شرایط بیمه قالیبافان تامین اجتماعی چگونه است؟

0

ثبت نام بیمه قالیبافان تامین اجتماعی ۹۷ ، زمان ثبت نام بیمه قالیبافی ۹۸ ، ثبت نام بیمه قالی بافی ۹۷ ،مدارک لازم برای بیمه قالی بافی ، چگونه بیمه قالی بافی شویم ،بیمه قالیبافی چند سال است؟ ،سن بازنشستگی بیمه قالیبافی

به گفته کارشناسان بیمه یکی از چالش‌های اصلی برای صنعت فرش و قالی‌بافان نبود بیمه و امنیت شغلی است به طوری که در سال ۸۷ قرار شد ظرف ۱۰ سال یک میلیون نفر از قالیبافان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

این روند تا سال ۹۳ ادامه پیدا کرد و سالی ۸۰ هزار نفر بیمه شدند و به این ترتیب جمعیت بیمه‌شدگان قالی‌باف به ۴۵۰ هزار نفر رسید.

اما پس از آن، به دلیل عدم تأمین منابع مالی، سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر آنکه افراد جدید را مشمول بیمه خود نکرد خیلی‌ها را نیز از حمایت این بیمه محروم کرد. به طوری که فقط ۳۲۰ هزار نفر بیمه شده‌ باقی ماندند.

این در حالی است که شرکت تعاونی حمایت از قالی‌بافان رایزنی‌های خود را با مجلس برای حمایت از و تأمین بحث بیمه تأمین اجتماعی ادامه داده است و امسال نیز قول‌های مساعدی از فراکسیون فرش و تعاون مجلس به گوش می‌رسد اما بیمه‌شدن جدید و بحث‌های بیمه‌ای برای سال آینده خواهد بود چرا که معطل تأمین اعتبار می‌مانند.

با این وجود امسال برای قالی‌بافان بیمه خدمات درمانی و از کارافتادگی در نظر گرفته شده به طوری که برای همه بافندگان تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی و ۶۵۰ هزار نفری که فاقد هر گونه بیمه هستند امکان بیمه شدن فراهم شده است.

جزئیات سقف بیمه ای

خدماتی مانند از کارافتادگی، بازنشستگی و حوادث به مدت یک سال برای قالی‌بافان فراهم خواهد شد و این افراد می‌توانند خدمات درمانی مانند جراحی تا سقف ۸ میلیون، خدمات پاراکلینیک تا ۶ میلیون، آزمایشگاهی ۶۰۰ هزار تومان و خدماتی مانند خرید عینک، عصا و غیره تا ۱۲ میلیون تومان بهره‌مند شوند.

در این بیمه می‌توانند حتی افراد تحت تکفل خود را هم از خدمات بهره‌مند کنند.

پرداخت ماهانه ۵۰ هزار تومان حق بیمه

بیمه خدمات درمانی بازنشستگی و از کارافتادگی بافندگان فرش سالانه ۶۰۰ هزار تومان هزینه دارد که این افراد می‌توانند ماهانه مبلغ ۵۰ هزار تومان که امکان پرداخت صورت اقساطی آن هم وجود دارد بپردازند.

مهلت ثبت نام برای بیمه تا ۳۰ آبان ماه

مهلت قالی‌بافان برای بیمه‌شدنشان تا ۳۰ آبان ماه است و آنها می‌توانند با مراجعه حضوری به اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرش که در کل کشور ۳۶۰۰ اتحادیه وجود دارد و یا با شماره تلفن ۷۷۱۸۰۷۴۲ تماس بگیرند و امکان ثبت‌نام آنلاین نیز برای این افراد وجود دارد.

شرط بیمه؛ داشتن کارت قالیبافی

افراد واجد شرایط تمام قالی‌بافانی هستند که دارای کارت قالی‌بافی بوده و چنانچه این کارت را همراه نداشته باشند ثبت‌نام کارت برایشان انجام و یک روزه صادر می‌شود.

بر اساس این گزارش، یک میلیون نفر بافنده در کل کشور وجود دارد، ۳۲۰ هزار نفر از بیمه تأمین اجتماعی برخوردارند و ۶۸۰ هزار نفر هیچ نوع بیمه‌ای ندارند. این در حالی است که ۹۵ درصد فرش ایرانی صادر می‌شود و این قشر نیازمند حمایت و تأمین معاش بیشتری هستند.

کلیه بافندگان قالی ، قالیچه ، گلیم و زیلوی خانگی بدون کارفرما که با استفاده از دستگاه بافندگی فعال (در حالت بافت) درواحد مسکونی خود مشغول بکار بافت میباشند، میتوانند خود را بصورت اختیاری در برابر حمایتهای بازنشستگی ، از کارافتادگی و فوت بیمه نمایند

معیار شناسایی مشمولان

بمتقاضی فاقد کارفرما بوده و با دریافت مزد یا حقوق معین در ازاء ساعت کار مشخص در استخدام اشخاص حقوقی یا حقیقی نبوده باشند

با استفاده از دستگاه فعال به کار بافندگی مشغول بوده و عرفا به عنوان بافنده شناخته شود.

در واحد مسکونی خود مبادرت به شغل بافندگی نماید

نرخ مبنای محاسبه و چگونگی وصول حق بیمه :

درآمد ماهانه مبنای محاسبه حق بیمه بافندگان قالی ، قالیچه ، گلیم و زیلو که واجد شرایط عقد قرارداد شناخته شوند به طور مقطوع معادل ۵۰% حداقل دستمزد کارگر عادی مشمول قانون کار در زمان انعقاد و نرخ حق بیمه آنان به طور یکسان معادل ۱۴% دستمزد مبنای کسر حق بیمه تعیین گردیده که پرداخت ۷% آن سهم بیمه شده و ۷% دیگر آن به عهده دولت خواهد بود.

بیمه شده مکلف است مبلغ حق بیمه را در دو نوبت شش ماهه اول و شش ماهه دوم در طول یکسال به حساب سازمان واریز نماید مشروط بر آنکه حق بیمه هر دوره حداکثر طی سه ماهه اول هر دوره پرداخت گردد .

شرایط و مدارک لازم برای انعقاد قرارداد بیمه:

پذیرش تقاضا و انعقاد قرارداد با متقاضیانی که در زمان درخواست عقد قرارداد بیش از ۵۰ سال سن داشته باشند موکول به احراز شرایط زیرین خواهد بود.

اولاً – در تاریخ ثبت تقاضا سن آنان از ۵۵ سال تمام تجاوز نکرده باشد.

ثانیاً- حق بیمه سهم بیمه شده مربوط به سالهای مازاد بر ۵۰ سال سن را که نرخ و مبنای محاسبه آن قبلا توضیح داده شده بطور یکجا و حداکثر ظرف یک ماه از تاریخ ثبت تقاضا به حساب سازمان واریز نماید.

ثالثاً- بافندگان موصوف (سن بین ۵۰ تا ۵۵ سال) فقط یکبار می توانند از امکان پرداخت حق بیمه به طور یکجا بابت سالهای مازاد بر ۵۰ سال استفاده نمایند ضمنا سوابق مازاد بر ۵۰ سال سن که حق بیمه آن به ترتیب موصوف اخذ می گردد صرفا در تعیین میزان مستمری قابل احتساب بوده و در احراز شرایط برقراری مستمری موثر نخواهد بود.

حوادث ناشی از کار:

وفق ماده ۱۳ آئین نامه اجرایی قانون، حوادث ناشی از کار، به حوادثی اطلاق می گردد که در ارتباط با حرفه بافندگی(با تشخیص سازمان) متوجه بیمه شدگان می شود بنابراین حوادثی که در محل مسکونی بیمه شده در حین بافت قالی، … با دستگاه فعال و در ارتباط مستقیم با آن رخ دهد ناشی از کار تلقی می گردد. ضمنا چنانچه مستندا ثابت شود که بیمه شده در حال رفت و آمد جهت تهیه و یا خرید ملزومات و مواد اولیه بافندگی دچار حادثه گردیده اینگونه حوادث نیز ناشی از کار تلقی خواهد شد مشروط بر اینکه ارتباط رفت و آمد مزبور با حرفه بافندگی خانگی محرز گردد. بیمه شدگان موصوف، موظفند حداکثر ظرف ۳ روز اداری (مستقیما و یا از طریق خانواده یا بستگان خود) مراتب را به اطلاع شعبه مربوطه برسانند.

حمایتهای بیمه ای:

انواع مستمری های سه گانه(بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)، غرامت مقطوع فوت

نحوه تشخیص استحقاق و احراز شرایط برقراری مستمری:

عینا تابع مقررات عام قانون تامین اجتماعی خواهد بود.

نحوه محاسبه میزان مستمریها:

متوسط دستمزد مبنای محاسبه میزان هریک از مستمریهای فوق الذکر بر اساس دستمزد خاص این گروه که مأخذ کسر حق بیمه قرار گرفته(نصف حداقل دستمزد کارگر عادی) و با رعایت ضوابط مقرر در قانون تامین اجتماعی تعیین می گردد.

سایر ضوابط:

در مواردیکه بیش از یک نفر از اعضای یک خانواده به کار بافندگی خانگی اشتغال داشته باشند در صورت احراز شرایط مقرر در بخشنامه ارائه پوشش بیمه ای به هریک از آنان و به طور جداگانه بلامانع خواهد بود.

بدیهی است انعقاد قرارداد با افراد فاقد شرایط ممنوع بوده و هر زمان که محرز گردد فرد بافنده فاقد شرایط مقرر بوده باید از انعقاد قرارداد خودداری و یا در مورد لغو قرارداد منعقده اقدام گردد.

معرفی فرد بافنده جهت انعقاد قرارداد صرفا توسط وزارت بازرگانی و سازمانهای بازرگانی استانها خواهد بود.

با عنایت به اعلام نظر مرکز ملی فرش ایران در خصوص بافندگان گبه و همچنین با توجه به اینکه گبه نوعی قالی محسوب می شود(گبه نوعی قالی است که پودهای بلند دارد) پذیرش درخواست این نوع بافندگان به منظور استفاده از مزایای قانون مذکور با رعایت کامل ضوابط مقرر بلامانع می باشد.

بلاتکلیفی ۱۵۰ هزار قالیبافی که بیمه آنها قطع شده

داستان بیمه قالیبافان به سال ۱۳۸۸ بازمی‌گردد که براساس مصوبه‌ای قانونی اعلام شد بافندگان کشور می‌توانند از بیمه قالیبافان بهره‌مند شوند. اما برخورداری از این بیمه؛ مشروط بر این بود که قالیبافان از سازمان فنی و حرفه‌ای گواهی مهارت بگیرند و ادارات صنعت و معدن که متولی فرش در سطح کشور هستند، این افراد را تایید کنند.

پس از طی این مراحل ‌سازمان تامین اجتماعی مکلف بود تا از افراد تایید شده ۷ درصد حق بیمه بگیرد و ۲۳ درصد دیگر را نیز دولت یارانه به تامین اجتماعی بدهد.

۷۰ درصد قالیبافان خانم هستند

همه چیز خوب پیش می‌رفت تا اینکه بنا به گفته بهرامی، تا سال ۱۳۹۲ حدود ۴۷۰ هزار نفر در سطح کشور بیمه شدند که بیشتر آنها نیز خانم بودند. مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف در این باره اظهار می‌کند: بیشتر قشر قالیباف کشور را خانم‌ها تشکیل می‌دهند و اگر بخواهم به درصد بگویم بانوان ۷۰ درصد قالیبافان را تشکیل می‌دهند.

اما ورق از حدود سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد؛ بهرامی با بیان اینکه از سال ۹۳ -۹۴ به بعد سازمان تامین اجتماعی با دو دلیل اقدام به حذف بیمه عده‌ای از بافندگان کرد، می‌گوید: یکی از دلایل سازمان تامین اجتماعی این بود که مدعی شد برخی از افرادی که بیمه بافندگی شده‌اند قالیباف نبوده‌‌اند و از این بیمه استفاده کرد‌ه‌اند. بنابراین این سازمان طرح پایش را اجرا کرد.

وی درباره دلیل دوم سازمان تامین اجتماعی برای حذف بیمه قالیبافان نیز توضیح می‌دهد: سازمان تامین اجتماعی بر این باور بوده است که دولت سهم مالی خود را پرداخت نکرده و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته؛ کم بوده است بنابراین به عناوین مختلف شروع به حذف بافندگان کردند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تولیدکنندگان فرش دستباف به جزئیات چگونگی حذف بافندگان از بیمه می‌پردازد و می‌گوید: اگر بافنده با یک روز تاخیر حق بیمه خود را پرداخت می‌کرد یا اینکه هنگام بازرسی که بدون هماهنگی انجام می‌شد در خانه نبود، بیمه‌اش را قطع می‌کردند.

منبع: فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ