روایت دستمزدهای میلیاردی بازیگران سینمای ایران

0

مهدی صباغ‌زاده در یادداشتی که در روزنامه اعتماد منتشر شده است، می‌نویسد: «واقعا دردآور است که می‌شنویم بیست میلیارد برای ساخت فیلمی خرج می‌کنند. بازیگران دستمزد یک میلیارد یا دو میلیارد تومان می‌گیرند.»

مهدی صباغ‌زاده کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما در واکنش به بیانیه‌ اخیر کانون کارگردانان سینمای ایران درباره ورود پول‌های کثیف به سینما در یادداشتی نوشت:‌

«به نظر من کانون کارگردانان به نکته بسیار خوب و مهمی که همان ورود پول‌های کثیف به سینما است‌‌، اشاره می‌کند. این روزها اتفاقاتی در پس پرده سینما می‌افتد و سوءاستفاده‌هایی می‌شود و یک عده بهره‌هایی می‌برند که قانون باید پیگیر این مساله باشد.کانون کارگردانان چون مدرک عینی ندارد، نمی‌تواند ثابت کند اما این کانون به مسوولان هشدار می‌دهد که آنها پیگیر و به‌هوش باشند.

نمونه چنین فسادهای اقتصادی‌ای‌ را این روزها در کشور می‌بینیم؛ افرادی که از شرایط سوءاستفاده می‌کنند و پول‌های کلان از کشور خارج و فضای امروز جامعه را تلخ می‌کنند، کانون کارگردانان با هوشمندی و به‌درستی از شرایط امروز سینما تحلیل ارایه می‌دهد و اتفاقات نامحسوس پشت‌پرده را گوشزد می‌کند. این کانون کسی را متهم نمی‌کند اما مسوولان باید توجه کنند، آنها چون مدرک ندارند، نمی‌توانند به قانون مراجعه کنند اما کاملا واقف به اتفاقاتی که می‌افتد هستند. آنها نمی‌خواهند التهاب ایجاد کنند؛ هشدار می‌دهند، باور کنید. اگر مسوولان کشور زودتر می‌جنبیدند این اتفاقات ناگوار اقتصادی را ما امروز شاهد نبودیم.

در مورد بحث افزایش دستمزد بازیگران هم باید بگویم که واقعا باعث تاسف است دوستانی که به‌عنوان بازیگر از آنها نام ‌برده می‌شود و فکر می‌کنند فیلم به خاطر آنهاست که فروش می‌کند دستمزدهای نجومی درخواست می‌کنند گو اینکه اینجا هالیوود نیست. به خدمت این دوستان عرض کنم که اینجا ایران است با سرمایه و مخارج محدود. کارگردانان خودشان با سختی تهیه فیلم‌شان را بر‌عهده‌ دارند.واقعا دردآور است که می‌شنویم بیست میلیارد برای ساخت فیلمی خرج می‌کنند. بازیگران دستمزد یک میلیارد یا دو میلیارد تومان می‌گیرند. من تهیه‌کننده حرفه‌ای سینما هستم از خیابان و از میان بچه‌های تئاتر بازیگر پیدا می‌کنم اما به این بازیگران دستمزد غیرمنطقی نمی‌دهم که اگر این دستمزدها را بدهم خیانت به سینمای ایران کرده‌ام.

من از پس فیلم خودم برمی‌آیم اما آن جوانی که تازه‌ وارد سینما شده چه می‌خواهد بکند. الان چون دلار گران شده همه فکر می‌کنند چنین دستمزدهایی را باید طلب کنند.

اگر بازیگری توان برگشت گیشه را دارد و پولساز است باید دستمزد متعادل خود را بگیرد اما درصدی در سود فیلم مشارکت داشته باشد. این روزها همه بازیگران به دنبال پول نقد هستند متاسفانه به این نکته باید اعتراف کرد که بعضی بازیگران شش برابر کارگردانی که خون‌جگر خورده و شرایط فرهنگی این سینما را ایجاد کرده دستمزد می‌گیرند و این دردآور و بی‌عدالتی محض است.»

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ