دلیل ریزش سنگین شاخص بورس تهران امروز دوشنبه چه بود؟

0

چه عواملی ریزش امروز بازار سرمایه را رقم زد و چه نوع انتخاب سهامی سود‌آور خواهد بود؟

با توجه به ریزش دنباله‌دار شاخص کل بورس، امروز دوشنبه (۵ آذرماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به ۵۸۳۰ میلیارد ریال رسید و شاخص بورس با کاهش چهار هزار و ۷۸۹ واحدی در رقم ۱۶۶۴۶۳ هزار واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به ۴۶۵۶ میلیارد ریال رسید و شاخص با کاهش ۶۳ واحد در رقم ۱۸۰۰ جای گرفت.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه برای نمادهای سهگمت، زمگسا، های وب، کسرا، غدام، خساپا، کاوه صفوف خرید تشکیل شد.

بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «همراه، وبشهر، های وب، سیستم، دعبید» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «فارس، کگل، پارس، پارسان، شبندر» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل بورس امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وتجارت، فولاد، تاپیکو، وبملت، شپنا» بود و نمادهای «دانا، خساپا، پارند، امینیکم، فاراک» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

به گفته فعالان بازار سرمایه، نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و تک سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند، اما بازار سهام در هفته جاری روند نزولی با شدت بیشتری در پیش گرفته است به طوری که شاخص در اولین روز هفته جاری با کاهش بیش از چهار هزار واحدی به قله ۱۷۱ هزار واحد رسید و امروز هم ریزش شاخص همچنان با شتاب بیشتری ادامه پیدا کرد به طوری که هنوز دو‌ساعت از آغاز فعالیت امروز بازار سرمایه نگذشته بود که بورس تهران شاهد ریزش ۳۶۸۵ واحدی شاخص کل و ورود به کانال ۱۶۷ هزار واحدی شد. به گفته فعالان بازار سرمایه کاهش قیمت جهانی نفت و عرضه اولیه مادیرا در فرابورس باعث ریزش امروز شاخص کل بورس شده است که در روز عرضه اولیه در بورس گزارش‌ها حاکی از بروز خطا در ارسال سفارشات به هسته معاملات در برخی کارگزاری‌ها بوده است.

علت ریزش شاخص بورس

مجید مویدی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص دلایل ریزش بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل بورس در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه و وضعیت قیمت سهام گفت: پیرو مطالب گذشته تاکید دارم که اصلاح بازار بر روی دوش بزرگان و لیدرهای بازار است و همچنان معتقدم به سطوح حمایتی کوتاه‌مدت خوبی رسیده‌ایم و تنها معضل بازار ریزش پر شتاب قیمت‌های جهانی به ویژه نفت خام است که باعث فشار فروش پالایشی‌ها و گروه‌های وابسته شده که این گروه‌ها بخش بزرگی از بازار را تشکیل می‌دهند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: این اتفاق دومینووار دامن سایر گروه‌های بازار را گرفته و سهامداران با ترسی که احساس می‌کنند نمادهای خوب و بد را با هم و بدون دلیل و تحلیل حراج می‌کنند.

امروز شاخص بورس با کاهش چهار هزار و ۷۸۹ واحدی در رقم ۱۶۶۴۶۳ هزار واحد جای گرفت.

مویدی افزود: اگر نفت خام ریزش قیمتی سنگین دیگری را تجربه نکند بازار پتانسیل حرکت رو به بالا را دارد و به نظر می‌رسد با گذشت زمان و کاهش هیجانات کاذب حاکم برخی گروه‌ها و نمادها مسیر خود را جدا کنند. پس از اینکه شاخص کل قله ۱۷۴ هزار واحد را از دست داد به حمایت قله ۱۶۳ هزار واحد نزدیک می‌شود که می‌توان انتظار واکنش‌های مثبت را داشت.

همچنین ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: توصیه اکید می‌شود در شرایط فعلی بازار، سهامداران به هیچ وجه خرید با دید کوتاه‌مدت نداشته باشند، زیرا به دلیل ریسک بالا، خریدهای کوتاه‌مدت اکثرا به زیان ختم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تنها انتخاب سهامی تکنوفاندامنتال با دید میان‌مدت سودآور خواهد بود. روز سه‌شنبه ( ۶ آذرماه ۹۷) شاخص با حمایت مهمی روبرو است و در صورت شکست در نهایت سطوح ۱۶۱ هزار واحد پایان اصلاح شاخص خواهد بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ