آیلتس چیست؟ هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

0

هزینه آزمون آیلتس ۲۰۱۸ ، هزینه آزمون آیلتس ۲۰۱۷ ،  هزینه آزمون آیلتس به دلار ،  هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟ ، هزینه آزمون آیلتس در ترکیه ، هزینه آزمون آیلتس سازمان سنجش ، تاریخ برگزاری آزمون آیلتس در ایران

آیلتس (به انگلیسی: IELTS) که برگرفته از سرواژگان (International English Language Testing System) به معنای سامانه جهانی ارزیابی زبان انگلیسی است.

آیلتس در واقع آزمونی بریتانیایی بوده و از این نظر در برابر تافل، آزمون آمریکایی، قرار می‌گیرد. داوطلبان آزمون آیلتس در کنار تفاوت ساختاری آزمون آیلتس به تافل باید هنگام انتخاب کشور مقصد در مهاجرت نیز بین این دو آزمون اولویت بندی داشته باشند. این آزمون به دست دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌شود.

به طور تقریبی، هرسال بیش از صدها هزار نفر در سراسر جهان برای تحصیل در دانشگاه های معتبر و همچنین به دست آوردن شغل در سازمان های بزرگ و نامی در آزمون آیلتس شرکت می کنند تا نشان دهند سطح قابل قبولی برای خواندن، نوشتن، گوش کردن و صحبت کردن در زبان انگلیسی دارند و از صفر تا ۹ نمره می‌گیرند.

 اعتراض داوطلبان در فضای مجازی پیچید
در ایران سازمان سنجش آموزش کشور تنها مرجع رسمی صادرکننده مجوز فعالیت برای برگزاری آزمون های آیلتس است که هر سال سخت تر هم می شود.

طبق اعلام این سازمان، هزینه آزمون آیلتس از ۲۸ مرداد ماه گذشته معادل ۲ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان شده که داوطلبان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. گفته می شود دولت استرالیا هزینه آزمون آیلتس را ۲۵۰ دلار برای ایران تعیین کرده است .

رییس سازمان سنجش کشور پیشتر در این خصوص گفت: ‘از آنجایی که ارز دولتی به این آزمون تعلق نمی گیرد، داوطلبانی که برای شرکت در این آزمون هزینه یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومانی پرداخته کرده اند، باید تا زمان برگزاری آزمون مابه التفاوت این مبلغ یعنی یک میلیون و ۶۱۵ هزار تومان را به صورت علی الحساب پرداخت کنند.

در همان روزهای اول بسیاری از داوطلبان آیلتس نسبت به افزایش هزینه شرکت در این آزمون نظر اعتراض داشته و حتی اقدام به انتشار نظرات خود در فضای مجازی کردند.

زهرا نصریان ۳۰ ساله کارشناس ارشد کامپیوتر که در آزمون آیلتس ثبت نام کرده است، درباره خبر افزایش قیمت این آزمون و واریز مبلغی بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان به خبرنگار ایرنا گفت: از مدت ها قبل برای شرکت در این آزمون به کلاس زبان های معتبر رفته ام و هزینه های هنگفتی را متحمل شدم.

وی با بیان این که بیکار هستم و تمام پس اندازم را برای کلاس زبان و شرکت در آزمون پرداخت کردم، خاطرنشان کرد: پرداخت این هزینه مرا با مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه می کند، بنابر این با از دست دادن انگیزه ام، گمان می کنم از شرکت در این آزمون منصرف شوم.

توان مالی از دست رفته
مسعود درخشان دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد که چندین مقاله علمی برای حضور در دانشگاه های معتر جهان ارایه کرد، درباره افزایش ناگهانی آزمون آیلتس گفت: سال ها برنامه ریزی کرده بودم که بتوانم برای تحصیل در مقطع دکتری به نروژ بروم اما این روزها با نوسانات بازار ارز توان مالی خود را از دست داده ام ، وضعیت آیلتس هم که به این نحو شده است .

مهتاب کرمی دانشجوی دیگری است که توان پرداخت ما به التفاوت شرکت در آزمون آیلتس را ندارد. او که در رشته عمران دانشگاه آزاد تحصیل می کند به خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا گفت: برای کار در شرکت های معتبر ناچار به شرکت در آزمون آیلتس شدم؛ هر ترم به دانشگاه مبلغی بیش از چهار میلیون تومان شهریه می پردازم، چگونه می توانم مابه التفاوت این آزمون را پرداخت کنم؟!

سعید ونایی هم که دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد متالوژی است و به تازگی ازدواج کرده درباره افزایش قیمت این آزمون گفت: برای اجاره یک خانه کوچک، پرداخت هزینه های زندگی و همچنین واریز شهریه به حساب دانشگاه از بانک وام گرفته ام.

وی ادامه داد: برای به دست آوردن شغل بهتر و به دنبال آن درآمد بیشتر باید قابلیت های علمی ام را افزایش می دادم و مدرک آیلتس را دریافت می کردم اما متاسفانه شرکت در این آزمون نه از نظر علمی بلکه از لحاظ مالی برایم سخت است.

 رد پای نرخ ارز
ابرهیم خدایی رییس سازمان سنجش کشور دلیل افزایش ناگهانی هزینه آزمون آیلتس را نوسانات نرخ ارز در روزهای اخیر عنوان کرد.
خدایی با بیان اینکه آزمون آیلتس توسط موسسه های خارجی برگزار می شود، اظهار داشت: نرخ شرکت در این آزمون ۲۵۰ دلار است و طبیعی است که با بالا و پایین رفتن نرخ ارز قیمت شرکت در آزمون آیلتس هم تغییر کند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: : البته مکاتبه ای با بانک مرکزی در این زمینه داشته ایم که پس از پاسخگویی آنان به طور رسمی موضع سازمان را بیان خواهیم کرد.

این درحالی است که پیشتر اطلاعیه ای صادر شد مبنی بر اینکه برابر بخشنامه جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آزمون های بین المللی آیلتس از سبد ارزی دولت خارج و مشمول پرداخت در بازار ثانویه ارز شده است.

افزایش سرسام آور شرکت در آزمون آیلتس که برای بسیاری از جوانان جامعه مهم است در حالی صورت می گیرد که هیچ نهاد و ارگانی پاسخی روشن برای آن ارایه نمی دهند.

به اعتقاد کارشناسان افزایش هزینه های شرکت در آزمون های علمی تنها به تعدادی دانشجو مختص نمی شود بلکه مانعی جدی برای پیشرفت و کسب علم و دانش برای کشور خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ