خواب مرگ؛ داروهای آرامبخشی که باعث آرامش ابدی می شوند!

0

زاناکس (Xanax) نام علمی آلپرازولام، دارویی است که برخی از پزشکان بنا به تشخیص، برای درمان اضطراب و اختلالات عصبی آن را تجویز می‌‮کنند و همچنین برای درمان اختلال اضطراب فراگیر (GAD)، اضطراب همراه با افسردگی و وحشتزدگی نیز به کار می‌رود.

همچنین از دیگر موارد مصرف ان می‌توان به درمان افسردگی و اثرات ناشی از سندروم دوران پیش از قاعدگی (SMP) اشاره کرد.

این دارو از گروه داروهای بنزودیازپین‮‌ها (senipezaidozneB) محسوب می‌شود و به شکل قرص و شربت عرضه می‌شود.

قرص ضد افسردگی قرص ضد اضطراب و دلشوره قرص زاناکس خارجی قرص خواب آور قوی قرص خواب آور دیازپام عوارض قرص والیوم داروی آرامبخش داروشناسی عمومی خودکشی با قرص والیوم خودکشی با زاناکس جدیدترین داروی ضد افسردگی تجربه مصرف زاناکس اسامی داروهای بنزودیازپین اخبار مهم دارویی

والیوم نیز دارویی است که اثرات مخدر دارد و به صورت قرص، آمپول و قطره ساخته شده است.

پزشکان بنا به تشخیص، برای درمان بیماریهایی همچون صرع، اضطراب، دلهره و نیز نا‌آرامی‌های حاصل از ترک الکل و حتی شل کردن عضلات بویژه در هنگام عمل‌های جراحی از آن استفاده می‌کنند.

این دارو که در ایران بیشتر به صورت قرص خواب‌آور از سوی زنان استفاده می‌شود، خواب آور نیست و فقط نوعی آرام بخش عصبی است اما اثرات منفی بر سلامت بدن می‌گذارد.

به عنوان مثال درباره نیمه عمر طولانی آن در بدن انسان می‌توان به این موضوع اشاره کرد که باعث می‌شود برای مدت ۳ تا ۴ ماه فرد استفاده‌کننده را به مصرف آن معتاد کند که این مدت طولانی و انباشت شدن دارو در بدن باعث ایجاد تحریک، هیجان و بی‌خوابی می‌شود.

مصرف بلند مدت و بیش از حد والیوم همچنین موجب تأثیرگذاری آن بر روی اندام‌های مهم بدن می‌شود چنان که ممکن است افسردگی، افزایش ضربان قلب، تاری دید، خارش پوست و خشکی دهان را به همراه آورد.

این دارو با قرص‌های ضدحاملگی و پروپرانولول (ضد فشار خون) ناسازگاری دارد و مصرف همزمان آن‌ها باعث ایجاد مسمومیتهای شدید می‌شود.

با چنین پیش زمینه‌ای از این دو داروی معروف به آرامبخش و خواب‌آور، سلامانه گزارش داده است که اگرچه در سال‌های اخیر مرگ ناشی از اوردوز با هروئین و مسکن‌های مخدر افزایش داشته، تحقیقی جدید نشان می‌دهد اتفاق مشابهی در مورد این آرام‌بخش‌ها (زاناکس و والیوم) در حال وقوع است.

به گزارش WebMD، به گفته محققان در سال ۲۰۱۳، این دارو‌ها که به آن‌ها خانواده بنزودیازپین‌ها گفته می‌شود، باعث ۳۱ درصد از نزدیک به ۲۳ هزار مرگ ناشی از اوردوز بوده است.

مؤلف یک مطالعه، دکتر جوانا استارلز، دانشیار پزشکی در کالج پزشکی آلبرت انیشتین گفت: «با افزایش تجویز بنزودیازپین‌ها، افراد بیشتری بر اثر اوردوز با این دارو‌ها جان باخته‌اند اما به این موضوع توجه سزاواری نشده است.»

او اضافه کرد: «در مورد تجویز مخدر‌ها و اعتیاد و اوردوز آن‌ها، یک پاسخ سلامت جمعی بزرگ به وجود آمده، اما راجع به افزایش تجویز بنزودیازپین‌ها خبری نیست.»

نرخ مرگ ناشی از بنزودیازپین‌ها هنوز کمتر از اوردوز با مخدرهاست اما این مرگ‌ها اغلب شامل مخدر‌ها هم می‌شوند. به گفته استارلز، ۷۵ درصد اوردوزهایی که شامل بنزودیازپین‌ها هستند، شامل مخدر‌ها هم می‌شوند.بنزودیازپین‌ها آرام‌بخشند و باعث آهسته شدن تنفس می‌شوند؛ بخصوص خطرشان هنگامی افزایش می‌یابد که با الکل یا مخدر‌ها مصرف شوند.

محققان طی مطالعه دریافتند تعداد بالغینی که بنزودیازپین مصرف می‌کنند ظرف ۱۸ سال از ۸/۱ میلیون نفر در ۱۹۹۹۶ به ۱۳/۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

منبع:سلامت انلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ