسفانه بوی بد دهان یا همان هالیتوز روی اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی می‌گذارد چون وجه اجتماعی فرد را دچار مشکل می‌کند.

بوی بد دهان نه تنها فرد را معذب می‌کند بلکه اطرافیان وی را نیز ناراحت می‌کند. یادتان باشد اگر مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، تکه‌های ریز مواد غذایی لابه‌لای دندان‌ها گیر می‌کند و تجزیه می‌شود. به این ترتیب نیز بوی بد ایجاد می‌شود. خیلی از افراد برای مقابله با این مشکل از دهان‌شویه استفاده می‌کنند. دهانشویه های معمولی دارای ترکیبات شیمیایی هستند و استفاده مکرر از آن‌ها توصیه نمی‌شود. خوشبختانه جایگزین‌های طبیعی وجود دارد که بدون ایجاد عوارض این مشکل را به راحتی برطرف می‌کنند.

مجله سلامت متخصص طب سنتی طرز استفاده از دهانشویه درمان گیاهی بوی بد دهان بوی وحشتناک دهان بهداشت دهان و دندان بهترین دهان شویه برای بوی دهان چه بخوریم

دلایل هالیتوز یا همان بوی بد دهان

در اغلب موارد بوی بد دهان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، مشکلات مربوط به لثه‌ها، بیماری‌های دهان یا پوسیدگی دندان ایجاد می‌شود. در اکثر مواقع، بوی بد دهان به دلیل وجود باکتری در دهان بروز می‌کند. در صورتی که به طور منظم دندان‌ها را مسواک نزنید این باکتری‌ها روی زبان لانه می‌کنند.

یادتان باشد که بوی بد دهان در نتیجه خشکی دهان و کمبود آب بدن نیز ایجاد می‌شود. مصرف منظم آب برای پیشگیری از تکثیر باکتری‌ها در دهان اهمیت ویژه‌ای دارد. برای کاهش بوی بدن دهان حتماً روزانه حداقل ۶ لیوان آب بنوشید.

نکته دیگر اینکه هالیتوز یا بوی بد دهان به دلیل مصرف برخی داروها نیز ایجاد می‌شود چون این داروها میزان بزاق دهان را کاهش می‌دهند.

دارچین خواص ضدباکتریایی قوی دارد بنابراین مانع از رشد و گسترش باکتری‌هایی می‌شود که از بقایای مواد غذایی در دهان ایجاد می‌شوند. در نتیجه از ایجاد بوی بد دهان پیشگیری می‌کند.

بوی بد دهان همچنین در نتیجه وجود بیماری در بینی، سینوس‌ها، حنجره یا دستگاه گوارشی نیز ایجاد می‌شود.

از بیماری‌های دیگری که باید ایجاد یا تشدید این مشکل می‌شوند می‌توان به اسید بالای معده، استرس (باعث خشک شدن دهان می‌شود)، دیابت، آنژین، بیماری‌های کبدی یا کلیوی و حتی اختلالات ریوی اشاره کرد.

در نهایت اینکه مصرف برخی مواد غذایی دهان را بد بو می‌کند. در واقع مصرف زیاد قهوه، دخانیات، الکل، سیر، پیاز، پنیر و سوسیس و کالباس باعث ایجاد بودی بد دهان می‌شود.

اکنون که با عوامل اصلی ایجادکننده بوی بد دهان آشنا شدید در ادامه دهانشویه های طبیعی را معرفی می‌کنیم.

دهانشویه نعنا، آنیسون یا بادیان رومی، رزماری

نعنا شهرت زیادی دارد و در تهیه و تزیین غذاها به کار می‌رود. البته همه ما با خمیردندان‌ها و دهانشویه هایی با طعم نعنا آشنا هستیم. این گیاه نه تنها باعث خنک شدن دهان می‌شود بلکه فواید زیادی برای بدن دارد. رزماری نیز از آن دسته گیاهانی است که از دوران باستان در پزشکی و همچنین تهیه لوازم آرایشی بهداشتی کاربرد دارد. در خصوص بادیان رومی نیز باید بدانید که با یک گیاه ضدباکتری طرف هستید که می‌تواند رشد باکتری‌های دهان را متوقف کند.

مواد لازم:

برگ نعنا ۱ مشت معادل ۹ گرم
آب ۳ لیوان معادل ۷۵۰ میلی‌لیتر
دانه بادیان رومی ۱ قاشق غذاخوری معادل ۱۲ گرم
برگ رزماری ۱ مشت معادل ۹ گرم

روش تهیه:

ابتدا ۳ لیوان آب را با حرارت ملایم گرم کنید. سپس برگ‌های نعنا را با دانه‌های بادیان رومی و در نهایت رزماری را به آن اضافه کنید. زمانی که آب جوش آمد شعله را خاموش کنید و اجازه دهید به مدت ۷ دقیقه دم بکشد. بعد از این مدت جوشانده را صاف کرده و داخل شیشه‌ای تمیز بریزید. این دهانشویه خانگی را بعد از مسواک زدن استفاده کنید.

دهانشویه با جعفری و چوب میخک

جعفری سرشار از ویتامین A و C و همچنین کلسیم و آهن است. علاوه بر این، میزان بالای کلروفیل (همان ترکیبی که باعث سبزی رنگ جعفری است) آن به دفع سموم کمک می‌کند، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد، روده‌ها را تمیز و بوهای بد را خنثی می‌کند. چوب میخک نیز خواص ضدباکتری بالایی دارد و باعث بی‌حسی دندان درد می‌شود.

مواد لازم:

جعفری ۲ دسته
آب ۳ لیوان معادل ۷۵۰ میلی‌لیتر
چوب میخک ۱ قاشق غذاخوری

روش تهیه:

۳ لیوان آب را با حرارت ملایم گرم کنید. جعفری‌ها را بشویید و با چوب میخک به آب اضافه کنید. مواد را به مدت چند دقیقه بجوشانید. زمانی که آب به خوبی جوش آمد شعله را خاموش کنید و اجازه دهید جوشانده استراحت کند. در نهایت جوشانده را صاف کنید و در شیشه‌ای تمیز نگهداری کنید. این دهانشویه طبیعی را بعد از هر بار مسواک زدن استفاده کنید.

دهانشویه دارچین و اکالیپتوس

دارچین خواص ضدباکتریایی قوی دارد بنابراین مانع از رشد و گسترش باکتری‌هایی می‌شود که از بقایای مواد غذایی در دهان ایجاد می‌شوند. در نتیجه از ایجاد بوی بد دهان پیشگیری می‌کند. از این گذشته، دارچین حاوی حدود ۵۰ نوع مواد معطر بوده و سرشار از ترپن (نوعی مواد آلی) است.

اوکالیپتوس نیز سرشار از مواد ضدباکتریایی است و به همین دلیل به دفع مواد زائدی که مدت طولانی در لابه‌لای دندان‌ها لانه کرده‌اند کمک می‌کند. پیش از این نیز گفتیم که بقایای مواد غذایی عامل مهم ایجاد بوی بد دهان هستند.

مواد لازم:

چوب دارچین ۵ عدد
آب ۳ لیوان معادل ۷۵۰ میلی‌لیتر
برگ اوکالیپتوس ۳ قاشق غذاخوری

روش تهیه:

آب را گرم کنید و چوب دارچین و اوکالیپتوس را به آن اضافه کنید و بجوشانید. در نهایت نیز محلول را صاف کنید و از آن به عنوان دهانشویه بعد از مسواک استفاده کنید.

حرف آخر

زندگی اکثر افرادی که همیشه از بوی بد دهان رنج می‌برند تحت تأثیر این مشکل قرار می‌گیرد. شما نیز می‌توانید این دهانشویه‌های طبیعی را امتحان کنید. اگر بعد از استفاده از این دهانشویه‌ها و همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان همچنان بوی بد دهانتان حفظ شده باشد بهتر است به متخصص مراجعه کنید؛ چون ممکن است یک بیماری داخلی زمینه‌ساز این مشکل شده باشد.

منبع:تبیان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ