چگونه در بورس درست سرمایه گذاری کنیم؟

0

تقریبا همه  افراد در زندگی به دنبال یک راه سریع و آسان برای ثروت شدن هستند و در حقیقت طبیعت انسانی به این شکل است که به طور مداوم در جست و جوی راحت ترین راه برای کسب سرمایه است.

برای دستیابی به موفقیت واقعی در بازار سرمایه گذاری باید در کنار داشتن ابزار قوی به دو عامل زمان و علاقه به شدت توجه کرد. همچنین اجتناب از ریسک های مالی غیرضروری و دادن اجازه به پول، که در دوره های از سال برای شما کار کند، می تواند تأثیر به سزایی در سرمایه گذاری داشته باشد.

باید در نظر داشت که همه افرادی که در بازار بورس اوراق بهادار خرید و فروش می کنند و سود به دست می آورند موفق نیستند، بلکه از تجارب سرمایه گذاران دیگر استفاده کرده و این سودها را به دست می آورند. کسانی در بازار موفق به شمار می آیند که بتوانند استراتژی خود را داشته باشند و به میزان بیشتری نسبت به بقیه افراد سود به دست آورند.

برای اینکه در بازار بورس اوراق بهادار بتوان به  صورت صحیحی سرمایه گذاری کرد باید همواره نکات مهمی که در بازار و بر فرد سرمایه گذار تأثیرگذار است را مشخص کرده و آن را مدنظر قرار داد. همچنین نکاتی را خود فرد باید همواره رعایت کند تا به بهترین شکل بتواند در بورس اوراق بهادار فعالیت داشته باشد. این نکات معمولاً به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول نکاتی است که همواره در کتاب ها یا وب سایت ها به کرات گفته می شود و همچنین در بازار بورس نیز ملموس تر هستند. اما گروه دوم نکات بسیار مهمی است که همواره از دید کسانی که می خواهند وارد بورس شوند نادیده گرفته می شود.

تنظیم اهداف بلندمدت

چرا شما به بازار بورس اوراق بهادار فکر می کنید؟ آیا شما در شش ماه آینده، یک سال آینده یا پنج سال آینده به پول نقد نیاز دارید؟ آیا برای بازنشستگی خود یا خرید ملک پس انداز می کنید؟ این ها و امثال این  موارد سؤالاتی است که باید از خود بپرسید و جواب مطابق با واقعیت به آن دهید تا بتوانید قبل از سرمایه گذاری اهداف و زمان احتمالی که در آینده به آن منابع مالی نیاز دارید را مشخص کنید. اگر مطمئن هستید که تا چند سال آینده به پول نقد زیادی نیاز ندارید آنگاه می توانید با خیال آسوده تر و استرس کمتر آن را در بازار بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری کنید و دقیقاً همین اهداف بلندمدت را برای سرمایه گذاری در بورس نیز پیاده سازی کنید، تا بر اساس آن در این بازار استراتژی تعیین کرده و حرکت کنید. باید در بورس اوراق بهادار برنامه زمانی مشخص کنید و نوع بازگشت سرمایه را نیز تعیین کند، زیرا همین نکات پیش  پا افتاده اما بسیار مهم اکثراً موردتوجه قرار نمی گیرد و دلیلی بر اشتباهات آینده می شود.

بهتر است بدانید که رشد سبد سهام شما در بورس اوراق بهادار به سه عامل بستگی دارد. این سه عامل عبارت است از مقدار سرمایه ای که سرمایه گذاری می کنید، مقدار درآمد خالص سالانه از سرمایه گذاری و تعداد سال های سرمایه گذاری. باید در نظر داشته باشید به هر مقداری که می توانید باید شروع به پس انداز کنید و بازده شما مطابق با فلسفه ریسک شما تعریف می شود.

دانستن میزان تحمل ریسک خود

تحمل ریسک یک ویژگی ذاتی و روان شناختی است اما به طور مثبت تحت تأثیر تحصیلات، درآمد و ثروت قرار می گیرد و رابطه عکس با سن دارد. تحمل ریسک به این معناست که در هنگام خطر میزان اضطراب و تحمل خطر برای شما چه مقدار است. به عبارت دیگر آیا شما ۱۰۰ دلار برای کسب ۱۰۰۰ دلار ریسک می کنید یا ۱۰۰۰ دلار برای کسب ۱۰۰۰۰ دلار ریسک خواهید کرد؟ این یعنی تحمل ریسک. درکی که از احساس خود نسبت به سرمایه گذاری دارید بسیار مهم است، زیرا همان طور که اطلاعاتی همچون قیمت خرید و فروش سهام، نوسانات بازار و غیره را بررسی می کنید باید میزان اضطراب و تحمل ریسک خود را در شرایط مختلف بدانید تا تحت تأثیر نوسانات معامله قرار نگرفته و تصمیم اشتباهی را اتخاذ نکنید. در حقیقت با درک تحمل ریسک خود می توانید از سرمایه گذاری هایی که باعث اضطراب می شود جلوگیری کنید، زیرا اضطراب باعث ترس می شود و می تواند مانع از انجام معاملات دیگر شود که امکان سودآوری را برای شما به همراه داشته باشد.

تحمل ریسک یک ویژگی ذاتی و روان شناختی است اما تحت تأثیر تحصیلات، درآمد و ثروت قرار می گیرد و رابطه معکوسی با سن افراد دارد. موضوع میزان تحمل ریسک شما در نوع و میزان سرمایه گذاریتان در بازار بورس بسیار موثر است.

تحمل ریسک یک ویژگی ذاتی و روان شناختی است اما تحت تأثیر تحصیلات، درآمد و ثروت قرار می گیرد و رابطه معکوسی با سن افراد دارد. موضوع میزان تحمل ریسک شما در نوع و میزان سرمایه گذاریتان در بازار بورس بسیار موثر است.

کنترل احساسات در بازار بورس اوراق بهادار

یکی از بزرگ ترین موانع کسب سود سهام در بازار بورس اوراق بهادار، عدم توانایی کنترل احساسات و تصمیم گیری منطقی است. قیمت سهام شرکت ها در کوتاه مدت عکس احساسات جامعه سرمایه گذار بوده و معمولاً وقتی اکثر سرمایه گذاران نسبت به شرایط یک شرکت نگران هستند قیمت سهام آن کاهش یافته و وقتی در مورد آینده شرکت احساس مثبت دارند قیمت سهام تمایل به افزایش دارد. قیمت سهام یک شرکت همواره در حال نوسان است و تغییرات کوتاه مدت قیمت تحت تأثیر شایعات، گمانه زنی ها و امیدها بوده که جایگزین منطق، تحلیل سیستماتیک و چشم انداز شرکت می شود. پس در این میان علاوه بر تحلیل درست، کنترل احساسات نیز نقش مؤثری در تصمیم گیری های سرمایه گذار دارد. هنگامی که یک سهم را خریداری می کنید باید دلایل منطقی داشته باشید و با تحلیل مناسب حد ضرر خود را در ابتدای کار مشخص کنید یعنی تعیین کنید که اگر قیمت به این نقطه خاص رسید با پذیرش مقدار مشخص ضرر، از آن معامله بیرون آیید و سهام را بفروشید زیرا اگر این کار را نکنید، تحت تأثیر احساسات، ممکن است حد ضرر خود را افزایش دهید و ضرر سنگین تری را متحمل شوید. درنتیجه کنترل احساسات در بازار بورس اوراق بهادار عاملی مهم و حیاتی است.

از مهم ترین عوامل می توان به کنترل احساسات فرد معامله کننده و همچنین شناخت میزان ریسک پذیری اشاره کرد که تأثیر زیادی درنتیجه حاصل شده در این بازار دارد. این نکات مهم براثر درگیری افراد در نوسانات بازار فراموش می شود اما برای موفقیت در بازار بورس اوراق بهادار باید همیشه آن ها را به خاطر داشت.

منبع: سنا

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ