دلار سبزه چیست؟ فرق دلار فردایی افشار و سبزه چیست؟

2

آیا می دانید سود یک کارگزار، بروکر، واسطه ، دلال یا حالا اسمش هرچه باشد در چیست؟

در حجم معامله شما، یعنی هرچه حجم معامله شما بزرگتر باشد، کمسیون او و در واقع سود او بیشتر خواهد بود به همین دلیل کارگزارهای بازارهای جهانی سیستمی را بوجود آوردند که با استفاده از آن شما می تواند ۱۰۰ ، ۲۰۰ و یا حتی ۵۰۰ برابر ارزش سرمایه واقعی خود معامله کنید. اکثر کسانی که تازه در عرصه معامله وارد می شوند برای اینکه هرچه سریعتر پولدار شوند از بیشترین مقدار ممکن این سیستم استفاده می کنند، غافل از اینکه استفاده از آن بدون آگاهی باعث می شود معامله کردن تبدیل به قمار شود و معمولا درعرض کمتر از چند دقیقه کل سرمایه خود را از دست می دهند.

خوشبختانه با ممنوع شدن بازار فارکس در داخل کشور، از ادامه تکرار این گونه موارد بین مردم عادی و از هدر رفتن سرمایه آنها جلوگیری شد ولی هنوز یک مورد دیگر شبیه آن وجود دارد که کماکان در حال بلعیدن سرمایه کسانی است که دانش آنالیز و کنترل ریسک را نداشته و به امید یک شبه پولدار شدن، وارد بازی آن می شوند :

دلار فردایی

کسانی که دلار فردایی معامله می کنند، از راه سیستمی که تقریبا شبیه سیستم فوق است، ده ها برابر سرمایه خود دلار معامله می کنند که این امر بدون داشتن آنالیز دقیق و نیز آگاهی از دانش مدیریت سرمایه و ریسک، می تواند در عرض کمتر از یک روز حاصل دسترنج سال های سال آنها را ببلعد. برای روشن شدن مطلب با یک مثال مورد را بیشتر توضیح می دهیم :

فرض کنید شما ۱۰ میلیون تومان پول دارید و امروز که دلار ۳۴۷۵ تومان است، چون فکر می کنید احتمالا قیمت دلار افزایش می یابد، تصمیم می گیرید دلار بخرید. شما با پول خود چقدر دلار نقدی می توانید بخرید : حدود ۲۹۰۰ دلار

حال فرض کنید دلالی به شما بگوید : ” اگه این ۱۰ میلیون تومان را پیش من ضمانت قرار بدی، به جای ۲۹۰۰ دلار نقدی، می تونی حداقل ۳۰۰.۰۰۰ دلار فردایی بخری و بیشتر سود کنی!” شما هم که می خواهید سریع پولدار شوید و به تحلیل خودتون هم خیلی اعتقاد دارید، قبول کرده و ۳۰۰.۰۰۰ دلار فردایی می خرید یعنی تقریبا ۱۰۰ برابر سرمایه واقعی خودتون.

برخلاف آنالیز شما از قیمت دلار، امروز قیمت دلار از ۳۴۷۵ تومان تا ۳۴۳۵ تومان کاهش می یابد و آن دلال محترم به شما زنگ زده و می گوید : ودیعه شما بابت ضرر ایجاد شده رفت!!! بله در عرض کمتر از یک روز سرمایه شما از دست رفت در حالیکه اگر طمع نمی کردید و دلار نقدی می خریدید با اینکه تحلیل شما اشتباه بود فقط کمتر از ۱۰۰.۰۰۰ تومان یعنی کمتر از یک درصد سرمایه خود را متضرر شده بودید.

این است سرانجام کسانی که بدون دانش آنالیز دقیق و از آن مهمتر علم کنترل ریسک وارد معاملات دلار فردایی می شوند. البته هستند کسانی هم که در معامله اول جنان سودی می کنند که از خود بیخود شده و در معامله بعدی حجم معامله خود را دو برابر می کنند، غافل از اینکه بازار نه تنها سود قبلی را از آنها پس می گیرد بلکه سرمایه اصلی آنها را نیز از آنها خواهد ربود.

در ایران و به طور ویژه در تهران چند مرکز غیر رسمی دلالی ارز وجود دارد که بسیاری از افرادی که به هر دلیل نیاز به تهیه ارز داشته اند حداقل یکبار اسم آنها را شنیده اند. اولین مکان چهارراه استانبول است که دلالان ارز و به خصوص دلار و یورو در گوشه گوشه ی خیابان می چرخند و اعلام خرید و فروش دلار و ارزهای دیگر را به رهگذران می کنند.

مکان بعدی سبزه میدان در بازار بزرگ تهران است که عده ی دیگری از دلالان در این مکان جمع می شوند و مکان سوم پاساژ افشار است.

پاساژ افشار در خیابان فردوسی (بالاتر از چهارراه استانبول) قرار دارد و حجمی از دلالی های دلار در آن اتفاق می افتد. حال در این میان بر اساس این سه مکان و روش اقدام دلال های حاضر در این مکان ها اصلاحاتی مانند دلار سبزه (دلار سبزه میدان)، دلار افشار (دلار پاساژ افشار) و دلار چهارراه استانبول رایج شده است که هیچ مرجع قانونی ندارد و اگر از این اشخاص خرید کنید احتمال ضرر، گرفتن دلار تقلبی، کلاهبرداری و هر موضوع دیگری کاملا ممکن می شود.

***

یک کارشناس بازار ارز با اشاره به اینکه حراج های شبانه دلالان در مقابل یک پاساژ قدیمی واقع کوچه منوچهری در خیابان فردوسی تهران نقش موثری در افزایش نرخ هر روز ارز دارد، سفته بازی و جهت دهی عده‌ای خاص به بازار را دلیل اصلی افزایش نرخ ارز در هفته‌‌های اخیر عنوان کرد.

برای بررسی علل این افزایش قیمت‌ها با یکی از فعالان بازار که سال‌های سال در بازار ارز فعالیت می‌کند، گفت‌وگو کردیم. وی در این باره به فارس گفت: علت اصلی افزایش قیمت‌ ارز در هفته‌های اخیر دلالانی هستند که معاملات صوری انجام می‌دهند.

وی افزود: این افراد در خیابان فردوسی جمع می‌شوند و به شکل صوری قیمت‌ها را بالا و پایین می‌برند. در این تجمع خرید و فروش ارز برای تحویل در روز آینده انجام می‌شود و در صورتی که نرخ ارز بیش از رقم توافق شده باشد، موجب سودآوری برای خریدار خواهد شد.

این صراف تصریح کرد: به همین دلیل، دلال به دنبال تغییر قیمت ارز برای روز آینده است، این روند موجب می‌شود همواره بازار ارز با نوسان نرخ‌ها روبرو باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. امیر خرمدره می گوید

    خوبه من پول ندارم دلار بخرم

  2. حسین می گوید

    این مقاله یا توضیح یا هر چه که اسمش هست نقش مهمی در تعلیم مردم دارد.
    موفق باشید در کمک به مردم