آنچه در بازار بورس روز دوشنبه ۱۹ اسفند گذشت

0

دوشنبه نوزدهم اسفند باز هم شاهد عقبگرد شاخص های اصلی بورس و فرابورس و حکمفرمایی جو منفی و بعضا مبهی بر بسیاری از صنایع بودیم.

روز جاری افت ارزش سهام به ویژه در گروه پتروشیمی، خودرویی، بانکی، فلزی، مخابرات و معدنی در عملکرد منفی شاخص ها بسیار موثر بود و در مقابل شاهد اقبال سرمایه گذاران به تعداد ملموسی از نمادهای پالایشی، سیمانی و کانی غیر فلزی بودیم.همچنین شاخص کل بورس تهران با ثبت افتی ۲۹۷ واحدی به ۷۷۲۱۸ واحد رسید.دو نماد “غدشت” و “شپاکسا” بیشترین افزایش قیمت و “خوساز” و “پتایر” نیز بالاترین افت قیمت را تجربه کردند.همچنین “پارسان” بیشترین تاثیر منفی و “شبندر” بالاترین اثر مثبت را بر شاخص گذاشتند.

 با از سرگیری معاملات در روز میانی این هفته، با وجود رونق نسبی معاملات در گروه بانکی، دارویی، سیمانی و برخی نمادهای پالایشی ، شاخص کل تحت تاثیر روند منفی حاکم بر بسیاری از نمادها روندی نزولی را در پی گرفت و به سرعت نیمه کانال ۷۷ هزار واحدی را از دست داد. منفی شدن فضای معاملات در گروه بانکی و تعداد محسوسی از نمادهای دارویی در ادامه معاملات نیز بر این روند دامن زد.در عین حال فشار شدید نمادهای پتروشیمی به شدت شاخص را متاثر ساخت و تنها حمایت برخی تک سهم های بزرگ در گروه های مختلف از جمله پالایشی، پتروشیمی و بانکی و چند رشته ای از صنعتی ریزش سنگین این نماگر جلوگیری کرد.حمایت حقوقی ها در برخی از نمادهای پیشرو از جمله “شبندر” در یک ساعت پایانی نیز منجر به تغییر مسیر مقطعی شاخص گردید اما به سرعت این روند خنثی گردید تا نماگر مذکور تا پایان زمان معاملات روزانه بیش از پیش در محدوده منفی فرو رود.

روز جاری مدیریت بازار فرابورس از عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام شرکت کی بی سی و ۱۰ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز در بازار دوم فرابورس در روز چهارشنبه پیش رو خبر داد.

همچنین اعلام گردید که بلوک ۵ درصدی پست بانک در روز ۲۷ اسفند در بورس عرضه خواهد شد. پیش تر این عرضه در ماه گذشته به علت عدم وجود خریدار بی نتیجه مانده بود.

امروز معاون پشتیبانی شرکت بورس در رابطه با بحث کاهش کارمزدهای معاملاتی اعلام کرد که این بحث در صورتی امکان پذیر خواهد بود که بازار سهام روال عادی و متعادل خود را سپری کند و در شرایط کنونی نمی توان به آن پرداخت.

در عین حال وزیر صنعت نیز اعلام کرد که با توجه به حداقلی بودن افزایش قیمت حامل های انرزژی برای سال آینده در قالب مرحله دوم هدفمندی یارانه ها، به نظر می رسد که این امر تاثیری بر قیمت تمام شده خودروهای داخلی نداشته باشد.

امروز همچنین می توان به رشد قیمت طلا و افزایش ارزش دلار در بازار داخلی اشاره کرد . طلا هم اکنون به قیمت هر گرم ۹۸ هزار و هشتصد تومان رسیده و دلار نیز در بازار آزاد در قیمت ۳۰۴۴ تومان در حال معامله است.

روز دوشنبه جو منفی و بعضا مبهمی بر بسیاری از صنایع بورسی حاکم بود. درگروه معدنی همه نمادها افت کرده اند. در این گروه صف فروش نه چندان سنگینی در نماد “کبافق” به چشم می خورد . درگروه محصولات شیمیایی ۱۰ نماد رشد کرده اند. در این گروه “شپاکسا” صف خرید محسوسی را پیش روی خود دیده و صف فروش “پترول” نیز چشم گیر است . درگروه فلزات اساسی تنها ۲ نماد رشد کرده اند. در این گروه بار دیگر “فولاژ” صف فروش نه چندان ملموسی را تجربه می کند. در بخش مخابرات هر دو نماد افت کرده و معاملات متعادلی حکمفرماست. در بخش فنی مهندسی “رتکو” سقوط کرده است. در بخش خودرو تنها ۲ نماد در محدوده مثبت معامله شده اند. در این بخش “خرینگ” بالاترین صف فروش را داشته و “خفنر” نیز تنها صف خرید این گروه به حساب می آید. در بخش شرکت های چند رشته ای تنها “وصندوق” رشد کرده که البته این نماد نیز در آخرین معاملات سقوط کرده است. در گروه بانکی فقط “وبملت” توانسته در محدوده مثبت باقی بماند. در این گروه “وسینا” صف فروش ملموسی دارد. در گروه سرمایه گذاری نیز تنها “وکادو” رشد ارزش سهام را تجربه کرده است. در این گروه صف های خرید و فروش خاصی به چشم نمی خورد. در بخش محصولات نفتی ۵ نماد مثبت بوده اند. در این گروه “شنفت” بار دیگر صف خرید سبکی دارد. در گروه دارویی فقط ۶ نماد رشد ارزش سهام را پشت سر گذاشته اند. در این گروه صف خرید “دجابر” پابرجا مانده و در بسیاری از نمادهای منفی صف های فروش نه چندان ملموسی دیده می شود. در معاملات بخش غذایی ۴ نماد رشد کرده اند. در این گروه صف های خرید و فروش محدودی دیده می شود. در میان قندی ها امروز نیز همه نمادها در محدوده منفی معامله شده اند. در معاملات صنعت لاستیک و پلاستیک ۲ نماد در محدوده مثبت بوده اند. در گروه ساختمانی تنها ۳ نماد رشد کرده اند .در این گروه “ثشاهد” با باترین صف فروش و “آ آس پ” با سنگین ترین صف خرید مواجه است.در این میان در گروه سیمانی ۱۷ نماد رشد ارزش سهام را پشت سرگذاشته اند. در این گروه صف های فروش نه چندان ملموسی به چشم خورده و “سشرق” نیز صف خرید نه چندان سنگینی را تجربه می کند.

در پایان گفتنی است امروز بیش از ۵۹۲ میلیون سهم در بورس مورد معامله قرار گرفت که دو نماد “شپدیس” و”وصندوق” بیشترین حجم معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

همچنین در فرابورس نیز بیش از ۱۱۹سهم مورد معامله قرار گرفت که دو نماد”ونور” و”بمپنا” بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کردند.

نمابورس

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ