این هفته در بازار بورس چه گذشت؟ / پیش بینی هفته آینده بازار سهام

0

گروه پتروشیمی اما با توجه به تعدیلات قیمتی که پس از بازگشایی تجربه کرده  می توانند در کانون توجه قرار گیرد. گروه فلزی و معدنی در مقابل معاملات پرنوسانی را تجربه خواهند کرد و از شانس زیادی برای صعود برخوردار نیستند.

همانطور که انتظار می رفت، معاملات پر نوسانی را در گروه های مختلف در طول این هفته شاهد بودیم و بازگشت نمادهای پتروشیمی نیز فشار محسوسی را بر شاخص های بورسی وارد ساخت.

روز ابتدایی این هفته با اقبال سرمایه گذاران به ویژه به گروه های بزرگ بازار همراه بود و رونق معاملات در تعداد محسوسی از نمادها در گروه های پالایشی، بانکی، خودرویی، پتروشیمی، مخابرات و سرمایه گذاری شاخص های اصلی بازار را با رشدی نسبی مواجه ساخت.

اما بار دیگر از روز یکشنبه روند رو به افول بازار آغاز گردید و این سیر تا روز سه شنبه نیز ادامه یافت. روز یکشنبه تقریبا تمام گروه های بزرگ و کوچک بازار به جز برخی تک سهم ها در صنایع مختلف، روندی نزولی تجربه کردند.

در روز میانی هفته این روند شدت گرفت و به تبع سقوط حداکثری ارزش سهام در بیشتر نمادهای معاملاتی به خصوص در نمادهای بانک و سرمایه گذاری و سایر نمادهای مالی، فلزی، شیمیایی، نفتی و دارویی، شاخص ها ریزشی سنگین را تجربه کردند.

این روند در روز سه شنبه کمی تعدیل شد و بار دیگر سرمایه گذاران به تعداد ملموسی از نمادهای بانکی، سرمایه گذاری، نفتی، دارویی و تک سهم های دیگر در بسیاری از گروه ها روی خوش نشان دادند اما بازگشایی تعداد ملموسی از نمادهای پتروشیمی و عرضه های سنگین در هلدینگ های سرمایه گذاری این صنعت بار دیگر شاخص های اصلی بازار را به قهقرا کشاند.

این روند در ابتدای معاملات روز چهارشنبه نیز تکرار شد اما در نهایت بهبود معاملات در گروه پتروشیمی و رونق بیش از پیش در دیگر گروه ها به ویژه بانکی و سرمایه گذاری، نفتی و خودروسازی و ساختمانی در ادامه ساعت بازار منجر به ثبت عملکرد مثبت شاخص های بورسی و فرابورسی شد.

ادامه روند بازگشایی نمادهای پتروشیمی:

بازگشت نمادهای پتروشیمی به تبع انتشار گزارشات پیش بینی درآمدی سال آینده و شفاف سازی در این هفته نیز ادامه یافت. در طول هفته شاهد بازگشت ۹ نماد پتروشیمی و ۳ نماد در گروه چند رشته ای صنعتی بودیم. شایان ذکر است که پتروشیمی خارک نیز گزارش پیش بینی درآمدی خود را منتشر ساخت اما سهام این شرکت در آخرین روز معاملاتیهفته کشف قیمت نشد. تعدیل منفی درآمد هر سهم نمادهای پتروشیمی برای سال آینده نسبت به پیش بینی درآمدی سال ۹۲ تحت تاثیر افزایش نرخ خوراک گازی بدین ترتیب بوده است:

پتروشیمی آبادان ۱۱% ، پتروشیمی جم ۹% ، پتروشیمی شیراز ۰% ، پتروشیمی کرمانشاه ۱۷% ،پتروشیمی پردیس ۱۲% ،پتروشیمی فن آوران ۳۰% ، پتروشیمی خراسان ۱۶%، پتروشیمی زاگرس ۲۸% و پتروشیمی خارک ۳۷ % .

همچنین پتروشیمی امیرکبیر در اطلاعیه شفاف سازی خوداعلام کرده که عمده مصرف خوراک این شرکت شامل ترکیبی از خوراک مایع و درصد کمی از خوراک گازی بوده و بنابراین افزایش نرخ خوراک گازی تاثیر منفی با اهمیتی در سود شرکت نخواهد داشت. سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نیز در شفاف سازی خود اعلام کرد که همانطور که از اجزاء بودجه ارائه شده توسط شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری قابل مشاهده است در صورتی که نرخ تعیین شده گاز از سال ۱۳۹۳ برای شرکت ها اجرایی شود، با توجه به شناسایی سود ۱۳۹۲ شرکت های سرمایه پذیر در بودجه سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه سال ۹۲ و با توجه به عدم تغییر بودجه شرکت های سرمایه پذیر برای سال مالی ۹۲، تغییر با اهمیتی در بودجه ارائه شده این شرکت اتفاق نخواهد افتاد.

در عین حال تعیین بخشی از بودجه منوط به تقسیم سود شرکت های سرمایه پذیر در مجامع این شرکت ها خواهد بود. اما در صورتی که نرخ تعیین شده عطف به ماسبق شود و به سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ تسری یابد، اعلام پیش بینی سود شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری مستلزم اعلام سود جدید توسط شرکت های سرمایه پذیر برای سال مالی مذکور آن شرکت ها خواهد بود. سرمایه گذاری غدیر نیز در اطلاعیه خود اظهار داشت که با توجه به تغییرات اعلام شده در بودجه ۱۳۹۳،۰۹،۳۰ شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که ناشی از افزایش نرخ خوراک بوده است، پیش بینی سود هر سهم سال ۹۳ این شرکت از ۱،۳۰۰ریال به ۱،۲۲۰ ریال کاهش یافته است. همچنین با توجه به ابطال مزایده برگزار شده توسط فروشنده بلوک حدود ۴۰ درصدی سهام شرکت پتروشیمی پارس به اطلاع می رساند، خرید این بلوک برای گروه غدیر از طریق انجام مذاکره در حال پیگیری می باشد. همچنین نماد گروه سرمایه گذاری توسعه ملی نیز با تعدیل مثبت درآمدی به میزان ۴ درصد به چرخه معاملات بازگشت.

اصلاح دستورالعمل معاملات اعتباری کارگزاران:

در اواخر هفته خبر رسید که هیات رئیسه سازمان بورس دستورالعمل معاملات اعتباری کارگزارانرا مورد بازنگری قرار داده است. بر طبق تغییرات ایجاد شده در این دستورالعمل، کارگزاران دارای رتبه الف و ب که سابقه تخلفاتی با اهمیت (براساس دستورالعمل معاملات اعتباری و الزامات کفایت سرمایه) نداشته باشند، می توانند تا سقف ۵ برابر حقوق صاحبان سهام شرکت کارگزاری، به اشخاص حقوقی با سرمایه ثبت و پرداخت شده بیشتر یا مساوی ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص دهنـد. همچنین کارگزاران الف و ب واجد شرایط فوق حداکثر مجازند تا سقف ۱۰ درصد حقوق صاحبان سهام شرکت کارگزاری، به مشتریان حقیقی و مشتریان حقوقی با سرمایه ثبت و پرداخت شده کمتر از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص دهنـد.

موافقت با افزایش سرمایه ایران خودرو:

روز شنبه رئیس اداره نظارت بر ثبت و انتشار اوراق بهادار سرمایه ای سازمان بورس اعلام کرد که سازمان مجوز افزایش سرمایه ۶۰ درصدی ایران خودرو را صادر کرده است. بر این اساس قرار است سرمایه ایران خودرو سرمایه خودرا از ۹۶۰۰ میلیارد تومان به ۱۵۳۰۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی افزایش یابد. گفتنی است که نماد این شرکت در آخرین روز معاملاتی این هفته نیز با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم متوقف گردید.

عرضه بلوک ۱۷ درصدی هلدینگ خلیج فارس:

روز یکشنبه در حالی که بر طبق اطلاعیه سازمان خصوصی سازی و همچنین اعلام مدیریت بازار بورس قرار بود عرضه بلوک ۱۷ درصدی صنایع پتروشیمی خلیج فارسروز جاری صورت بگیرد، خریداری برای این بلوک در یافت نشد و عرضه مذکور به نتیجه نرسید.

آخرین تصمیمات هیات واگذاری:

در آخرین جلسه هیات واگذاری پیرامون واگذاری برخی شرکت های دولتی تصمیم گیری شده است. بر این اساس قیمت پایه و شرایط واگذاری ۴۹ درصد سهام شرکت تولید و بهره‌برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور و ۱۰۰ درصد سهام شرکت تولید نیروی برق سبز منجیل از طریق فرابورس و ۱۰۰ درصد ارزش نیروگاه کنگان ،۱۰۰ درصد سهام شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور و ۸۰ درصد سهام شرکت مادر تخصصی پالایش و پژوهش خوناز طریق مزایده به تصویب رسیده است.

پیش بینی هفته آینده:

با توجه به نزدیک تر شدن بیش از پیش به تعطیلات سال نو و عدم وجود رویدادهای قابل توجه  اقتصادی در هفته پیش رو، باز هم معاملاتی نه چندان پر رونق از حیث حجم و ارزش به صورت عادی برای بورس تهران پیش بینی می شود. روند بهبود نسبی بازار در پایان هفته تحت تاثیر روانی اقدامات حمایتی از جمله بازنگری در دستورالعمکل معاملات اعتباری کارگزاران در اویل هفته آتی نیز متصور است اما در ادامه باز هم باید شاهد معاملاتی مبهم در بسیاری از گروه ها بود. صنایع کوچک بازار در برهه کنونی به شدت نظاره گر روند گروه های بزرگ هستند و بنابراین نمی توان انتظار عملکرد با ثبات در این صنایع را داشت. سیر صعودی گروه بانکی و سرمایه گذاری حداکثر تا اوسط هفته می تواند پابرجا بماند. گروه پتروشیمی اما با توجه به تعدیلات قیمتی که پس از بازگشایی تجربه کرده  می توانند در کانون توجه قرار گیرد. گروه فلزی و معدنی در مقابل معاملات پرنوسانی را تجربه خواهند کرد و از شانس زیادی برای صعود برخوردار نیستند. برای گروه پالایشی نیز معاملات متعادلی پیش بینی می شود. نمادهای خودروسازی نیز در نهایت نمی توانند سیر صعودی با ثباتی را تجربه کنند و خطر ریزش ارزش سهام در این گروه از اواسط هفته وجود دارد. همچنین می توان روندی زو به رشد را برای نمادهای ساختمانی در روزهای ابتدایی هفته متصور بود.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ