مُردابی شگفت انگیز در گیلان! (عکس)

0

یکی از قدیمی ترین عرصه های جنگلی استان گیلان که به خاطر گونه های متنوع گیاهی در سطح کشور و حتی جهان نیز کم نظیر است پارک جنگلی سراوان رشت است که در ۱۵ کیلومتری شهر رشت قرار دارد.

این پارک  ۱۴۸۷ هکتار وسعت دارد و گونه‌های متنوع گیاهی زیادی دارد. پوشش درختی پارک جنگلی سراوان به دو بخش تقسیم می‌شود: جنگل طبیعی و جنگل دست‌کاشت.

مکان های دیدنی ایران مرداب سراوان کجاست عکس گیلان زیباترین مناطق گردشگری زیباترین مناطق توریستی دنیا زیباترین جای شمال ایران راهنمای سفر جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی رشت جاهای دیدنی ایران توریستی گیلان پارک جنگلی سراوان ایرانگردی

بخش طبیعی پارک از پایه های شاخه زاد و دانه زاد بلوط، ممرز و انجیلی و همچنین گونه های توسکا و اوجا تشکیل می گردد و بخش جنگل کاری نیز بیشتر از گونه های کاج تدا، کاج سیلوستریس، سرو نقره ای و زربین تشکیل شده اند. به دلیل گونه های کمیاب گیاهی، ذخایر ژنتیکی، چشم اندازهای زیبای طبیعت و همچنین نزدیک بودن به مرکز استان و جاده اصلی، از جمله جاذبه های گردشگری درگیلان به شمار می آید که همه ساله گردشگران و مسافران را به خود جذب می نماید.  همچنین در پارک جنگلی سراوان امکانات رفاهی در کنار طبیعت بی نظیر این منطقه برای گردشگران و مسافران فراهم گشته است و شامل چشم اندازهای طبیعی، وﺟﻮد رودﺧﺎﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪرود و ﺳﯿﺎﻫﺮود در ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻗﯽ، وجود ﭘﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺟﺎﻧﻮران ﮔﻮﻧﺎﮔﻮﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻗﺮﻗﺎول، ﮐﺒﮏ، دارﮐﻮب، ﺟﻐﺪ ﺟﻨﮕﻠﯽ، ﺧﺮﮔﻮش، راﺳﻮ و… همچنین ﺧﺰﻧﺪﮔﺎن و ﺣﺸﺮات گوناگون، آلاچیق ها و تاسیسات رفاهی، میز و نیمکت، کباب پز، محوطه بازی برای کودکان، وسایل بازی کودکان، سرویس بهداشتی، سکوی نصب چادر و … و همچنین امکاناتی برای بازی پینت بال می باشد. برای دسترسی به پارک جنگلی سراوان می بایست به استان گیلان و سپس شهر رشت سفر کنید.

برای رسیدن به پارک جنگلی سروان از جاهای دیدنی رشت ، با خروج از شهر رشت و طی کردن حدود ۱۷ کیلومتر در جاده رشت – تهران، یکی از جاذبه های دیدنی استان گیلان خودش را به ما می نمایاند. پارک جنگلی سراوان، از ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺗﺮﯾﻦ ﻋﺮﺻﻪ ﻫﺎی ﺟﻨﮕﻠﯽ ﮔﯿﻼن می باشد که مجموعه ای کم نظیر از ﮔﻮﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺘﻨﻮع و نادر ﮔﯿﺎﻫﯽ ، ذﺧﺎﯾﺮ ژﻧﺘﯿﮑﯽ و ﭼﺸﻢ اﻧﺪازﻫﺎی بی نظیری را در خود جای داده است.

نزدیکی پارک جنگلی سراوان به مرکز استان و مجاورت با جاده سراسری که دسترسی آسان را فراهم می کند، باعث شده تا این پارک در زمره ی پارک های جنگلی مهم قرار گیرد و یکی از جاذبه های طبیعی گردشگری برای شهر رشت محسوب شود.

مکان های دیدنی ایران مرداب سراوان کجاست عکس گیلان زیباترین مناطق گردشگری زیباترین مناطق توریستی دنیا زیباترین جای شمال ایران راهنمای سفر جاهای دیدنی شمال ایران جاهای دیدنی رشت جاهای دیدنی ایران توریستی گیلان پارک جنگلی سراوان ایرانگردی

دیدنی ها و تفریحات

در این پارک جنگلی می توانید از لحظه لحظه ی زمانتان برای خلق خاطره ای خوش استفاده کنید:

۱- طبیعت تماشایی

ویژگی های خاص طبیعی و موقعیت قرار گیری و شکل زمین، گونه های گیاهی کم نظیر و وﺟﻮد رودﺧﺎﻧﻪ ﺳﻔﯿﺪرود و ﺳﯿﺎﻫﺮود در ﺿﻠﻊ ﺷﺮﻗﯽ پارک، چشم اندازهای طبیعی بسیار زیبایی را در نقاط مختلف پارک به ویژه در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﺰری آن خلق کرده است که می توانید از آنها لذت ببرید و غرق در تماشای آنها شوید.

۲- رودخانه ها و دریاچه سحر انگیز

آنچه که موجب تفاوت سراوان با سایر پارک های جنگلی شده است، جلوه های متفاوت آن هستند که عبارتند از:

دریاچه ای مسحورکننده: در بدو ورود به سراوان در سمت چپ خود به جلوه ای تماشایی از دریاچه این پارک برخورد می کنید که در ابتدا همچون زمینی پوشیده از چمن به نظر می رسد اما کمی که دقت کنید متوجه حضور دو قایق می شوید که شما را به گشت و گذاری متفاوت دعوت می کنند. با سوار شدن بر این قایق ها می توانید به درون جنگل بروید و غرق در سکوت و آرامش، از کشف زیبایی های خلقت لذت ببرید.

رودخانه خروشان: هر چه در پارک پیش می روید، صدای عبور آب بیشتر به گوشتان می رسد و شما را وسوسه می کند تا لحظه ای توقف نمایید و به تماشای گذر آب در رودخانه ای خروشان بنشینید. کنار رودخانه از شلوغ ترین قسمت های پارک سراوان است و افراد زیادی ترجیح می دهند در کنار آنها پیک نیکی برپا کرده و روز خوشی را برای خود بسازند.

۳- جاده ای تماشایی

اگر رانندگی در جاده های زیبا را به هر جاذبه ی دیگری در سفرتان ترجیح می دهید، حتما سری به پارک جنگلی سراوان بزنید تا با رانندگی در جاده ی درون پارک و گذر از میان درختانی که در هر فصل به رنگی خاص در می آیند، تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنید.

در هر جایی که خسته شدید می توانید توقف کنید و لحظاتی را غرق در آرامش و زیبایی این طبیعت چشم نواز شوید.

۴- نخستین موزه میراث روستایی ایران

یکی از دیدنی های جذاب پارک جنگلی سروان از جاهای دیدنی رشت ، موزه ای تحت عنوان میراث روستایی است که معماری یکصد ساله مناطق جلگه ای و کوهستانی گیلان و شیوه زندگی روستایی را بازسازی کرده و زندگی مردم این خطه از کشورمان را برای شما به تصویر می کشد.

این موزه یکی از تماشایی ترین بخش های این پارک جنگلی است که در تمامی ایام سال توجه گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

۵- خوشگذرانی در پارک جنگلی سراوان

گشت و گذار در جنگل: قدم زدن در میان درختان سر به فلک کشیده یکی از فعالیت هایی است که بسیار لذت بخش می باشد و در این پارک می توانید آن را انجام دهید.

پیک نیک: وجود امکانات مورد نیاز پیک نیک مانند میز و نیمکت، کباب پز و … به شما این امکان را می دهد که بتوانید با بردن لوازم و وسایل لازم، ساعات خوشی را در کنار دوستان و خانواده تان تجربه کنید.

عکاسی: گوشه گوشه ی این پارک جنگلی پر از سوژه هایی است که ارزش ثبت شدن در دوربینتان را دارند و می توانید با ثبت آنها یادگاری های خوبی را همراه خود ببرید.

قایق سواری: در آبگیری که در نزدیکی ورودی پارک جنگلی سراوان وجود دارد می توانید یک قایق سواری کوتاه و متفاوت را تجربه کنید و از فضا لذت ببرید.

ساتین

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ