سرانجام ۲۰ روزه حمایت از سهامدار خرد

0

روز چهارشنبه تنی چند از فعالان بازار سرمایه به همراه تعدادی از مدیران نظارتی و اجرایی بورس با حضور در دفتر وزیر اقتصاد به بررسی مصوبه محدودیت فروش یا طرح حمایت از سهامداران خرد پرداختند. فعالان بازار از اجرای این مصوبه انتقاد کرده و مصوبه مزبور را اقدامی دخالت‌آمیز در بازار توصیف می‌کنند در حالی که نهاد ناظر در بازار بر این اعتقاد است که به واسطه این مصوبه، موفق شده با تفکیک معاملات خرد و بلوک و انجام معاملات در پایان ساعت برای بازیگران بزرگ بازار، بر گردش معاملات و نقدشوندگی سهام شرکت‌های بورسی بیفزاید.

این دفاع سازمان بورس به استناد گزارشی است که در آن نماگرهای اصلی بازار سرمایه در دوره ۲۰ روزه قبل و بعد از اجرای ضوابط جدید معاملاتی مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

به موجب این گزارش مواردی همچون متوسط روزانه ارزش معاملات خرد، تعداد نمادهای دارای صف فروش در پایان روز، ارزش عرضه‌های ثبت‌شده در پایان دوره و … از کاهش برخوردار بودند.

در این میان متوسط روزانه تعداد نمادهای معامله‌شده از کاهش چشمگیری برخوردار نبود (تنها یک درصد کاهش). از سوی دیگر نماگرهایی چون متوسط روزانه تعداد خریداران و متوسط روزانه تعداد فروشندگان از افزایش برخوردار بود. همچنین متوسط روزانه افت شاخص با رشد ۹۴ واحد و رشد بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت تقاضا به عرضه در پایان دوره از موارد با اهمیت در این گزارش تلقی می‌شود.

محبوبه مغانی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ