بازار محصولات پتروشیمی با شایعات داغ‌تر شد

0

تغییرات قیمت نفت و برخی از محصولات پتروشیمی در روز دوشنبه، تاثیر زیادی بر کاهش میزان خرید معامله‌گران در روز سه‌شنبه نداشت و رینگ محصولات پلیمری با رقابت بیشتری به معاملات ادامه داد.

از این رو تعداد بیشتری از محصولات عرضه شده در این روز نسبت به هفته گذشته با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شدند. البته به گفته معامله‌گران فاصله قیمت برخی از محصولات پلیمری در بازار و بورس به اندازه‌ای است که اگر قیمت‌ها هم روندی نزولی یابد، باز هم خریداران سود خواهند کرد، از این رو احتیاط برای ورود به مبادلات منطقی به نظر نمی‌رسد.

البته در این روز تغییرات نرخ دلار سبب شد تا قیمت اکثر کالاهای شیمیایی هم مانند روز دوشنبه تغییر کند، اما این تغییرات بسیار اندک بود. با این حال در این روز مانند هفته گذشته پلی وینیل کلراید S65 و استایرن بوتادین رابر روشن ۱۵۰۲ پتروشیمی بندر امام، همچنین پلی اتیلن سبک فیلم ۰۲۰۰ این شرکت با سقف قیمت در بورس کالا خریداری شدند.

همچنین معاملات این محصولات روز گذشته در بازار آزاد نیز در واکنش به تغییر قیمت‌های بورس، افزایش زیادی را تجربه کردند؛ چرا که جو روانی به وجود آمده ناشی از شایعات عدم فروش معامله‌گران تا پایان سال جاری قیمت‌ها را نسبت به هفته‌های اخیر صعودی کرده است تا جایی که قیمت مشخصی از این محصولات در بازار آزاد موجود نیست.

از طرفی فروشندگان هم همچنان نگرانند که مبادا افزایش قیمت‌ها ادامه‌ داشته باشد به همین دلیل ترجیح می‌دهند محصولات خود را یا نفروشند یا با فاصله قیمتی بیشتری عرضه کنند. این در حالی است که به گفته کارشناسان این روزها پیش‌بینی آینده بازار پتروشیمی سخت‌تر از پیش شده است؛ چرا که بازار ارز در روزهای اخیر و متاثر از افزایش تقاضای ارز مسافرتی به دلیل نزدیک شدن به سال جدید و احتمال حمله روسیه به اوکراین روندی صعودی داشت و از این رو نگرانی از افزایش قیمت‌ها همچنان در بازار داخل وجود دارد.

از طرفی نیز بیشتر کارشناسان بازار پتروشیمی در انتظار افزایش بیشتر قیمت‌ها با شروع سال جدید هستند و معتقدند، خرید‌های پایان سال با هدف ذخیره‌سازی و فروش در سال جدید انجام شده است، از این رو انتظارها برای تغییر روند بازار تا پایان سال بیهوده است و بیشتر پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش قیمت‌ها با شروع سال جدید است.

برخی از معامله‌گران به‌قرار گرفتن در روزهای پایانی سال و همچنین کاهش نقدینگی تولیدکننده‌ها اشاره می‌کنند و می‌گویند: واسطه‌ها هم در شرایط فعلی که قیمت اکثر کالاها در بورس و بازار زیاد شده است، حجم خریدهای خود را در بورس بالا برده‌اند. این در حالی است که بیشتر معامله‌گران احتمال می‌دهند، بازار پتروشیمی در روزهای آتی با تغییرات عمده به کار خود ادامه دهد. البته در روزهای اخیر تغییرات قیمت نفت و محصولات پتروشیمی برخی از معامله‌گران را نسبت به آینده بازار پتروشیمی نگران کرده است، از این رو برخی از معامله‌گران در انتظار افزایش قیمت‌های پایه در عرضه‌های هفته آینده هستند.

به این ترتیب روز گذشته هزار و ۳۵ تن انواع فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در تالار معاملات بورس کالا عرضه شد که به دلیل افزایش تقاضا ۲۲ هزار و ۸۲۰ تن دیگر بر این میزان عرضه افزوده شد که در این میان پلی وینیل کلراید S65 پتروشیمی بندر امام بیشترین تقاضا را در این روز تجربه کرد و با افزایش رقابت به قیمت دو هزار و ۷۴۹ تومان در هر کیلو به فروش رسید. بر این اساس تمامی محصولات در این روز با رقابت به فروش رسیدند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ