حاشیه های کتاب ۳۰۰ هزار تومانی یک سلبریتی

0

خبرگزاری کتاب ایران، (ایبنا) در یادداشتی به قلم شهاب دارابیان در اشاره به کتاب «صابر ابر» (از بازیگران سینما) که با عنوان «هفت خانه آنوَر تر» منتشر شده و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد! نوشته است:

سلبریتی بودن تنها یک لقب برای عده‌ای خاص نیست، بلکه یک پشتوانه‌ اعتباری است تا به واسطه آن این افراد بتوانند دست به هر اظهار نظری بزنند و خودشان را در همه حوزه‌ها صاحب نظر بدانند. برای مثال این افراد درباره این که مردم به چه کسی رای بدهند، به چه کسی اعتراض کنند، چرا فلانی آن حرف را زد یا اینکه چرا وضعیت فلان است و چرا آن طور است و این طور است نظر می‌دهند. این افراد به دلیل سلبریتی بودن به خود اجازه می‌دهند که در هر حوزه ورود کنند و کسی هم کاری به کارشان ندارد.

او همچنین می افزاید: منتقد باید منصف باشد و اگر حتی یک نمونه خوب در میان این آثار وجود داشت به آن اشاره می‌کردم، اما واقعا شعر یا داستان چشمگیری در آثار این افراد دیده نمی‌شود. در همین راستا در روزهای اخیر شاهد انتشار کتابی از سوی صابر ابر به نام «تا هفت خانه آن‌ورتر» بودیم که او در این اثر به سراغ مستندنگاری در حوزه آشپزی رفته است.

در ادامه این یادداشت می خوانیم:

وقتی آدم به بعضی از این کتاب‌ها برخورد می‌کند، مغزش سوت می‌کشد که این افراد تعریف کتاب و کاربرد آن را پیش خودشان چه تفسیر کرده‌اند و با چه اعتماد به‌نفسی اسم‌شان بهانه‌ای شده تا در هر بازاری سرک بکشند، حتی بازار کتاب.

دارابیان در تأکید بر نقد خود نوشته است:

آنجایی قضیه دردناک است که این افراد کتابی را که هدف از نگارش آن را حفظ میراث بومی اعلام کرده‌اند، با قیمت سه میلیون ریال (۳۰۰ هزار تومان) ‌ راهی بازار نشر می‌کنند و به این موضوع فکر نمی‌کنند که خانواده‌هایی که فرزندان‌شان طرفدار آقای بازیگر هستند در این شرایط ویژه اقتصادی باید ۳۰۰ هزار تومان پول هزینه کنند تا فرزندشان بتواند در مراسم جشن امضای آقای بازیگر حضور داشته است. آقای بازیگری که حتی برای کافه خود هم ورودی گذاشته است تا هر کسی که می‌خواهد به کافه آقای فلان برود پول بپردازد و خدایی نکرده مفت و مجانی به کافه نیاید و یک قهوه ۲۰ هزار تومانی بخورد و برود.

او همچنین می گوید:

در این یادداشت می‌خواهم از این دوستان خواهش کنم که دست از سر کتاب و ادبیات بردارند که این حوزه‌ به اندازه کافی مشکل دارد؛ اگر واقعا به فکر کمک به وضعیت مطالعه در کشور هستند، مثل سایر همکاران خود کتاب بخوانند و آثار خوب را به مخاطبان معرفی کنند؛ کاری که چند سالی است از سوی برخی هنرمندان مانند پرویز پرستویی، مهدی پاکدل و مهراوه شریفی‌نیا در حال انجام است.

*ما قضاوت درباره محتوای این نقد را به عهده مخاطبان محترم وا می گذاریم.

برخی رسانه ها گزارش داده اند که کتاب صابر ابر از بسیاری از رمان های شهیر ایرانی، چند ده برابر گرانتر است…

***

کتاب صابر ابر کتاب تا هفت خانه آن ورتر شغل بازیگران سلبریتی بیسواد تازه های نشر کتاب بیوگرافی صابر ابر اینستاگرام صابر ابر اخبار کتاب اخبار سلبریتی ها

همچنین نادر فتوره چی نوشت:

خشم و هیاهو(فاکنر):۱۰دلار
اتوپیا(تامس مور):۵دلار
فلسفه غرب(راسل):۱۵دلار
در انتظار گودو(بکت):۱۳دلار
خاطرات(چرچیل):۱۲دلار
پدیدارشناسی روح(هگل):۱۰دلار
پیرمرد و دریا(همینگوی):۱۱دلار
بیگانه(کامو):۱۱دلار
سرمایه(مارکس):۱۴دلار

دلنوشته‌های اینستاگرامی صابر ابر: ۲۳ دلار!
#سفره_ابتذال

کتاب صابر ابر کتاب تا هفت خانه آن ورتر شغل بازیگران سلبریتی بیسواد تازه های نشر کتاب بیوگرافی صابر ابر اینستاگرام صابر ابر اخبار کتاب اخبار سلبریتی ها

منبع : مشرق نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ