کلردیازپوکساید چیست؟ عوارض و موارد مصرف قرص کلردیازپوکساید

0

کلردیازپوکساید خودکشی ، تداخل دارویی کلردیازپوکساید ، کلردیازپوکساید و لاغری ،عوارض قطع کلردیازپوکساید ،موارد استفاده قرص کلردیازپوکساید ۵ میلی گرم ، کلردیازپوکساید بعد از چند ساعت اثر می گذار

داروی کلردیازپوکساید (ChlordiazePoxide) با نام های تجاری و به اختصار Tropum, Librium در بازار موجود می باشد. این دارو جزو دسته دارویی ضد اضطراب و افسردگی جای می گیرد. میزان خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو نسبتا زیاد است .

موارد مصرف قرص کلردیازپوکساید قرص ضد افسردگی قرص ضد اضطراب و دلشوره داروی آرامبخش داروشناسی عمومی جدیدترین داروی ضد افسردگی تداخل دارویی کلردیازپوکساید اطلاعات دارویی اسامی داروهای بنزودیازپین اسامی داروها و کاربرد آنها

داروی کلردیازپوکساید ضد اضطراب، متعلق به گروه معروف دارویی «بنزودیازپین ها» می باشد. این داروها معمولا برای تخفیف و کم کردن تنش و درمان بیماری های عصبی و همچنین آرامش بخشیدن به عضلات، به کاری می روند. ضمنا خواب آور نیز می باشند. علاوه بر این در درمان تار شدن دید ناشی از مصرف الکل نیز مؤثر هستند. کسانی که به الکل معتاد هستند و تمایل به ترک الکل دارند معمولا پزشک برای آن ها داروی کلردیازپوکساید را تجویز می کند.

کلرودیازپوکساید همچنین یک شل کننده ی عضلانی نیز می باشد. یکی دیگر از موارد کاربرد آن در برطرف کردن علائم ترک الکل است. در افراد معتاد به الکل ، ۳ تا ۸ ساعت پس از آخرین مصرف الکل ، علائم ترک آغاز می‌شود . سم زدایی در شرایط ترک الکل همراه با علائمی می باشد که گرفتگی عضلانی یکی از این علائم می باشد که برای تسکین آن، کلرودیازپوکساید تجویز می گردد.

توجه مهم : نرخ مرگ ناشی از بنزودیازپین‌ها هنوز کمتر از اوردوز با مخدرهاست اما این مرگ‌ها اغلب شامل مخدر‌ها هم می‌شوند. به گفته استارلز، ۷۵ درصد اوردوزهایی که شامل بنزودیازپین‌ها هستند، شامل مخدر‌ها هم می‌شوند. بنزودیازپین‌ها آرام‌بخشند و باعث آهسته شدن تنفس می‌شوند؛ بخصوص خطرشان هنگامی افزایش می‌یابد که با الکل یا مخدر‌ها مصرف شوند.

‎پیش از مصرف کلرودیازپوکساید

– در صورت بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید .
– در صورت مشکل در نفس کشیدن (بطور مثال تنگی نفس و احساس خفگی در خواب ) به پزشک خود اطلاع دهید .
– در صورت سابقه ی مشکلات کبدی ، کلیوی ، بیماری های اعصاب و روان (مانند افسردگی، وسواس، اختلالات شخصیتی و فوبیا) ،سابقه ی حساسیت دارویی پزشک خود را مطلع نمایید .
– در صورتی که اعتیاد به الکل دارید و مصرف این دارو جهت علائم ترک الکل برای شما تجویز نشده است ، به پزشک خود اطلاع دهید .
– _از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید. ( خصوصا داروهای آرامبخش،خواب آور،ضد حساسیت ها و داروهای تضعیف کننده ی اعصاب).

‎نحوه ی مصرف کلرودیازپوکساید

– مقدار مصرف دارو و نحوه ی مصرف باید توسط پزشک با توجه به شرایط شما تجویز شود . لذا دارو را حتما طبق توصیه ی پزشک مصرف نمایید.
– در صورتی که کلرودیازپوکساید جهت کاهش اضطراب تجویز شده است معمولا به صورت یک قرص ۱تا۳ مرتبه در روز مصرف می شود .
– در صورتی که این دارو جهت تسکین علائم ترک الکل تجویز شده باشد معمولا به صورت ۴نوبت در روز تجویز می گردد. ممکن است روز نخست درمان ، مقدار مصرف این دارو بیشتر از سایر روزهای ادامه ی درمان باشد و مقدار مصرف دارو به تدریج در۵ تا ۱۰ روز کاهش یابد.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.با این حال بهتر است همراه یا پس از غذا مصرف شود.
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری نمایید.
– در صورت مصرف شربت های ضد اسید معده ، مصرف این دارو را حداقل ۲ساعت با مصرف شربت فاصله دهید.

‎توصیه های دارویی کلرودیازپوکساید

– مصرف دارو را تحت نظر پزشک ادامه دهید تا پیشرفت درمانی شما بررسی گردد و آزمایشات لازم انجام گیرد.
– این دارو موجب خواب آلودگی و گیجی شدید می شود لذا در مدت مصرف این دارو (خصوصا ابتدای درمان ) و تا زمانی که اثرات آن بطور کامل از بین نرفته است از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط بیشتری دارند،خودداری نمایید .
– این دارو جهت درمان مشکل شما در کوتاه مدت تجویز می شود زیرا مصرف طولانی مدت این دارو ایجاد وابستگی نسبت به آن می نماید.
– مصرف این دارو همراه با الکل عوارض بسیاری همراه دارد.
– در صورت مصرف طولانی مدت ، قطع این دارو توسط پزشک و به صورت تدریجی انجام می شود . برای جلوگیری از بروز عوارض ناخواسته،قطع دارو را دقیقاً طبق توصیه ی پزشک انجام دهید و از قطع ناگهانی خودداری نماید
– در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی دارید درمانگر خود را از مصرف کلرودیازپوکساید آگاه نمایید زیرا این دارو می تواند اثر برخی از داروهای بی حس کننده یا بیهوش کننده را افزایش دهد.
– پس از پایان دوره ی ترک الکل ، ارتباط خود را با تیم درمانی خصوصاً تیم رفتار درمانی قطع ننمایید تا بطور کامل ترک این ماده بصورت موثر صورت گیرد.

‎عوارض شایع کلرودیازپوکساید:

– احساس خواب آلودگی، ضعف یا سبکی سر در اثر مصرف این دارو ایجاد می شود که می تواند در تمام طول روز ادامه داشته باشد .برای کنترل این عارضه از رانندگی و انجام کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید و از مصرف الکل بپرهیزید.
– احساس فراموشی و گیجی از عوارض این دارو می باشد که در صورت شدید بودن آن ها باید با پزشک خود صحبت کنید .
– در برخی از افراد تغییر خلق و خو و عصبانیت بیش از حد در مدت مصرف این دارو ممکن است رخ دهد. در این صورت با پزشک خود مشورت نمایید .
– مصرف طولانی مدت این دارو، ایجاد وابستگی می کند لذا دارو را تحت نظر پزشک و برای مدت کوتاه مصرف نمایید .
– در صورت بروز تب و ضعف، علائم شبیه به آنفولانزا و بروز زخم های دهانی فوراً به پزشک مراجعه نمایید .

منبع : دارویاب

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ