مرگ زن ۱۰۰ کیلویی بعد از عمل لیپوساکشن

0

اواسط خرداد سال ۹۴، «سوگل» برای جراحی به یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران رفت. قرار بود عمل فتق انجام دهد اما از آنجا که وزنش حدود ۱۰۰ کیلوگرم بود، دکتر پیشنهاد داد چربی‌های شکمش را نیز با عمل لیپوساکشن خارج و پس از آن نیز پوست‌های اضافی را برایش جمع کند. پس از موافقت زن میانسال جراحی از ساعت ۱۲ ظهر شروع شد و پس از ۷ ساعت و نیم به پایان رسید. زن ۴۹ ساله پس از این جراحی نفسگیر و انتقال به بخش حال مساعدی نداشت و مدام از درد قفسه سینه و تنگی نفس می‌نالید. کادر درمانی هنگام بررسی وضعیت بیمار، دردها را از عوارض طبیعی عمل جراحی خوانده و با وجود اصرار خانواده برای ویزیت تخصصی بیمار از سوی پزشک معالج، این اتفاق نیفتاد. صبح روز بعد علاوه بر درد، خونریزی نیز شدت گرفته بود و زن میانسال که هر لحظه حالش بدتر می‌شد به کما رفت. کادر درمانی پس از انتقال «سوگل» به بخش مراقبت‌های ویژه، تلاش زیادی برای نجات این زن به کار گرفتند اما بی‌نتیجه ماند و دو روز پس از عمل جراحی جان باخت.

شکایت از کادر درمانی

با مرگ زن ۴۹ ساله، خانواده او که سهل‌انگاری و بی‌توجهی کادر درمانی را عامل اصلی این حادثه می‌دانستند وقتی دریافتند اعتراض‌شان در بیمارستان به جایی نمی‌رسد شکایت خود را به پلیس برده و به این ترتیب پرونده‌ای با عنوان مرگ مشکوک تشکیل و جسد برای تعیین علت دقیق مرگ با دستور بازپرس پرونده به پزشکی قانونی انتقال یافت.خواهر «سوگل» به بازپرس پرونده گفت: «خواهرم وزن زیادی داشت و عذاب می‌کشید. به همین دلیل با تجویز پزشک قرار شد جراحی ساکشن چربی‌های شکمی انجام دهد. حتی پزشکش مدعی بود این عمل نه خونریزی دارد و نه بیهوشی اما وقتی او را به اتاق عمل بردند به پیشنهاد دکتر قرار شد عمل کشیدن پوست و ساکشن را همزمان انجام دهد که این بلا سرش آمد. «سوگل» به خاطر اهمال پزشکان جانش را از دست داد و حالا باید پاسخگو باشند.»

با درخواست بازپرس شعبه نهم دادسرای جرایم پزشکی(ناحیه ۱۹) تهران، جلسه اول کمیسیون پزشکی ۶ ماه بعد از این اتفاق با حضور سه کارشناس تشکیل شد. اعضا پس از بررسی شرایط و مدارک و شنیدن اظهارات طرفین، پزشک معالج را به خاطر انتخاب نادرست بیمار برای چنین عملی و اجرای تکنیک غلط برای جراحی، ناتوانی در کنترل عوارض بعد از عمل و تخلیه بیش از حد چربی که منجر به خونریزی شدید بیمار و مرگ او شده بود، ۷۰ درصد و دستیار او را به خاطر اقدام‌های نادرست درمانی به میزان ۳۰ درصد مقصر شناختند.

این رأی در حالی اعلام شد که پزشک معالج مدعی بود این عمل ۵۰ درصد درمانی و ۵۰ درصد زیبایی بوده و با رضایت کامل بیمار و آگاهی او صورت گرفته است.

با اعتراض مقصران پرونده به این رأی، کمیسیون دوم ۵ ماه بعد با حضور ۵ کارشناس برگزار شد و این بار نیز مرگ «سوگل» را به علت انجام ساکشن بیش از حد چربی و خونریزی متعاقب آن، رأی کمیسیون اول را تأیید کردند.

تأیید قصور پزشک

پرونده مرگ «سوگل» پس از دو سال وقفه با پیگیری‌های خانواده اش، بار دیگر به جریان افتاد و این بار جلسه با ۹ کارشناس برگزار شد. اعضا پس از بررسی مدارک و شنیدن اظهارات طرفین اعلام کردند با توجه به وزن بالای بیمار، این زن مورد مناسبی برای تخلیه چربی شکم نبوده و بررسی‌های لازم پیش از عمل نیز صورت نگرفته است. انجام همزمان کشش پوست شکم و تخلیه چربی آن، سبب خونریزی شدید در دیواره شکم و افزایش فشار داخلی آن شد که این اتفاق سبب وخامت حال بیمار و در نهایت کما و مرگ او شده است. به این ترتیب با توجه به اینکه وزن بیمار بالا بوده وی مورد مناسبی برای تخلیه چربی و انجام کشش پوست همزمان نبوده است.

بنابراین پزشک معالج به میزان ۸۰ درصد، دستیارش ۱۵ درصد و متخصص بیهوشی به‌دلیل انجام ندادن اقدام‌های مراقبتی لازم قبل از بیهوشی ۵ درصد مقصر شناخته شدند.

با توجه به این نظریه کیفرخواستی با عنوان قتل غیرعمد ناشی از قصور پزشکی صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۴۳ مجتمع شهید قدوسی(کیفری ۲) به ریاست قاضی محبوب افراسیاب ارسال شد. قاضی نیز با توجه به مدارک و بررسی نظریه کمیسیون پزشکی و اظهارات طرفین، پزشک معالج و دستیارش را به پرداخت ۱۴ میلیون تومان(هر یک ۷ میلیون تومان) جایگزین مجازات یک سال حبس از جنبه عمومی جرم و همچنین به پرداخت ۷۰ و ۱۵ درصد دیه کامل زن مسلمان محکوم کرد. با توجه به اینکه میزان قصور پزشک متخصص بیهوشی در کیفرخواست نیامده بود، پرونده او به دادسرا بازگشت.

منبع: روزنامه ایران

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ