جزییات شکایت ۸۵۰۰ نفر از شرکتهای پیش فروش کننده خودرو

2

جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص پرونده‌های پیش‌فروش خودرو، از مفتوح شده ۱۷ پرونده در دادسرای تهران خبر داد و در توضیح گفت: پرونده نگین‌خودرو با ۳ هزار و ۵۱۹ شاکی،  بدهی ۴۰ میلیارد تومان دارد. پرونده پاسارگاد خودرو ۶۳۵ شاکی، دو محکوم زندانی و ۷ میلیارد بدهی دارد. شرکت پارس خلیج خودرو سه نفر محکوم و ۲۵۵ شاکی دارد که البته این سه پرونده به صدور حکم منتهی شده است.

وی با اشاره به پرونده‌های مفتوح پیش‌فروش خودرو در دادستانی تهران گفت: شرکت آرمان پرشین پارس ۹ متهم، ۹۲۰ شاکی و صد میلیارد تومان بدهی دارد، در پرونده شرکت عظیم‌خودرو ۲۰ شاکی، ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد، شرکت داتیس خودرو، ۸۲ شاکی ، دنیز خودرو، ۱۸۶ شاکی و ده میلیارد تومان بدهی، رامک خودرو، ۳ متهم و ۱۱۵ شاکی و حدود ۶ هزار پیش‌فروش خودرو و دارای ۱۱۹  میلیارد تومان بدهی میباشد.

وی ادامه داد: در شرکت مفتاح رهنورد مربوط به خودروهای وارداتی، تا کنون هزار و ۲۶۷ نفر شکایت خود را ثبت کرده‌اند. در پرونده پاکرو سبز قشم هزار و ۱۷۰ دستگاه خودرو پیش‌فروش شده است. شرکت کیمیا خودرو هزار نفر شاکی و۱۱ میلیارد تومان بدهی دارد. هم چنین پرونده مهرخودروی گسترطوس با ۱۲۳ شاکی و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی و دویست نفر از شکات در شرکت های آرکافاتح، شمیران خودرو و سورنا خودرو دو میلیارد تومان مطالبه دارند که تمام پرونده‌های فوق در دادسرای تهران در حال رسیدگی است.

دادستان تهران تصریح کرد: حداقل ۸۵۰۰ نفر در پرونده‌های پیش­فروش خودرو شاکی هستند و ۴۹۰ میلیارد تومان ادعای پول اتومبیل­ها شده است.

جعفری دولت‌آبادی با طرح این سوال که چه کسی باید بر شرکت‌های لیزینگ نظارت کند، تصریح کرد: چرا باید شرکت‌های خودرو این‌گونه بی­‌محابا خودرو پیش‌فروش کرده و مردم را گرفتار کنند و نهایتا آن‌ها برای وصول طلبشان تجمع کنند. قوه قضاییه در واگذاری ماشین، اخذ وجه و تشویق مردم برای خرید خودرو نقشی نداشته است؛ اما امروز مانند موسسات پولی و مالی باید جوابگوی مردم باشد و تا زمانی که این اقدامات پیشگیرانه به وظایف دستگاه‌های دولتی و ساختار مبارزه با فساد اضافه نشود، این روند ادامه دارد.

وی پرونده‌های پیش فروش خودرو را دومین تجربه تلخ کشور بعد از موسسات مالی عنوان کرد و افزود: پلیس و دادستان‌ها باید وقتی با آگهی‌های پیش فروش خودرو مواجه می­شوند، به سراغ آن‌ها بروند و مجوزها را بررسی کنند چرا که شرکت های لیزینگ طبق قانون باید از بانک مرکزی مجوز بگیرند.

دادستان تهران تاکید کرد: اقدامات پیشگیرانه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و دادستان‌های شهرستان‌ها از پلیس و مسئولان محلی بخواهند این موضوع را مد نظر قرار داده و هر نوع آگهی، بیلبورد تبلیغ مبنی بر پیش­فروش خودرو را بررسی کنند.

وی در این زمینه با یادآوری پرونده سکه ثامن تصریح کرد: متهم در شهر کوچک بناب سایت خرید و فروش سکه طراحی کرده بود اما هیچ کس به سراغ این فرد نرفت و وقتی از کشور خارج شد مردم فهمیدند که پول‌هایشان رفته و موضوع مورد توجه قرار گرفت.

دادستان تهران بر لزوم توجه و حساسیت نسبت به این قبیل موارد تاکید کرد و خاطرنشان نمود: براساس اعلام رئیس پلیس فتای ناجا ۹ سایت مشابه سکه ثامن تخلفاتی را انجام می‌دهند که نامه­ای در این زمینه برای وزیر صنعت ارسال شده است.

جعفری دولت‌آبادی ادامه داد: اقداماتی همچون نظارت دستگاه‌ها برانجام وظایف عوامل اجرایی و یا نظارت بانک مرکزی در مسئله ارز یا نظارت وزارت صمت در عرضه ورود کالا جزء وظایف ذاتی دادستانی نیست اما زمانی به ما مربوط می‌شود که مشکل احتکار کالا یا اخلال ارز نمود پیدا کند، بنابراین انجام وظایف ذاتی  و نظارت دستگاه‌ها به مبارزه با فساد کمک می‌کند.

منبع : خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

نظرات شما ( 2 )
  1. ميلاد می گوید

    متاسفانه امثال داتیس خودرو همچنان به پیش فروش خودرو در سایه الطاف خفیه!! مشغول اند و به ریش ملت می خندند

  2. بهرام می گوید

    پاکرو سبز قشم هیچکدام از خودروهای سال ۹۶ و ۹۷ رو از هیوندایی موتور وارد نکرده، از گری مارکت زیر استاندارد ایران با قیمت بسیار پایینتر وارد کرد. جرم اینکار برای یک “نمایندگی انحصاری” بسیار بالاتر از پیش فروش غیرقانونی است، چراکه خطر جانی برای راننده و سرنشینان آن در جاده های ایران را خواهد داشت، خیلی از قطعات خودروهای گری مارکت هیوندایی موتور، چینی هستند برای همین تا حدود ۷ هزار دلار ارزانتر است. اسناد این واردات را شرکت ورکان پارس، اخذ کننده نمایندگی برای پاکرو دراختیار دارد، اگر بصورت قانونی درخواست کنند، شرکت ورکان در اختیار آنها خواهند گذاشت.