سهامداران در انتظار فروش با ارزش ترین دارایی بانک دی

0

بانک دی در صورت­ های مالی شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۷، حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته شناسایی کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴ درصد رشد داشته است. شناسایی زیان، ۱۰ برابر سرمایه بانک می تواند تمایل سرمایه گذاران برای معامله سهام “دی” را کاهش دهد. بانک دی همواره برای خارج شدن از زیان، فروش نیروگاه دماوند را، راه چاره بیان می ­کند. همچنین در روزهای اخیر، اخبار فروش دارایی ­های ثابت (املاک) بانک به گوش می ­رسد. فروش دارایی­ های بانک می­ تواند راه کمکی برای برطرف نمودن زیان باشد اما با توجه به رقم بالای زیان انباشته تنها چاره اصلی واگذاری تمام یا بخشی از نیروگاه دماوند است.

بررسی میزان ارزش دارایی ­های بانک که جهت مزایده فروش اعلام شده است نشان می­ دهد که تمام املاکی که برای فروش در آگهی لحاظ شده اند ارزشی بالغ بر ۲۳۵ میلیارد تومان دارند و با این رقم تنها می توان ۴ درصد از زیان را پوشش داد.

از این رو جهت بررسی زوایای مختلف فروش دارایی ها از جمله نیروگاه دماوند گفت و گویی با روابط عمومی بانک دی داشتیم و در آن قزوینیان مدیر روابط عمومی بانک دی بیان داشت آخرین ارزش گذاری نیروگاه دماوند در سال ۹۶ انجام گرفته و با استناد به آن ارزش فروش نیروگاه دماوند ۱۳ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

بر اساس گفته های وی آخرین خریدار این نیروگاه یک شرکت خارجی بوده که به دلیل تحریم­ های اخیر، از معامله منصرف شده است. چالش بر سر چگونگی فروش از دیگر مشکلاتی است که بانک دی با آن رو به رو است آن گونه که قزوینیان بیان داشت هم اکنون چند مشتری حاضر به خرید به صورت اقساط هستند اما استراتژی شرکت فروش به صورت نقد یا تهاتری می باشد.

آن گونه که از برآیند گفت و گو برمی آید سهامداران بانک دی می­ توانند امیدوار به فروش نیروگاه دماوند باشند و در صورت پیدا شدن یک خریدار مناسب و فروش قطعی زیان انباشته کل جبران شده و به اندازه زیان  کنونی می ­توان سود انباشته برای این بانک در نظر داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ