دبیر انجمن آب‌های معدنی: ۴۰۰ درصد افزایش قیمت مواد اولیه داشتیم

0

پیمان فروهر، دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران در این زمینه گفت: گرانی فزاینده مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌های تولیدی باعث بروز چنین نوسان قیمتی شده و در نهایت برخی از تولید کنندگان را با چالش جدی روبرو کرده است.

فروهر در ادامه افزود: تقریبا ۹۵ درصد از مواد اولیه پتروشیمی مورد نیاز تولیدکنندگان بطری آب، توسط یک شرکت داخلی عرضه می‌شود و تنها ۵ درصد وابستگی به مواد اولیه خارجی داریم، اما متاسفانه طی ۵ یا ۶ ماه اخیر عرضه مواد اولیه در بازار محدود شده است.

این مقام صنفی تاکید کرد: البته کمبود عرضه ناشی از افزایش قیمت غیرمتعارف مواد اولیه پتروشیمی در بازار بوده به این ترتیب که تفاوت قیمت محصولات عرضه شده در بورس کالا و بازار، حجم بالایی از تقاضای کاذب ایجاد کرد و در نهایت عرضه کالا توسط تنها تولید کننده با چالش روبرو شد.

وی معتقد است تفاوت قیمت ایجاد شده، بسیاری از متقاضیان غیر تولید کننده را نیز در صف خریداران بورسی قرار داد و حجم محدود تولید شرکت تندگویان به نوعی کمبود مواد اولیه برای تولید کنندگان واقعی تبدیل شد، چون رانت بزرگ قیمتی ایجاد شده بود و واسطه‌ها به دنبال استفاده از آن بودند.

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران به خبرنگار ما گفت: در این بین واحدهای تولیدکننده آب بسته‌بندی که امکان خرید مستقیم از بورس کلا را نداشتند، مجبور به تامین مواد اولیه موردنیازشان از بازار آزاد با قیمت‌هایی غیرقابل تصور شدند. به صورتی که نسبت به سال گذشته این واحدهای تولیدی مجبور بودند ۴۰۰ درصد بیشتر برای خرید مواد اولیه هزینه کنند.
فروهر درباره افزایش قیمت مواد اولیه تاکید کرد: سال گذشته قیمت هرکیلوگرم مواد اولیه تقریبا ۴۴۵۰ تومان بود که دراثر نوسان‌های اخیر و شرایطی که به آن اشاره شد؛ یکباره قیمت مواد اولیه در بازار آزاد به کیلویی حدود ۲۳۰۰۰ تومان افزایش یافت، یعنی ۴۰۰ درصد نسبت به گذشته افزایش یافت و به دنبال خود محصول نهایی را هم گران کرد.

وی معتقد است روند قیمت‌گذاری در بورس کالا یعنی کشف قیمتی فرمول مشخصی دارد که نمی‌توان درباره آن شک و تردیدی داشت، درحالی که اگر مبنای قیمتی برای عرضه مواد اولیه در بورس کالا از ۴۲۰۰ تومان بانک مرکزی به رقم بازار ثانویه که بالاتر است تغییر کند، قطعا این تغییر در بازار دوباره تاثیرگذار خواهد شد.

این مقام صنفی تاکید کرد: مواد اولیه مورد نیاز این صنعت ۹۵ درصد داخل مرزهای ایران تامین می‌شود و تنها ۵ درصد منشاء خارجی دارد. به همین دلیل صنعت بسته‌بندی آب مستقیما ارتباطی به نرخ ارز نداشته ولی با درنظر گرفتن قیمت جهانی مواد اولیه و مبنای محاسباتی آن؛ قطعا از نرخ ارز تاثیرپذیر خواهد بود. از این رو اگر بگوییم نرخ ارز شاهرگ حیات صنعت است دور از واقعیت نگفته‌ایم.

دبیر انجمن آب‌های معدنی و آشامیدنی ایران به خبرنگار ما گفت: قبل از ارایه بسته جدید ارزی از سوی بانک مرکزی شاید صرفه اقتصادی تولید کنندگان مواد اولیه یا همان پتروشیمی‌ها در این بود که محصولاتشان را در بازارهای بین المللی عرضه کرده تا از منافع ارزی و معافیت‌های مالیاتی آن نیز بهرمند شوند، ولی سیاست‌های اخیر به احتمال زیاد در جهت منافع تولید کنندگان پایین دستی خواهد بود و بیشتر مواد اولیه در بازار داخلی عرضه خواهد شد.

وی درباره نیاز صنعت آب معدنی و آب بسته بندی به مواد اولیه نیز گفت: براساس برآوردهایی که انجام شده است، سالانه این صنعت به ۳۵ هزار تن مواد اولیه نیاز دارد که تا امروز ۹۵ درصد آن از طریق پتروشیمی تندگویان تامین شده و کمتر صنایع پایین دستی به فکر واردات بودند، اما نباید فراموش کنیم درصورت افزایش مجدد قیمت مواد اولیه و همچنین کمبود آن در بازار ممکن است برخی تولیدکنندگان بزرگ این صنعت به دنبال واردات مواد اولیه از خارج بروند.

این مقام صنفی با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید سالانه تاکید کرد: هرسال براساس نرخ تورم و افزایش برخی آیتم‌های تولید شاهد صعود قیمت محصول نهایی بودیم. اما سال جاری شرایط خاصی را تجربه کردیم که شوک قیمتی در مواد اولیه، افزایش نرخ کرایه حمل درکنار سایر هزینه‌ها مثل قیمت برچسب و درب بطری باعث شد تولیدکنندگان ناگزیر قیمت‌ها را بیشتر از گذشته افزایش دهند.

فروهر ضمن تاکید براینکه قیمت‌های اخیر کاهش تقاضا را نیز به همراه خواهد داشت، اعلام کرد: مشکلات یاد شده باعث شد تقریبا ۳۵ درصد از واحدهای تولیدی یا بطور کل تعطیل شده باشند یا اینکه به صورت نامنظم اقدام به تولید کنند و نهایتا این روند می‌تواند مشکلات بیشتری به صنعت در اینده تحمیل کند.

وی در ادامه افزود: هم اکنون ۱۷۰ واحد تولیدی ثبت شده داریم که این تعداد واحد تولید چیزی حدود ۱۳ هزار فرصت شغلی مستقیم به اقتصاد کشورمان هدیه داده‌اند، از این رو لازم است با سیاست‌گذاری‌های منطقی و همچنین حمایت واقعی از تولید این فرصت‌های شغلی را حفظ کنیم.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ