بازدهی منفی بیش از ۹۰ درصدی سهامداران در زمستان ۹۲

0
میزان بازدهی سرمایه سهامداران در بازار سرمایه طی فصل زمستان (از ابتدای دی ماه تاکنون) مطابق نمودار زیر تخمین زده شده است.
شاخص کل بورس در مورخ ۱۷ بهمن سال ۹۲ به میزان ۸۲۲۱۴ واحد بوده و با گذشت یک ماه در مورخ ۱۷ اسفند ماه سال جاری به میزان ۷۸۲۳۱ واحد رسیده است بطوریکه طی مدت مذکور شاهد بازدهی منفی ۵.۰۹ درصدی شاخص کل هستیم.

 میزان بازدهی سرمایه سهامداران در بازار سرمایه طی فصل زمستان (از ابتدای دی ماه تاکنون) مطابق نمودار زیر تخمین زده شده است.

تحلیل برتر بورس بهترین سایت تحلیل بورس بازدهی سهام بازدهی بورس

براساس این گزارش از مجموع ۱۰۷۰۹ آراء، بیش از ۹۰ درصد سهامداران در فصل زمستان با بازدهی منفی سرمایه مواجه شدند که ادامه این روند، می تواند عاملی برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه شود و سرمایه گذاران نسبت به بازار سرمایه بی اعتماد شوند. همچنین در شرایط نزول پی در پی شاخص کل بورس بروز رفتارهای هیجانی بیشتر شده و سهامداران بدون تحلیل و مطابق صف های خرید و فروش رفتار می کنند و در نتیجه باعث افت بیشتر شاخص کل می شوند.

براساس گزارش مذکور، ۶۴.۵۳ درصد سهامداران طی مدت مذکور، با زیانی بیش از ۳۰ درصد مواجه شده اند در حالیکه شاخص کل در فصل زمستان تا به امروز به میزان ۱۲.۱۳ درصد افت داشته است و این نشانگر این است که شاخص کل، بیانگر کلیت وضع بازار نمی باشد. بنابراین لزوم تعریف شاخص کل با معیار محاسباتی جدید کاملاً مملوس است.

همچنین با توجه به اینکه بازار سرمایه پس از دوره صعود شاخص، شاهد این افت شدید می باشد به نظر می رسد بازار سرمایه قبل از افت و در اوایل شرایط نزولی، حمایت بیشتر مسئولین را در جهت صیانت از سرمایه سهامداران می طلبید و شاید اگر حمایت بیشتری از جانب مسئولین بازار سرمایه در جهت حمایت از بازار صورت می گرفت شاهد متضرر شدن سهامداران در این مدت نبودیم.

در خاتمه پیشنهاد می شود چنانچه سهامداران بازار سرمایه صبر و تأمل بیشتری توأم با تحلیل برای معاملات خرید و یا فروش سهام خود داشته باشند و از بروز رفتارهای هیجانی و غیر منطقی بپرهیزند، می توانند از متضرر شدن خود جلوگیری کرده و از بازدهی مطلوبی برخوردار شوند.

بورس نیوز

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ