چرا خودروسازان کشور به تعطیلات رفتند؟

0

خودروسازان و قطعه‌سازان از شنبه سوم شهریور به مدت یک هفته به تعطیلات می‌روند.

طبق رسمی نانوشته در صنعت خودرو و قطعه‌سازی، این صنایع در تابستان هر سال به مدت یک هفته خطوط تولید را متوقف کرده و به تعطیلات تابستانی می‌روند. در این میان از فرصت توقف خطوط تولید برای انجام عملیات اورهال و بازسازی خطوط تولید استفاده می‌شود.

امسال نیز این اتفاق افتاده و از فردا (شنبه ۳ شهریور ماه) تعطیلات تابستانی خودروسازان به مدت یک هفته آغاز خواهد شد. به موازات خودروسازان، صنایع قطعه‌سازی نیز در ایام تعطیلات تابستانی خودروسازان خطوط تولید خود را تعطیل می‌کنند.

اما امسال آغاز تعطیلات تابستانی خودروسازان و قطعه‌سازان در حالی است که این صنایع در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند؛ به‌گونه‌ای که تولید خودرو در دو ماه اخیر برخلاف روند ماه‌های گذشته، سیری نزولی به خود گرفته است.

به موازات این وضعیت، قیمت خودروها در بازار آزاد نیز رشد بی‌ضابطه‌ای داشته است؛ به‌گونه‌ای که تفاوت قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها به حدود ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به عنوان مثال هم‌اکنون خودروی مزدا ۳ تیپ ۴ در حالی از سوی شرکت سازنده ۱۴۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که قیمت آن در بازار حدود ۲۵۰ میلیون تومان است. قیمت رسمی پژو ۲۰۰۸ نیز ۱۱۵ میلیون تومان و قیمت بازار آن حدود ۲۰۰ میلیون تومان است. قیمت خودروی سراتو نیز در حالی در بازار به حدود ۱۸۰ میلیون تومان رسیده که قیمت رسمی آن ۱۱۳ میلیون تومان است.

در این شرایط مصرف‌کنندگان از وضعیت پیش آمده ناراضی بوده و بیشتر آنها موفق به خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از شرکت‌های خودروساز نمی‌شوند، زیرا به دلیل اختلاف بالای قیمت رسمی و آزاد خودروها، نقش واسطه‌ها و دلالان در این بازار پررنگ شده و خودروهای تولیدی سر از بازار آزاد با قیمت‌های آنچنانی در می‌آورند.

در چنین شرایطی اما خودروسازان و قطعه‌سازان هم از شرایط موجود ابراز نارضایتی می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که آنان معتقدند به دلیل قیمت‌گذاری دستوری خودرو، سود تولید به جیب واسطه‌ها و دلالان در بازار آزاد می‌رود. این در حالی است که مصرف‌کنندگان واقعی نیز از این‌که موفق به خرید خودرو به قیمت‌های رسمی از کارخانه‌های سازنده نمی‌شوند، ناراضی‌اند.

در این میان طبق برخی اخبار رسیده، مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی و سیاست‌گذار صنعت خودرو در حال بررسی شرایط برای رفع مشکلات موجود هستند. باید دید آنها تا چه حد موفق به سر و سامان دادن به بازار آشفته خودرو خواهند شد./ ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ