چشمه های قیر ایران را بیشتر بشناسید +تصاویر

0

کشور ما از نظر منابع معدنی بسیار غنی است و این امر یکی از امتیاز‌های کشورمان محسوب می شود. به عنوان نمونه در برخی از نقاط کشورمان چشمه‌های قیری می‌جوشند که ثروتی خدادادی به حساب می‌آیند. چشمه قیر پدیده‌ای نادر، اما طبیعی است که در خلال آن، قیر طبیعی همانند یک چشمه‌ جوشان از داخل زمین می‌جوشد و گاهی با چشمه آبی که ممکن است در کنارش باشد، مخلوط می‌شود و از بالا به طرف پایین سرازیر می‌شود.

عجایب طبیعی چشمه قیر رامهرمز چشمه قیر دهلران جاهای دیدنی ایلام جاهای دیدنی ایران اخبار رامهرمز اخبار دهلران اخبار ایلام

یکی از چشمه‌های قیر کشور ما در شهرستان رامهرمز قرار گرفته‌ است. این چشمه‌ها در دو طرف یک مسیل کم‌آب هستند که به شکل تنور‌های نانوایی دیده می‌شوند. این چشمه که با نام چشمه قیر ماماتین شناخته می‌شود، براساس باور‌های اساطیری افراد بومی، خون اژد‌هایی است که در جنگ با اسفندیار به هلاکت رسید.

عجایب طبیعی چشمه قیر رامهرمز چشمه قیر دهلران جاهای دیدنی ایلام جاهای دیدنی ایران اخبار رامهرمز اخبار دهلران اخبار ایلام

چشمه قیر ماماتین از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامهرمز به حساب می‌آید و نامش در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

یکی دیگر از چشمه‌های قیر کشورمان در ۷ کیلومتری شهر دهلران استان ایلام قرار گرفته است. این چشمه قیر با مساحتی بالغ بر ۸۵ هکتار از یک چشمه اصلی و ۳ چشمه فرعی تشکیل شده است. دهانه چشمه قیر دهلران ۹ متر است. نام این چشمه نیز همچون چشمه قیر ماماتین در فهرست آثار ملی کشورمان ثبت شده است.

چشمه قیر روان

برای رسیدن به این چشمه سیاه‌رنگ باید از شهر دهلران به سمت بوستان جنگلی آبگرم رفت. در منطقه دشتی، پایین دامنه سیاه کوه. پس از طی چند کیلومتر در داخل بوستان در سمت راست جاده تابلویی وجود دارد که مسیر چشمه قیر را نشان می دهد. پس از آن دیگر هیچ نشانی وجود ندارد و باید مسیر را با استفاده از حس جهت‌یابی یک گردشگر و یا شاید نادر مسافران احتمالی یافت. بخش مشکل مسیر پایین رفتن از دیواره یک رودخانه فصلی و بالا آمدن از سوی دیگر آن است. (هرگز در هنگام بارندگی این راه را امتحان نکنید.) در حدود ۳۰۰ متری چشمه قیر، دیگر مسیری ماشین رو وجود ندارد و باید پیاده به سمت آن رفت و این فرصتی است برای دیدن درختچه‌های زیبایی که منطقه را پوشانیده‌اند.

عجایب طبیعی چشمه قیر رامهرمز چشمه قیر دهلران جاهای دیدنی ایلام جاهای دیدنی ایران اخبار رامهرمز اخبار دهلران اخبار ایلام

با نزدیک شدن به چشمه بوی شدید قیر، چونان بازدم زهرآگین اژدها، به مشام می‌رسد. قطر چشمه نزدیک به ۹ متر است و از زیر آن آب گرمی مملو از ذرات ریز و درشت قیر سیال جاری است. از آنجاییکه در فصل تابستان جانورانی که به هوای خوردن آب به چشمه نزدیک می‌شدند درون قیر گیر کرده و از بین می‌رفتند، پیرامون چشمه را با  فنسی سبز رنگ و سقف‌دار پوشانده‌اند، که این خود بهترین نشانی یافتن چشمه است.

در طول نخستین جنگ جهانی، اشغالگران متجاوز انگلیسی برای استفاده از این چشمه تا نزدیکی آن خط آهن کشیده بودند که آثار آن هنوز پابرجاست.

بر پایه گفته‌های مردم محلی، این چشمه، خون  اژدهایی بوده که در جنگ با پهلوانی اساطیری، (به گفته ایشان اسفندیار رویین‌تن) ، به هلاکت رسیده است.

این اثر طبیعی به عنوان یکی از آثار تفریحی، توریستی استان ایلام و با ظرفیت اقتصادی ویژه در ۷ کیلومتری شهر دهلران قرار دارد و سالیانه به ویژه در ایام نوروز افراد و گردشگران زیادی از این اثر طبیعی بازدید می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ