چگونه از سپرده های بانکی سود ۲۲ درصدی بگیریم؟

0

سپرده‌گذاری بلند مدت نخستین سوالی است که از خود می‌کنیم، کدام بانک سود بیشتری دارد؟ آیا طرح ویژه‌ای به آن اختصاص پیدا می‌کند؟ طلا بخرم بیشتر سود می‌کنم یا سپرده‌گذاری؟ این سوال‌هایی است که زمان سرمایه‌گذاری به ذهن هرکسی می‌رسد. برخی از کارشناسان افزایش نقدینگی در بازار را سود کم بانکی می‌دانند. چرا که اگر پول‌های مردم دربانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌شد دیگر شاهد چنین نوسان‌های مسکن و طلا نبودیم.

مردم می‌خواهند از سرمایه‌گذاری که می‌کنند سود ببرند. اکنون با گذشت چندین و چند ماه از سال جدید شاهد هیچ تحولی در این زمینه نبودیم و بیشترین متقاضیان، متقاضیان بانک‌های خصوصی هستند.  البته بانک‌های خصوصی با انتشار اعلامیه خبر از تغییر نرخ سود بانکی داده‌اند. با انتشار اطلاعیه مشترک شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و شورای عالی کانون بانک‌های خصوصی، نرخ جدید سود سپرده‌های بانکی در محدوده ٧ تا ٢٠ درصد تعیین شده بود.

البته هدف از چنین اقدامی فراهم آوردن امکانات مطلوب‌تر برای سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری هموطنان عزیز در نظام بانکی کشور است. همه بانک‌های دولتی و خصوصی برای تقویت ارزش پول ملی و بازار پول، نرخ سود علی الحساب انواع سپرده‌های بانکی را از ٧ درصد برای سپرده‌های کوتاه مدت روزشمار تا ٢٠ درصد برای سپرده‌های مدت‌دار ۵ ساله اعلام کردند. براساس تصمیمات بانک‌ها، نرخ سود سپرده سه ماهه ١٠ درصد، ۶ ماهه ١٢ درصد، ٩ ماهه ١۵ درصد، یک‌ساله ١٧ درصد اعلام شده است، ضمن اینکه نرخ سود سپرده روزشمار ٧ درصد و نرخ سود سپرده بیش از یک‌سال تا پنج سال بین ١٧ تا ٢٠ درصد تعیین شده است. البته این افزایش نرخ سود در حالی اتفاق افتاده است که محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس  چندی پیش در این رابطه گفت: افزایش نرخ سود بانکی در شرایط حاضر به هیچ وجه به صرفه و صلاح اقتصاد کشور نیست. زیرا نرخ سود سپرده‌ها به هر میزان افزایش یابد به موازات این رشد، نرخ تسهیلات بانکی نیز بر مدار افزایشی خواهد بود.

افزایش سود با افزایش سپرده

اما باید در نظر داشت که نرخ سود بالا منجر به افزایش هزینه سرمایه‌گذاری و کاهش قیمت تمام شده کالا و خدمات می‌شود، اما در شرایطی که بازار سفته‌بازی ارز شکل گرفته، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند بر سایر بخش‌های اقتصادی مثل مسکن تاثیر بگذارد. شاید برای همین است که بانک‌های خصوصی سودی بالغ بر ٢١ درصد به مشتریان سپرده‌های یک ساله ارایه می‌دهند و در صوتی که مبلغ سپرده از ١٠٠ میلیون تومان بیشتر شود، سود دریافتی مشتریان ٢٢ درصد می‌شود. این اطلاعات را معاون یکی از شعب بانک آینده در اختیار ما گذاشته است. البته این افزایش سود بانکی برای سپرده‌های بلند مدت شامل حال بانک‌های دولتی هم می‌شود. چرا که  به گفته رئیس  یکی از شعب بانک ملی :«سود بانکی سپرده‌های بلند مدت ١۵ درصد و در صورتی که بیش از ١٠٠ میلیون تومان باشد به ١٨ درصد هم می‌رسد.» البته  دیگر بانک‌های دولتی و خصوصی چنین رویه‌ای را داشتند و در حال حاضر طرحی خاص برای افزایش سود سپرده‌گذاران در نظر نگرفته بودند.

سهم بانک‌های دولتی ناچیز است

«در بانک‌های خصوصی که امنیت دارند سرمایه‌گذاری می‌کنم.» جمله‌ای که برای شهروندان نا آشنا نیست. چرا که با این تفاوت سود بانکی ترجیح می‌دهند از سود بالاتری بهره‌مند شوند و اگر مجبور نباشند، پولشان را در بانک‌های دولتی سپرده نمی‌کنند. اجبار  برای وام ، خرید خانه و اوراق همه اینها بخشی از جامعه را وادار به سرمایه‌گذاری در بانک‌های دولتی می‌کند. البته آن‌چه مشتریان بانک‌های دولتی می‌گویند دریافت سود ١٠ درصد است. به طوری که خبر از افزایش سود نیست و این امر را علت دیگری برای سپرده‌گذاری در بانک‌های خصوصی می‌دانند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ