دکتر عنایتی پاوه کیست؟

1

دکتر عنایتی که بود ، دکتر عنایتی کومله ، دکتر عنایتی فرمانده کردهای دموکرات

مهدی سلطانی در گفت‌وگو با فارس درباره نقشش در فیلم سینمایی «چ» با موضوع زندگی شهید چمران گفت: من در این فیلم سینمایی نقش دکتر عنایتی را ایفا می‌کنم که هم کلاسی دانشگاهی دکتر چمران در آمریکا بوده است. او برمی‌گردد و رهبری بخشی از گروه‌های کرد را برعهده می‌گیرد.

وی ادامه داد: دکتر عنایتی پس از بازگشت روبروی شهید چمران قرار می‌گیرد و همکلاسی‌های قدیم دشمنان رو در رو می‌شوند. البته اگر بخواهیم به عنوان بدمن به این نقش نگاه نکنیم، نقش روبروی شهید چمران است.

فیلم مصطفی چمران دکتر عنایتی کردستان بیوگرافی مهدی سلطانی بیوگرافی مصطفی چمران اخبار فیلم و سریال اخبار سینما

مهدی سلطانی در فیلم سینمایی «چ»

وی در پاسخ به این سوال که آیا شخصیت دکتر عنایتی ما به ازاء حقیقی داشته، اظهار داشت: جزء به جزء خیر، ولی وجود داشته و مستنداتش هم هست و مردم کرد هنوز او را می‌شناسند. حتی شهید چمران هم برای او احترام ویژه‌ای قائل بوده و او را دشمنی هوشمند می‌دانسته است. می‌گویند وقتی می‌میرد، سربازی به جسدش لگد می‌زند که با برخورد دکتر چمران مواجه می‌شود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1 نظر
  1. جنگ پاوه می گوید

    جنگ پاوه و افشای گلاویژ حیدری زردویی فرزند حاج عبدالرحمن حیدری معدوم
    پس از انقلاب ۱۳۵۷ و سیل ورود افراد مسلح به داخل پاوه و ایجاد جو ناامنی بویژه از ناحیه برخی از طوایف در اطراف پاوه مردم این شهر در قالب کمیته های مردمی در مرداد ۱۳۵۸اقدام به خلع سلاح آنها کرده و این امر با مخالفت اشرار منطقه و نیز احزاب مسلح کرد مانند دمکرات کردستان وغیره روبروشد. لذا در یک ائتلاف نامقدس طوایف مسلح اطراف پاوه با گروهی از اعضای حزب دمکرات کردستان که بعضا پاوه ای بودند ونیز برخی هواداران سالارجاف وافراد اتحادیه میهنی کردستان عراق و با حمایت تسلیحاتی و مادی از دولت بعث عراق اقدام به محاصره پاوه کرده که یک هفته طول کشید و طی آن اشرار منطقه اورامانات با بلند گو زنان پاوه را با الفاظ رکیک به تجاوز جنسی تهدید میکردند و در بیمارستان سربازانی را که از آن حراست میکردند باسارت درآورده و بهمراه سربازان زخمی که در بیمارستان بستری بودند کشان کشان پای دیوار نهاده توسط فردی بنام مچه (مصطفی ایناخی) ودارودسته اش تیرباران شدند و آب و ورود مواد غذایی و … را به مرکز شهر قطع کردند. با این حال هنگام حرکت ارتش به سوی پاوه در ۲۶ مرداد ۵۸ بدلیل خیانت برخی از عناصر هوانیروز و نیروی هوایی که با گروههای ضد حکومتی سمپاتی نشان میدادند اشرار مسلح موفق به فرار به خاک عراق شده بااینکه قادربودند صدهاتن از اشرار را هلاک کنند و تنها افرادیکه هواداران گروههای تجریه طلب بوده و نقش مستقیم در جنگ نداشتند گرفتار قهر دولت گردیند و گویا همسر این خانم از جمله این افراد بود. لکن پس از شکست این غائله در سال ۱۳۵۹ پدر گلاویژ حیدری که حاج عبدالرحمن نام داشت به انتقام دامادش در اردیبهشت ماه بمدت یکهفته شهر پاوه را از جانب کوه آتشگاه مورد حمله خمپاره ای قرارداد که از سوی حزب بعث در اختیار وی نهاده شده بود و دهها تن از مردم غیرنظامی در پاوه را بقتل رساند. حال این زن که در سوئد لانه کرده مکررا از راه سازمانهای موسوم به حقوق بشر درباره قتل عام خانواده اش توسط حکومت کنونی به نشخوار میپردازد در حالکیه پدر و برادر او که در حنگ مسلحانه هلاک شده اند قاتل دهها تن از مردم غیر نظامی پاوه هستند.