دلیل سر و صدای کولر آبی چیست؟

0

علت صدا دادن کولر آبی ، علت لرزش کولر آبی ، علت صدای کولر آبی ، صدای جیر جیر کولر آبی

کولرهای آب برخلاف تصور بسیاری از ما نباید زیاد سر و صدا داشته باشند و وجود صدای اضافی در این کولرها حتما به دلیل وجود مشکل و ایرادی در کولر می باشد. سر وصدای زیاد کولر آب بخصوص به دلیل اینکه از طریق کانال هایی هوا را به سمت پایین هدایت می کند به محیط خانه هم سرایت پیدا می کند و اغلب باعث ناراحتی اعضا خانواده می شود و حتی گاها آنقدر صدای این کولرها زیاد است که به آرامش سایر خانه ها نیز آسیب می زند.

قبلا در مقاله تعمیر کولر آبی توضیح دادیم که عمده مشکلات کولرهای آبی به چه دلیل است و در این مقاله قصد داریم بصورت تخصصی تر به موضوع شایع کولرهای آبی یعنی سر و صدای زیاد آنها بپردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید تا با شناخت این دلایل راه های مرتفع شده آن را هم بررسی کنیم.

دلایل صدای زیاد کولر آبی

یاتاقان بلبرینگی کولر آبی علت صدا دادن کولر آبی سرویس کار کولر آبی روغن کاری یاتاقان کولر آبی آموزش سرویس کولر آبی آموزش رایگان

  • خشک شدن یاتاقان ها

هرچند توصیه های فراوانی وجود دارد که حتما در ابتدای فصل سال اقدام به سرویس کولر آبی بشود ولی برخی این موضوع را نادیده می گیرند و برخی گمان می کنند که سرویس کولر آبی یعنی اینکه فقط مسیر آب کولر را باید باز کرد.

در هر دوره سرویس کولر آبی و بعدا بصورت ماهیانه تا زمان کاری کولر آبی باید مرتبا اقدام به روغن کاری یاتاقان های کولر بکنید. یاتاقان ها در محل اتصال پروانه کولر قرار دارند و در واقع پایه های پروانه درون آن قرار گرفته است. این یاتاقان ها دارای بلبرینگ هایی هستند که اگر خشک شود سر و صدا ایجاد می کند . به همین دلیل باید همواره یاتاقان ها را روغنکاری کنید.

  • پولی ها شل شده اند

یکی از موارد دیگری که در مقاله سرویس کولر آبی هم به آن پرداختیم بررسی پولی های کولر آبی بود. کولرهای آبی دو پولی دارند. یکی سر موتور کولر قرار دارد و دیگر در انتهای سمت موتور پروانه قرار گرفته است.

این پولی ها وظیفه گردش پروانه را با استفاده از نیروی موتور عهده دار هستند. هر گاه یکی از این پولی ها به دلیل شل شدن پیچ و یا گشاد شدن دهانه پولی لق شوند باعث خواهد شد که کولر با صدای هو هویی کار کند.

برای تعمیر پولی اگر پیچ آنها شل شده باشد باید ابتدا تسمه را از جای خود خارج کنید و بعدا پیچ ها را سفت کنید و دوباره تسمه را در جای خود قرار دهید.

اما اگر پولی گشاد کرده باشد باید تعویض شود. پولی سر موتور با یک پیچ به شافت موتور اتصال دارد و راحت باز می شود ولی برای باز کردن پولی پروانه باید ابتدا یاتاقان ها را باز کنید و بعدا پولی را خارج کنید.

  • خرابی یاتاقان ها

گاهی دلیل سر و صدای زیاد کولر آبی خراب شدن یاتاقان ها است. بعضا به دلیل فرسودگی و یا طول عمر زیاد، ضربه سنگین، زنگ زدگی، جام کردن و … یاتاقان ها خراب می شوند و تنها راه تعمیر کولر آبی در این حالت تعویض یاتاقان ها است. به یاد داشته باشید که یاتاقان ها متناسب با حجم کولر می باشند و اندازه های متفاوتی دارند.

یاتاقان بلبرینگی کولر آبی علت صدا دادن کولر آبی سرویس کار کولر آبی روغن کاری یاتاقان کولر آبی آموزش سرویس کولر آبی آموزش رایگان

  • بوشن موتور خوردگی پیدا کرده است

گاهی به دلیل سفت بودن زیاد تسمه کولر و یا به دلیل رطوبت بالا، ضعیف شدن موتور و … بوشن های موتور آسیب می بینند. تعمیرکولر آبی در این حالت بهتر است توسط تعمیرکار خبره انجام شود و یا در صورت عدم دسترسی بهتر است موتور کولر را باز کنید و به تعمیرکار موتور تحویل دهید تا موتور تعمیر شود.

در هر صورت تنها راه تعمیر کولر تعویض بوشن ها و بررسی دلیل خراب شدن بوشن ها می باشد. توصیه می کنیم تا زمانی که دلیل اصلی خرابی بوشن را متوجه نشده اید تنها بوشن را تعویض نکنید.

  • پروانه تاب برداشته است

هر چند این موضوع خیلی به ندرت دیده می شود ولی یکی از دلایل اصلی سر و صدای زیاد کولر آبی تاب برداشتن و یا کج شدن محور پروانه کولر آبی است. تراز نبودن کولر، خرابی یاتاقان های کولر، خرابی پولی و یا جنس بد محور و ظعیف بودن محور نسبت به قدرت موتور از دلایل اصلی تاب برداشتن محور پروانه کولر آبی است.

برای تعمیر کولر آبی که این مشکل را دارد تنها راه تعویض محور و یا پروانه کولر است. هرچند برخی ادعا می کنند که محور را تعمیر می کنند ولی به نظر بهترین راه تعویض آن باشد.

یاتاقان بلبرینگی کولر آبی علت صدا دادن کولر آبی سرویس کار کولر آبی روغن کاری یاتاقان کولر آبی آموزش سرویس کولر آبی آموزش رایگان

  • خرابی تسمه پروانه کولر

این موضوع یکی از اصلی ترین دلایل صداهای عجیب در کولر است. متاسفانه افرادی که در زمان سرویس کولر آبی تسمه را نادیده می گیرند و یا اصلا کار سرویس کولر را انجام نمی دهند بیشتر با این مشکل مواجه می شوند.

در این حالت تمسه نخ نما و یا ریش ریش می شود و حرکت تسمه باعث می شود تا این ریشه ها به اطراف برخورد کنند و تولید صداهای عجیبی بکنند. مشخصا خیلی راحت با تعویض تسمه مشکل حل خواهد شد.

اما نکته ای که وجود دارد این است که اگر تسمه را تازه تعویض کرده اید دلیل خراب شدن تسمه را حتما بررسی کنید. سفت بودن تسمه، شل بودن تسمه ، کیفیت بدن آن و خرابی پولی از دلایل خرابی زود به زود تسمه کولر آبی است.

علت صدای جیر جیر کولر آبی

دلایل فوق عمده ترین دلایل تولید سر و صدای زیاد در کولر آبی هستند که همانگونه که توضیح دادیم خیلی راحت در یک سرویس کولر آبی قابل پیشگیری هستند.

اما بعضی از مشتریان صدای داخل کولر خود را صدای جیر جیر توصیف می کنند. از دلایل فوق که به آن پرداختیم موضوع خشک شدن یاتاقان ها عمده ترین دلیل برای تولید صدای جیر جیر مانند در کولر آبی است.

اما گاها خرابی یاتاقان ها و یا کمی کج بودن محور پروانه و یا ناصاف بودن و به اصطلاح تراز نبودن محل قرار گیری کولر از عمده ترین دلایل تولید صدای جیر جیر در کولر آبی است که برای تعمیر کولر آبی باید ابتدا منشا صدا شناسایی شود.

منبع : piping24.ir

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ