جنگ اقتصادی بین ترکیه و آمریکا آغاز شد

0

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز (سه‌شنبه) از اقدامات تلافی‌جویانه متناسب با تحریم‌های آمریکا خبر داد.

اردوغان طی سخنرانی در نشست اندیشکده «بنیاد تحقیقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی» (SETA) گفت: «ما تولیدات و تجهیزات الکترونیکی آمریکا را تحریم خواهیم کرد. اگر آنها آیفون دارند، آن طرف هم سامسونگ دارند. ما هم در داخل ونوس و وستل داریم».

وی در ابتدای این نشست با اذعان به مشکلات اقتصادی فعلی در ترکیه، گفت که این مشکلات اما منشأ داخلی ندارد بلکه سناریوهای خارجی است که علیه این کشور اجرا می‌شود: «شاهد آن بودیم که به ناگاه ارزش دلار در برابر لیر از ۴.۸ به ۷ واحد افزایش یافت. در روز قبل از ۱۵ جولای ۲۰۱۶ (وقوع کودتا) هر ۲.۴ لیر، یک دلار بود. بعد از یک سال همان تاریخ، به ۴.۸ واحد افزایش یافت. این افزایش غیرعادی است».

رئیس‌جمهور ترکیه با رد هرگونه احتمال وقوع جنگ نظامی علیه این کشور، توضیح داد: «آنها از اقتصاد به عنوان یک اسلحه استفاده می‌کنند… لکن ما هزینه‌ای را بر کشورهایی که جنگ اقتصادی را علیه ترکیه اجرا می‌کنند، اعمال می‌کنیم. مردم ترکیه با تمام وجود خود، با چنگ و دندان از آزادی و شرافت خود دفاع می‌کنند».

اردوغان با بیان اینکه اقتصاد ترکیه هم‌اکنون روان و بدون مشکل فعالیت می‌کند، گفت: «طی ۱۶ سال گذشته، اقتصاد ما ۳.۵ برابر پیشرفت کرده است. عادی است که بعضی‌ها از این پیشرفت ناراحت باشند… مردم الان در حال فروش دلارهای خود در بانک و تبدیل آن به لیر ترکیه هستند».

وی ضمن اشاره به ابعاد جهانی مشکلات اقتصادی، افزود: «آمریکا کشورهای زیادی از جمله چین، روسیه، ایران، کانادا و حتی اتحادیه اروپا را هدف جنگ اقتصادی خود قرار داده است. اما عملیات عمیق‌تر و بزرگتری علیه ترکیه در حال اجرا است».

رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر بر لزوم تداوم تولید و صادرات بیش از پیش، تصریح کرد: «هر کالایی که از خارج با ارز خارجی می‌خریم، از امروز با کیفیت بهتر در داخل تولید خواهیم کرد و به خارجی‌ها خواهیم فروخت… با همان عزمی که در برابر کودتاچیانی که سلاح گرم،‌ تانک و جنگنده داشتند، ایستادیم، امروز نیز در برابر دلار، تورم، نرخ ارز و مشکلات اقتصادی می‌ایستیم».

اردوغان در ادامه گفت: «ما به خود متکی خواهیم بود. چیزی را تولید می‌کنیم که اکنون نداریم. برای توسعه بازار فروش خود، به تمام دنیا خواهیم رفت… آنها این عزم و توانایی ملت ترکیه را نمی‌فهمند. نقشه‌هایی که برای ملت ما ریخته‌اند، یکی پس از دیگری نقش بر آب خواهد شد».

وی با اشاره به لزوم رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۲۰۲۳، اضافه کرد: «هدف ما فقط غلبه بر این بحران نیست، بلکه رسیدن به اهداف چشم‌انداز ۲۰۲۳ است. ترکیه فردا، از امروز جلوتر خواهد بود، همانطور که الان از ۱۶ سال قبل بسیار جلوتر است… با رسیدن به هدف ۲۰۲۳، سرانه درآمد هر نفر بیش از ۲ برابر خواهد شد».

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه کشورهای غربی از لحاظ تولید ناخالص داخلی همیشه از ترکیه عقب‌تر بوده‌اند، گفت: «در زمینه صنایع دفاعی، نه تنها به هیچکسی نیاز داریم، بلکه به کشورهای دیگر نیز کمک خواهیم کرد… آنهایی که به کشور خود آسیب می‌رسانند، مطرود هستند و نیازی به آنها نداریم»./ فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ