پاسخ جالب کیهان به سخنان روحانی + عکس

0

سخنان روز گذشته رئیس‌جمهور در اختتامیه جشنواره مطبوعات در حالی بر مدار انتقاد به رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های منتقد دولت متمرکز بود و در عین حال از برخورد با رسانه‌های به اصطلاح همراه با دولت گلایه شد که شواهد و قرائن غیرقابل انکار نشان می‌دهد این همه ماجرا نیست و باید «قانون» فصل‌الخطاب قرار بگیرد.

کیهان روزنامه کیهان جشنواره مطبوعات تیتر کیهان

در تمامی ماه‌های اخیر اگر با دو روزنامه مدعی همراهی با دولت برخورد قضایی شده است مطابق با نص قانون بوده است چرا که یک روزنامه در مقاله‌ای موهن به ساحت امامت و ولایت هتک حرمت کرده بود و روزنامه دیگر که اخیرا توقیف شد به حکم قرآنی قصاص حمله کرده بود و آن را غیرانسانی دانسته بود!
پرسش این است که  با این اقدامات وقیحانه و هتک حرمت مقدسات چگونه باید برخورد می‌شد؟ مگر نه اینکه «قانون» فصل‌الخطاب است و نه سلایق سیاسی؟ بنابراین اگر مشکلی بوده عبور از قانون و مقدسات بوده است و طبیعی است که نهادهای ذیربط باید به وظیفه قانونی‌شان در برخورد با چنین نشریاتی عمل می‌کردند.

به عبارت دیگر؛ مطبوعات طبق قوانین موضوعه دارای «حقوق» می‌باشند ولی باید «حدود» را نیز رعایت کنند.
از سوی دیگر؛ مقارن با این فضا با برخی از نشریات و مطبوعات منتقد دولت در ماه‌های اخیر از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات برخورد شده است. یک نشریه انقلابی و اصولگرا در همین دولت توقیف شده است و دو نشریه دیگر تذکر جدی از هیئت نظارت بر مطبوعات گرفتند و پرونده آنها را به قوه قضائیه ارسال کرده‌اند.
همچنین در حالی گفته می‌شود؛ «منتقدان دولت آزادند و آزاد خواهند بود» که این منتقدان با شکایت‌های قضایی از نهاد نزدیک به دولت مواجه شده‌اند.

ضمن آنکه در موضوعاتی چون نقد توافق ژنو یا پرونده کرسنت، به منتقدان تذکرهای محرمانه داده شده است.
بنابراین انتقاد از رسانه‌ها یا تعیین میزان برخورد با رسانه‌های منتقد یا حامی دولت تنها و تنها باید به دور از سلایق سیاسی و مبتنی بر «قانون» باشد. و بدون شک انتظار از دولتی که خود را دولت حقوقدانان می‌داند بیشتر است.

 سخنان انتقادی رئیس‌جمهور
رئیس‌جمهور در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گفت: بگذاریم میدان قلم و بیان باز باشد تا حقایق برای مردم جامعه تبیین شود؛‌ البته آزادی بیان باید با در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی، دینی، مذهبی و اجتماعی آن کشور باشد.

وی با بیان اینکه دولت معتقد به آزادی مسئولانه است، افزود: در همه جوامع اصول، ارزش‌ها و مقدسات وجود دارد که باید مورد احترام همگان قرار گیرد و اگر رسانه‌ای بخواهد این اصول را مراعات نکند بی‌تردید آن رسانه ارتباط خود با جامعه را تضعیف و یا قطع نموده است.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: مقدسات دینی و مذهبی ارزش‌های فرهنگی، ملی و حتی قومی باید مورد احترام همگان باشد و شما می‌بینید که حساسیت‌ها امروز برای توابع، قومیت‌ها و ایلات آن قدر است که با کوچکترین خطایی جمع قابل ملاحظه‌ای می‌شورند.
وی با اشاره به انتقادها از فضای فرهنگی کشور، تصریح کرد: چرا نتوانستیم بعد از ۳۵ سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی کشور رضایت داشته باشند؟؛ اگر با فشارها و شیوه‌های پلیسی مسئله فرهنگی حل شده بود امروز نباید پس از گذشت آن دوران نگران فرهنگ جامعه می‌بودیم.

روحانی مشکل اعتیاد، طلاق، اختلافات اجتماعی، نادیده گرفتن قواعد بازی در مسائل سیاسی و دیگر مشکلات اخلاقی کشور را به دلیل ضعف در مسئله فرهنگ دانست و ادامه داد: البته خوشحالم که وزیر ارشاد به ندای رهبر انقلاب بلافاصله پاسخ داد اما باید پرسید چه مقدار از مسائل فرهنگی در اختیار وزیر است و چه مقدار بودجه فرهنگی در اختیار دولت قرار دارد؟
وی با بیان اینکه نیازی به اسم بردن از این مراکز وجود ندارد، ادامه داد: بودجه عظیم فرهنگی در اختیار بخش‌هایی است که لااقل تحت نظارت قوه مجریه نیستند.

روحانی اضافه کرد: دولت یکی از وظایف خود را ایجاد تعادل و توازن در عرصه مطبوعات می‌داند و معتقد است که فرهنگ باید به اصحاب آن یعنی اندیشمندان و انجمن‌‌های تخصصی و حرفه‌ای واگذار شود.
وی با بیان اینکه ما آزادی مسئولانه همه رسانه‌ها را ارج می‌نهیم، ادامه داد: از همه صاحبان قلم می‌خواهیم که برای آنکه اذهان عمومی در مسیر مصالح ملی قرار گیرد واقعیت‌ها را به مردم بگویند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه چرا برخی مطبوعات دارای دژ پولادین هستند و هیچ کس از قوه اجرایی و قضایی جرأت نمی‌کند به آنها نزدیک شود، گفت: بالاتر از دژ پولادین این مطبوعات خود را قیم برای دولت، احزاب، جناح‌ها و حتی مردم می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه هر کس خطا کرد باید با خطاکار برخورد شود و هیچ کس نباید خود را در حصار امن احساس کند، ادامه داد: دولت معتقد است توقف‌ها و توقیف‌ها آخرین راه حل است نه اولین آن.
رئیس‌جمهور افزود: اگر کسی به مقدسات و منافع ملی توهین می‌‌کند باید با او برخورد شود نه اینکه در قدم اول رسانه توقیف گردد.
وی تصریح کرد: منتقدان و مخالفان این دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان و دوستان دولت نیز آزاد باشند.

روحانی با بیان اینکه بزرگترین قدرتی که می‌تواند با فساد مبارزه کند رسانه‌ها هستند، ادامه داد: نام افراد مفسد نباید در جیب رئیس‌جمهور باشد بلکه نام این افراد و ویژه‌خواران باید در سر  زبان خبرنگاران قرار گیرد.
روحانی با تاکید بر اینکه هر مقدار فشار بیشتری بر دولت وارد شود دولت بر اجرای این وعده مصمم‌تر خواهد بود، اظهار داشت: نباید بگذاریم برخی تنگ‌نظری‌ها و سلیقه‌ورزی‌ها و ابهام‌های قانونی اجازه دهد سلیقه‌های سیاسی در مسائل فرهنگی و ارتباطاتی حاکم شود.

 تجلیل رئیس‌جمهور  از برگزیدگان جشنواره مطبوعات

حجت‌الاسلام روحانی در آئین اختتامیه بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی در تالار وحدت تهران، از ۴ برگزیده این جشنواره تجلیل کرد.
گفتنی است؛ همسر خبرنگار شهید غلامرضا نامدار محمدی، احمد سمیعی گیلانی به عنوان نماد پاکیزه‌نویسی، فرج‌الله صبا به عنوان پیشکسوت مطبوعات و پرویز خرسند به عنوان چهره برجسته مطبوعاتی، برگزیدگانی هستند که رئیس‌جمهور از آنها تجلیل کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ