از آخرین وضعیت پتروشیمی داراب چه خبر؟

0

طرح احداث پتروشیمی داراب همراه با ۳ پتروشیمی جهرم، فسا و فیروزآباد در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید؛ کلنگ این پروژه در سال ۱۳۸۶ با وعده بهره برداری آن در ۴ سال به زمین خورد.

جدول زیر بر اساس آمار منتشر شده در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت ملی پتروشیمی درباره‌ی شرایط کنونی پتروشیمی داراب گردآوری شده است:

مجمع پتروشیمی داراب شرکت سرمایه گذاری مهد امید آرین سود سهام پتروشیمی داراب تحلیل پتروشیمی داراب پروژه های نیمه تمام کشور پروژه های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا پتروشیمی های در حال ساخت پتروشیمی فیروزآباد بزرگترین پروژه های ایران اخبار مهم بورس اخبار فرابورس اخبار فارس اخبار داراب اخبار پتروشیمی

پتروشیمی داراب نه تنها طی ۴ سال ساخته نشد بلکه امروز بعد از ۱۰ سال بدون هیچ بیشرفتی به صورت زمین خالی باقی مانده است.

فرماندار داراب در تابستان سال جاری بیان کرد: طی این ۱۰ سال برای این پروژه پتروشیمی داراب حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما اخیراً خبر جابجایی و تعطیلی آن بعد از ۸ سال به گوش می رسد.

برای بسیاری این سوال ایجاد می شود که چرا باید بعد از ۱۰ سال و با صرف هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان برای پتروشیمی داراب، صحبت از تعطیلی و انتقال آن باشد.

وضع کنونی پروژه پتروشیمی داراب از تصویب تبلیغاتی و سیاسی این طرح نشئت می گیرد. تصویب سیاسی این طرح فرصتی برای انجام مطالعات زیست محیطی و اقتصادی باقی نگذاشت.

تامین آب پتروشیمی داراب به هر قیمت!

یکی از مشکلات اصلی این طرح می توان به نبود آب کافی در شهرستان داراب برای تامین آب این پتروشیمی اشاره کرد. حجم آب مورد نیاز این پتروشیمی ۱۷ میلیون لیتر در شبانه روز است که این حجم از آب، با مقدار آب مصرفی حدود نیمی از جمعیت ۲۰۰ هزار نفری شهرستان داراب در شبانه روز برابر است.

البته مسئولان شهرستان داراب از تأمین این حجم عظیم آب مورد نیاز پتروشیمی از ۴ منبع آبی سد سلمان فارسی، سد رودبال، پساب فاضلاب و آبشار فدامی خبر داده اند. اما صحبت از انجام چنین اقدامی در وضع وخیم کنونی کشور در زمینه آب، از عدم وجود یک نگاه آینده نگرانه و ملی حکایت دارد.

قابل ذکر است در کشورهای پیشرفته دنیا احداث پتروشیمی های آب بری چون پتروشیمی داراب همواره در کنار دریا انجام می شود.

بنابراین احداث پروژه ای که از اساس غیر کارشناسانه بوده، نه تنها چاره مشکلات شهر و استان نخواهد بود، بلکه هر روز مشکلی بر مشکلات آن خواهد افزود.

هزینه ۱۰۰ میلیارد تومانی که تاکنون صرف طرح بدون پیشرفت پتروشیمی داراب شده است، خود به تنهایی می توانست طرح های مناسبی را اجرایی کند.

امروز نیز مسئولان و نمایندگان این شهرستان باید برای خروج مردم از بلاتکلیفی، در مورد پتروشیمی داراب شفاف سازی کنند و با تعیین تکلیف این پتروشیمی با تعریف اشتباه، به دنبال اجرای طرح های مناسب در منطقه باشند.

***

طرح پلی اتیلن سنگین داراب که در کیلومتر ۱۸ جاده داراب – شیراز در استان فارس و به مساحت ۱۲۰ هکتار از سال  ۹۱ به پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیا شروع شده و تا اسفند ۱۳۹۵ تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است سرمایه گذاری مهد امید آرین ۵۹.۳۷ درصد، بانک صادرات ۱۹.۸۹درصد، سایر سهامداران ۲۰.۷۵ درصد در این طرح مشارکت داشته اند.

فرماندار داراب در تابستان سال جاری بیان کرده بود طی این ۱۰ سال برای این پروژه پتروشیمی داراب حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ اما اخیراً خبر جابجایی و تعطیلی آن بعد از ۸ سال به گوش می رسد.برای بسیاری این سوال ایجاد می شود که چرا باید بعد از ۱۰ سال و با صرف هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان برای پتروشیمی داراب، صحبت از تعطیلی و انتقال آن باشد.

وضع کنونی پروژه پتروشیمی داراب از تصویب تبلیغاتی و سیاسی این طرح نشئت می گیرد. تصویب سیاسی این طرح فرصتی برای انجام مطالعات زیست محیطی و اقتصادی باقی نگذاشت.

در تاریخ ۱۳۹۷/۰۲/۱۰ پتروشیمی داراب اقدام به شفاف سازی در سامانه کدال کرد

متن شفاف سازی پتروشیمی داراب به قرار ذیل است

پتروشیمی داراب به عنوان سهامدار اصلی شرکت پتروشیم فیروز آباد و الفین ۱۴ می باشد و هرگونه پیشرفت در پتروشیمی های یاد شده پیشرفت در این شرکت می باشد . لذا با شروع به کار الفین ۱۴ در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۶ ضمن بر طرف شدن کلیه مشکلات مطرح شده در گذشته ، باعث امید برای حرکت در سایر پروژه ها شده است . همچنین با توجه به هماهنگی انجام شده با مدیران بانک های عامل ، گشایش اعتبار در سال ۱۳۹۶ انجام و در سال ۱۳۹۷ روند اجرایی کار سرعت بیشتری گرفته است . اطلاع رسانی در خصوص روند اجرایی و … از طریق سایت رسمی این شرکت صورت می پذیرد و هرگونه اطلاع رسانی دیگری در این خصوص غیر موثق می باشد .

اما چند روز بعد به تاریخ  اول تیرماه ۱۳۹۷ خبرگزاری مهر خبر از نشست بررسی مشکلات احداث ۴ طرح پتروشیمی در شهرستان های فیروزآباد، فسا، داراب و جهرم در استان فارس (سه شنبه، ۲۹ خردادماه) با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر نفت، نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء نماینده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و همچنین نمایندگان این ۴ شهر آقایان کوروش کرم پور، محمد جواد جمالی نوبندگانی، رضا انصاری و محمدرضا رضایی کوچی و مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی خبر داد.

سردار کریمی نماینده قرارگاه خاتم الانبیاء در این نشست گفته بود که  احداث پتروشیمی در این ۴ شهر برای قرارگاه خاتم الانبیاء صرفه اقتصادی ندارد، اما قرارگاه می تواند ۷۰ درصد نیروی شاغل در پروژه الفین عسلویه را به ۴ شهر فسا، فیروزآباد، جهرم و داراب اختصاص دهد و در این ۴ شهر صنایع پایین دستی ایجاد کند.

لاریجانی نیز گفته بود ستاد اجرایی فرمان امام و قرارگاه خاتم الانبیاء پیشنهادهای خود را برای ایجاد طرح های جایگزین ارائه دهند .

جعفر قادری نماینده ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره)، در این نشست اظهار داشت: پیشنهاد ستاد احداث ۲ واحد پلی اتیلن در فیروزآباد، یک واحد پلی اتیلن در جهرم و ایجاد دو واحد صنایع پایین دستی در داراب و فسا است.

بحث و بررسی های فراوانی پیرامون چگونگی احداث این ۴ طرح پتروشیمی در شهرستان های فیروزآباد، فسا، داراب و جهرم صورت گرفت که در نهایت بنابر دستور رئیس قوه مقننه مقرر شد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و قرارگاه خاتم الانبیاء ظرف یک هفته آینده پیشنهادهای خود را به صورت مکتوب برای ایجاد طرح های جایگزین در حوزه صنایع پایین دستی و متناسب با سرمایه طرح های گذشته در ۳ فاز حداکثر دو ساله به صورت مکتوب ارائه دهند تا پس از بررسی توسط نمایندگان این ۴ شهر تصمیم نهایی اتخاذ شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ