جریمه ۲۸۹ میلیون دلاری برای مونسانتو به دلیل ترویج سرطان

0

روز جمعه هیئت منصفه دادگاهی در سانفرانسیسکو با صدور رای خود شرکت تولیدی محصولات کشاورزی موسوم به مونسانتو را به پرداخت ۲۸۹ میلیون دلار به عنوان خسارت محکوم کرده است

پرونده دوین جانسون یکی از هزاران پرونده دیگری است که ادعا می‌کند این علف‌کش معروف شرکت مونسانتو منجر به سرطان خون از نوع لنفوم غیر هاجکین می‌شود.

مونسانتو کیست مضرات سم راندآپ محصولات تراریخته کدامند عامل نارنجی چیه عامل سرطان سم علف کش گلایفوزیت رانداپ حقوق بشر آمریکایی جنایات آمریکا پیشگیری از سرطان بهترین علف کش

پزشکان جانسون تایید کردند حال جانسون بسیار وخیم  و رو به مرگ است. به همین ترتیب بر اساس قوانین کالیفرنیا این محاکمه سریعا آغاز می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان در سال گذشته بیش از ۸۰۰ بیمار از شرکت مونسانتو به دلیل سرطان‌زا بودن راندآپ شکایت کردند.

از آن زمان صدها نفر دیگر شامل بیماران سرطانی، همسر یا وابستگانشان از مونسانتو شکایت کرده‌اند. بعد از سه هفته بررسی، هیئت منصفه دادگاه عالی کالیفرنیا در سانفرانسیسکو شرکت مونسانتو را محکوم می‌کند تا ۲۵۰میلیون دلار به عنوان مجازات و ۳۹میلیون دلار برای جبران خسارات وارد شده به جانسون پرداخت کند.

به گفته تیموتی لیتزنبرگ، وکیل جانسون، این حکم برای دو پسر جانسون که ممکن است به زودی پدر خود را از دست بدهد حقیقت را عوض نمی‌کند. اما به آن‌ها کمک می‌کند زندگی راحت‌تری داشته باشند.

بعد از صدور این حکم،‌ شرکت مونسانتو در بیانیه‌ای اعلام کرد تحقیقات بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند راندآپ سرطان‌زا نیست.

اسکات پاتریدج، مدیرعامل مونسانتو، می‌گوید: «ما در خواست تجدیدنظر خواهیم کرد و به شدت از محصولات خود دفاع خواهیم کرد. این محصول چهل سال است که مورد استفاده قرار گرفته و یکی از ابزارهای مطمئن، حیاتی و موثر برای کشاورزان و دیگران محسوب می‌شود.»

اما لیتزنبرگ می‌گوید تجدید نظر برای مونسانتو گران تمام خواهد شد. در مدت زمانی که این پرونده دوباره بررسی شود مونسانتو موظف است بهره خسارات را هم پردخت کند که رقم آن معادل ۲۵میلیون دلار در سال خواهد بود.

مونسانتو کیست مضرات سم راندآپ محصولات تراریخته کدامند عامل نارنجی چیه عامل سرطان سم علف کش گلایفوزیت رانداپ حقوق بشر آمریکایی جنایات آمریکا پیشگیری از سرطان بهترین علف کش

ضایعات پوستی

جانسون، ۴۶ ساله،  برای فضای سبز مدرسه‌ای در سانفرانسیسکو ۲۰ تا ۳۰ بار در سال از راندآپ استفاده می‌کرده است.

او در شهادت خود می‌گوید این ماده شیمیایی دو بار با پوست بدنش برخورد کرده. اولین بار این اتفاق در سال ۲۰۱۲ افتاده است. دو سال بعد از آن،‌ در سال ۲۰۱۴ جانسون به سرطان لنفوم غیر هاجکین مبتلا می‌شود. بعضی روزها او حتی قدرت حرف زدن ندارد. ۸۰درصد بدن جانسون پوشیده از زخم‌ها و ضایعات پوستی شده است.

میزان سرطان‌زا بودن راندآپ و گلیفسات

در مارچ ۲۰۱۵، مرکز جهانی تحقیقات سرطان یا IARC احتمال سرطان‌زا بودن گلیسفات،‌ ماده اصلی راندآپ را مطرح کرد. اما برای اثبات آن شواهد محدودی داشت. شرکت مونسانتو مدت‌هاست که می‌گوید راندآپ سرطان‌زا نیست و تحقیقات بسیاری وجود دارند که ثابت می‌کنند گلیسفات خطرناک نیست.

اما لیتزنبرگ می‌گوید گلیسفات به تنهایی مشکل‌زا نیست. بلکه ترکیب گلیسفات با دیگر مواد مورد استفاده در راند‌آپ است که خطر سرطان‌زا بودن این محصول را افزایش می‌دهد.

لیتزنبرگ می‌گوید این رای دادگاه تاریخی است چون راندآپ یکی از رایج‌ترین علف‌کش‌هایی است که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مونسانتو در طول دوران فعالیت خود، چندین بار اقدام به تولید محصولات جنجالی نموده است، که از جمله آن‌ها می‌توان به ددت، پی‌سی‌بی و عامل نارنجی اشاره کرد.

عامل نارنجی (به انگلیسی: Agent Orange) نوعی سم قوی است که ارتش آمریکا در جنگ ویتنام از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۱ برای از بین بردن جنگل‌های پناهگاه ویت‌کنگ به کار برد.این ماده سبب از بین رفتن گیاهان دولپه میشود.

این ماده علاوه بر از بین بردن جنگل‌های انبوه استوایی بر مردم ویتنام نیز آثار مرگبار فراوانی به جا گذاشت که در نسل‌های بعدی مردم مناطق سمپاشی شده دیده می‌شود.

برآوردها نشان می‌دهد بر اثر این سم‌پاشی‌ها، ۴۰۰ هزار نفر کشته یا ناقص‌العضو شدند و در سال‌های بعدی تاکنون ۵۰۰ هزار کودک با اختلالات مادرزادی زاده شده‌اند.

در میان سال‌های یادشده، ارتش آمریکا نزدیک به ۷۵٬۷۰۰٬۰۰۰ لیتر علف‌کش شیمیایی و برگ‌زدا بر روی جنگل‌های ویتنام، شرق لائوس و بخش‌هایی از کامبوج فروریخت تا با نابودی این جنگل‌ها از پناه گرفتن ویت‌کنگ‌ها در آن که از آن نقاط به نیروهای آمریکایی حمله می‌کردند جلوگیری کند.

مونسانتو بر تولید محصولات تراریخته نیز تمرکز دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ